Jak nie stracić pieniędzy przy zleceniu stworzenia strony internetowej? [Poradnik czerwiec 2024]
Przygotowaliśmy dla Was krótki poradnik na co zwracać uwagę przy wyborze wykonawcy strony internetowej, jakie pytania zadać wykonawcy aby wyeliminować tych nieuczciwych, jak nie stracić pieniędzy na start? Mamy nadzieję, że pomożemy choć części z Was przed utratą pieniędzy, czasu i wizerunku.
W skrócie…
- Dostępne biuro Wykonawcy,
- Zbyt niska cena za usługę,
- Wizerunek Wykonawcy,
- Podpisuj umowę i oczekuj faktury,
- Nie zgadzaj się na gotowe szablony,
- Unikaj Wykonawców z Facebooka, portali z ogłoszeniami,
- Sprawdź opinie o firmie w Google,
- Sprawdź portfolio realizacji,
- Prawa autorskie,
- Nie ulegaj emocjom
Wyślij zapytanie
1. Dostępne biuro Wykonawcy
Wbrew pozorom jest to ważny aspekt. W przypadku problemów z realizacją, możesz odwiedzić Wykonawcę i zapytać dlaczego Twoja realizacja ma opóźnienie. Niestety część Wykonawców korzysta z wirtualnych biur lub wynajętych mieszkań więc w przypadku problemów zostajesz z niczym, a w telefonie usłyszysz „Abonent czasowo niedostępny”.
2. Zbyt niska cena za usługę
Wynagrodzenia (graficy, programiści, specjaliści od marketingu, copywriterzy), podatki, ZUS, oprogramowanie, sprzęt, biuro, szkolenia, ubezpieczenia – to wszystko kosztuje. Jeżeli ktoś oferuje Ci usługę za 1/3 ceny rynkowej to bądź pewny/a, że usługa będzie wybrakowana lub wykonana przez osobę nieprofesjonalną, która próbuje dorzucić kilka złotych do pensji wyklikując stronę z gotowych szablonów. Jedna osoba, która zajmuje się wszystkim jako profesjonalista? Nie wierz w bajki. Czy znasz mechanika, który po godzinach kładzie płytki a weekendami wypieka ciasta i robi to wszystko na wysokim poziomie?
3. Wizerunek wykonawcy
Dobrze wiedzieć komu przelewasz pieniądze, jeżeli masz problem ze znalezieniem zdjęcia/wizerunku Wykonawcy w internecie, czy na stronie internetowej – to musi być ku temu powód, może nie do końca planuje być uczciwy?
4. Podpisuj umowę i oczekuj faktury
W przypadku zgrzytów we współpracy, masz podstawę do zwrotu poniesionych kosztów lub wejścia na drogę sądową.
5. Nie zgadzaj się na gotowe szablony
- Szablony często naruszają prawa autorskie, a to może być kosztowne.
- Jeżeli ktoś oferuje Ci takie rozwiązanie sugerując oszczędności to możesz mieć pewność, że ma w tym interes. Podstawową stronę z szablonu można wykonać w ciągu 3-4h, więc jeżeli zapłacisz za nią 1000zł to godzinówka na poziomie 250zł jest całkiem kusząca dla Wykonawcy. Im dłużej będziesz zgłaszać uwagi tym większe oburzenie będzie ze strony Wykonawcy, któremu kurczy się wypłata.
- Wyobraź sobie, że Wykonawca stron z szablonu realizuje ich w miesiącu od 15-20, czy znajdzie czas na to aby Twoja strona była dopracowana i spełniała oczekiwania klientów?
6. Unikaj Wykonawców z Facebooka, portali z ogłoszeniami
Tutaj możesz mieć wręcz 99% pewności, że coś pójdzie nie tak. Rzetelne firmy nie reklamują swoich usług na tego typu portalach (mają wystarczająco zleceń z poleceń) – w większości działają tam 'naganiacze’ na fikcyjnych kontach, którzy pracują na prowizji aby cokolwiek sprzedać.
7. Sprawdź opinie o firmie w Google
Nie sugeruj się liczbą opinii i ogólną oceną ale przeczytaj kilka opinii aby mieć pewność, że nie pisał ich właściciel firmy a realny klient. Duża ilość opinii dodanych w krótkim czasie z podejrzanych kont świadczy o nieuczciwym podejściu i wprowadzaniem w błąd. Twoją czujność powinny wzbudzić opinie dodane z kont bez historii opinii, od użytkowników typu: sasasdsad saasad, xmotylekx89, Anna Anna, jopek, z treścią typu: Obsługa spoko spoko, polecam, świetnie, szybka realizacja. Komentarze od osób z tym samym nazwiskiem co właściciel.
8. Sprawdź portfolio realizacji
Szukaj znanych i dużych firm w portfolio. Jeżeli Wykonawca pracował z takimi kontrahentami to możesz mieć pewność że realizacja spełnia wysokie standardy i prawdopodobieństwo nierzetelnej obsługi jest znikome.
9. Prawa autorskie
Bardzo ważne. Chyba nie chcesz aby po miesiącu od uruchomienia strony odezwała się do Ciebie firma, której zdjęcia zostały użyte na Twojej stronie lub autor czcionki z żądaniem kilkutysięcznego zadośćuczynienia?
10. Nie ulegaj emocjom
Realizację strony internetowej należy przemyśleć od strony marketingowej, bez pośpiechu. Nie ulegaj presji ze strony sprzedającego „bo ostatni dzień promocji”, „bo konkurencja już działa”, „bo będzie drożej”. Tak, ceny mogą się zmienić ale wybór Wykonawcy wyłącznie na podstawie rozmowy z marketerem wpędzi Cię w większe kłopoty. Popytaj, porozmawiaj, porównaj. Nie bądź zakładnikiem wyłącznie ceny.