Zaskakujące zmiany w zarządzaniu zgodami – czym jest Google Consent Mode v2?
, Czas czytania: 5:00 min. , Komentarz(y):0
Popularne „ciasteczka” czyli pliki Cookie zbierają dane o użytkowniku witryny internetowej, ułatwiając dokonywanie analizy potrzeb i wizerunku odbiorcy. Od czasu wprowadzenia przepisów RODO (w 2018 roku) zbieranie i przetwarzanie informacji w ciasteczkach może odbywać się wyłącznie za zgodą użytkowników. Do udzielenia wiążącej zgody wykorzystywany jest mechanizm Google Consent Mode. Amerykański gigant pokazał drugą odsłonę tego oprogramowania. Co warto o nim wiedzieć?
Po co zbiera się dane o użytkownikach? Ich wykorzystanie pozwala rozwijać stronę internetową i dostosować content do potrzeb odbiorców. Umożliwiają spersonalizowanie oferty, zwiększenie liczby produktów z określonego asortymentu czy pozwalają dokonać zmian, których wymagają odbiorcy. Google Consent Mode ułatwia dokonywanie takiej analizy danych, pośrednicząc w uzyskaniu zgody odbiorców witryny na przetwarzanie informacji zawartych w plikach Cookie.
Spis treści
Czym jest Google Consent Mode?
Google Consent Mode to specjalny standard, który umożliwia skuteczne informowanie odbiorców strony internetowej o przetwarzaniu i wykorzystywaniu danych zgromadzonych w plikach Cookie. Użytkownik nie tylko może wyrazić zgodę na udostępnianie informacji o swoich upodobaniach, ale też ma dostęp do wszelkich informacji, w jaki sposób są przetwarzane dane, jakie dane udostępnia czy po co są one gromadzone.
Dzięki Google Consent Mode każdy użytkownik ma prawo wskazać, na przetwarzanie jakich informacji wyraża zgodę, a jakich udostępniać nie chce. Cała informacja wyświetla się przy pomocy specjalnego banneru na stronie internetowej (emitowanego po wejściu na daną witrynę), który jest czytelny dla użytkownika.
Działania skryptu sprawiają, że wyłącznie wyrażenie zgody przez użytkownika uruchamia procedurę przetwarzania plików Cookie. Inaczej nie jest to w ogóle możliwe.
Co się zmienia w Google Consent Mode v2?
Na przełomie 2023 i 2024 roku amerykański gigant ogłosił, że niedługo uruchomi drugą wersję najpopularniejszego skryptu ułatwiającego zarządzanie plikami Cookies i zgodami użytkowników. Google Consent Mode v2 ma stać się obowiązującym i jedynym standardem w marcu 2024 roku. Co zmieni w nim Google?
Przede wszystkim mechanizmy, które wymagają wyraźnej zgody na przetwarzanie i zbieranie plików Cookie, będą bardziej zaawansowane i dostosowane do spersonalizowanych reklam oraz analiz. To wynik kilku kwestii. Google musiało dostosować do rygorystycznych kwestii prawnych obowiązujących w Europejskim Obszarze Gospodarczym.
Główną zmianą związaną z funkcjonowaniem drugiej wersji standardu Google Consent Mode jest zaimplementowanie do systemu dwóch dodatkowych stanów zgody związanych z reklamami: ad_user_data i ad_personalization. Te umożliwiają skuteczną optymalizację reklam, contentu i śledzenie konwersji użytkowników na różnych poziomach.
Do czego wykorzystywane są ad_user_data i ad_personalization?
- ad_user_data – parametr określający czy dane osobowe są wysyłane do Google na podstawie zgód użytkownika i czy wykorzystywane są do celów reklamowych. Odnoszą się np. do Google Ads, Google Shopping, Google Play czy Google Moja Firma. Użytkownik może wyrazić zgodę (funkcja „granted”) lub nie wyrazić (funkcja „denied”).
- ad_personalization – ten parametr dotyczy danych użytkownika, które wykorzystywane są do reklam spersonalizowanych. Jeżeli użytkownik nie wyrazi zgody (funkcja „denied”), nie będzie uczestniczył np. w kampaniach remarketingowych czy w reklamach o wskazanej personalizacji. Funkcja „granted” umożliwi uczestnictwo w takich programach.
Należy pamiętać, że Google nie wycofało poprzednich zgód, znanych z pierwszej wersji Google Consent Mode. Te będą nadal obowiązywały. Podobnie jak w przypadku poprzedniego systemu, również tutaj użytkownik może wybrać, na co chce się zgadzać lub od razu zaznaczyć wszystkie opcje.
Google Consent Mode v2 – czy koniecznie trzeba go wdrożyć?
Przedstawiciele Google podkreślają, że wprowadzenie nowej wersji Consent Mode nie jest opcją, a wymogiem. Każdy posiadacz strony internetowej ma na to czas do marca 2024 roku. Inaczej śledzenie konwersji, ruchu czy potrzeb użytkownika może być niemożliwe. Problem mogą mieć także reklamodawcy działający w programach takich jak Google Ads.
Każdy reklamodawca może skorzystać z wersji Basic lub Advanced. Prostsza wersja blokuje zbieranie danych i korzystanie z programów Google do momentu, gdy użytkownik nie wyrazi zgody na ich aktywację. Basic dostarcza też mniej danych do Google Analytics 4. W przypadku bardziej zaawansowanej opcji dane mogą być zbierane np. anonimowo lub niekompletnie. Liczba dostarczanych informacji jest też dużo większa. Wybór jednej z opcji warto skonsultować z kompetentnym Inspektorem Danych Osobowych.
Dzięki Google Consent Mode v2 łatwiej będzie optymalizować wydatki na reklamę oraz sprawdzać potrzeby swoich użytkowników. Nie warto więc zwlekać z wprowadzeniem na stronie nowego standardu analizowania plików Cookies. Druga wersja tego systemu jest już w pełni funkcjonalna.
TAGI: