Czy warto pozycjonować produkty? Na czym polega ten proces?

, Czas czytania: 5:00 min. , Komentarz(y):0

Dotarcie do świadomości klienta jest kluczowym warunkiem zwiększenia współczynnika konwersji w postaci ewentualnej sprzedaży produktów lub usług. Polega na wykreowaniu potrzeby użytkowania naszego towaru, we wsparciu w budowaniu pozytywnego wizerunku marki i umocnieniu jej pozycji na rynku. Narzędziem umożliwiającym osiągnięcie tego rodzaju celów jest pozycjonowanie produktów. Czy to skuteczny proces? Na czym on polega? Wyjaśnijmy te wątpliwości.

Budowanie prawidłowej pozycji na rynku to proces długofalowy, ale dający bardzo wymierne korzyści. Jeżeli zbudujesz sobie określoną rangę, stworzysz grupę stałych klientów, to możesz mieć pewność, że prowadzona przez Ciebie firma będzie miała stabilne i ciągłe obroty. Pozycjonowanie produktów to proces, który wpływa na budowanie pozycji marki na rynku. Uwaga! To proces, który nie powinien być utożsamiany z SEO.

Czym jest pozycjonowanie produktów?

Pozycjonowanie produktu to działania marketingowe, budujące wśród odbiorców marki świadomość ich jakości, ceny i innych korzyści wynikających z korzystania z nich. Na pozycję wpływają m.in. wrażenia i odczucia z użytkowania określonego dobra, opinie innych użytkowników, cena, a także porównanie z produktami firm konkurencyjnych.

Ostatecznie pozycjonowanie produktów polega na wykreowaniu potrzeby konsumenckiej, dotarciu produktu do świadomości konsumenta, przekonanie go do używania danego dobra, a także utrzymania tej potrzeby w dalszej perspektywie. Pozwala osiągnąć przewagę konkurencyjną, stosując np. narzędzia marketingu online (m.in. pozycjonowanie) czy marketingu szeptanego.

Na czym polega proces pozycjonowania produktów? Jakie daje efekty?

Specjaliści wskazują, że aktualnie najpopularniejsza jest metoda Davida Aakera, która wskazuje na 8 typów strategii budowania pozycji produktu. To zwrócenie klientowi uwagi na cechy produktów, wysokość ceny, sposób wykorzystania lub zastosowanie produktu i wskazanie odbiorcy potencjalnego archetypu użytkownika. Do rodzajów strategii dodajemy jeszcze lokalizację według klasy produktu i konkurencji.

Proces pozycjonowania produktu polega na:

  • określeniu prawidłowej grupy potencjalnej odbiorców produktów – musisz wskazać wiek odbiorców, miejsce ich zamieszkania, preferencje, status majątkowy i wszystkie inne dane, które pomogą Ci precyzyjnie określić, kto jest Twoim realnym klientem;
  • wskazaniu preferencji odbiorców – musisz wytypować czy klient bardziej zainteresowany jest niską ceną produktu czy jego wysoką jakością. W ten sposób określisz komunikat dotarcia do odbiorcy;
  • rozpisaniu mocnych i słabych stron produktu – dzięki temu zauważysz jakie elementy podkreślać w komunikatach marketingowych, a czego unikać. Możesz też poszukać rozwiązań zamieniających słabe strony w zalety produktu;
  • zbudowaniu strategii pozycjonowania – w strategii musisz wskazać w jaki sposób chcesz dotrzeć do potencjalnego odbiorcy, jakie komunikaty chcesz mu wysłać i jaki powinien być ich efekt. Wskazane jest również określenie ram czasowych i celów strategii;
  • realizacji właściwych zadań – to np. pozycjonowanie strony internetowej, influencer marketing, digital marketing w formie mailingu czy wykorzystanie innych narzędzi, budujących świadomość produktu u potencjalnego klienta.

Pozycjonowanie produktu pozwala zając marce wyróżniające się miejsce w porównaniu do konkurencji. Umożliwia m.in. zwiększenie sprzedaży określonego towaru, wzbudzenie zainteresowania firmą, poprawę opinii na temat marki i poszerzanie grupy odbiorców firmy.

Jak skutecznie pozycjonować produkty? Poznaj najważniejsze zasady

Przede wszystkim pamiętaj, że pozycjonowanie produktów należy przeprowadzić, gdy wprowadzasz na rynek nową markę, nie masz pomysłu na pozyskiwanie nowych klientów, chcesz stać się liderem w branży lub szukasz pomysłów na przezwyciężenie kryzysu.

W jaki sposób skutecznie pozycjonować produkty? Przede wszystkim skup się na potrzebach swoich klientów. Określ ich wizerunek i wymagania. Zwróć uwagę czy cechy wdrażanego na rynek towaru odpowiadają na te kwestie. Jeżeli nie, zmodyfikuj swoje plany. Możesz zmienić grupę docelową albo produkt – w zależności od tego co będzie łatwiejsze i efektywniejsze.

Do budowania pozycji produktu należy podejść bardzo kreatywnie. Znajdź lukę na rynku i skup się na jej wypełnieniu. Pomyśl o innowacyjności (niekiedy rewolucji technologicznej), praktyczności produktu, jego ogromnych możliwościach. Wskaż klientowi jak dany towar rozwiąże jego problemy. Nadaj też marce charakteru, stwórz tzw. storytelling oparty na dotychczasowej działalności, Twojej wiedzy i profesjonalizmie. To wszystko zachęca klientów do wybrania określonej oferty.

Zwróć też uwagę, aby dobrać odpowiednią formę działań marketingowych. W przypadku produktów detalicznych sprzedawanych w e-sklepach na pewno sprawdzi się SEO. Influencer marketing we współpracy z młodymi twórcami internetowymi to klucz w dotarciu do grupy osób w przedziale wiekowym np. 18-26. Z kolei profesjonalnie wykonany mailing może być skuteczny w przekonaniu przedsiębiorców do Twoich usług i produktów. Warto spróbować, korzyści mogą przerosnąć Twoje oczekiwania!

TAGI:

Zostaw komentarz do artykułu: Czy warto pozycjonować produkty? Na czym polega ten proces?

Dodaj komentarz

candyweb kasia

Dziewczyna, która zmierzy się z każdym wyzwaniem. Zajmuje się pisaniem wciągających tekstów i organizacją content marketingu. Pasjonatka książek. Interesuje się rysowaniem, a także uwielbia zwierzęta.