Psychologia personal brandingu – zrozumienie wpływu marki osobistej na odbiorców

, Czas czytania: 5:00 min. , Komentarz(y):0

Budowanie marki osobistej to dziś podstawa prowadzenia biznesu. Wiele firm opiera się na pozytywnym wizerunku swojego właściciela, użytkując np. jego nazwisko czy pseudonim. Dziedziną budowania osobistej marki zajmuje się personal branding. W jaki sposób psychologia personal brandingu ułatwia zrozumienie wpływu marki na odbiorców Twojej marki? Podpowiadamy.

Nawet bardzo świadomi odbiorcy reagują na komunikaty podprogowe i łączą wizerunek właściciela brandu z całą firmą. Wpływ marki osobistej na klientów jest więc niebagatelny. Jeżeli chcesz budować nową markę, skup się na poznaniu psychologicznego aspektu personal brandingu. Wbrew pozorom, to istotne z punktu widzenia każdego przedsiębiorcy.

Czym jest personal branding? Jak powinno się go definiować?

Personal branding to cały dział zajmujący się kreowaniem wizerunku osób. Eksperci wskazują, że jest on niekiedy mylnie utożsamiany z pracą nad politykami, celebrytami czy osobami ze świecznika. To jednak błąd. Współczesne kreowanie osobistego brandu dotyczy każdego, kto chce realizować się w biznesie – nawet lokalnym. Z budowania marki osobistej mogą korzystać też blogerzy i influencerzy, a nawet pracownicy wspierający działanie firmy, w której są zatrudnieni. Duże przedsiębiorstwa kreują zresztą często swoich „brand hero”, wybierając ich właśnie ze swoich pracowników.

Na czym polega personal branding i jak się go definiuje? To budowanie własnej marki przy pomocy zarządzania wizerunkiem. W budowaniu wizerunku przyjmuje się, że osoba to wartość marketingowa, a każdy jej ruch musi być w pełni przemyślany i zaplanowany. Pamiętaj, że wbrew pozorom w budowaniu pozytywnego obrazu osobistego wygląd nie jest najważniejszy (choć istotny). Kluczowe znaczenie ma tutaj wiedza i możliwość przekazania odbiorcom konkretnych, przydatnych informacji. Liczy się także empatia, poczucie humoru, dystans czy umiejętność dopasowania języka do odbiorcy komunikatu.

Korzyści wynikające z personal brandingu – co musisz o nich wiedzieć?

Personal branding daje wymierne korzyści, które umożliwiają wywieranie pozytywnego wpływu na odbiorców. Jeżeli zbudujesz swoją markę osobistą, Twoi odbiorcy zaczną Ci ufać i postrzegać Twoje zdanie jako istotne. Zaufają przy okazji firmowanym przez Ciebie markom (np. sygnowanym Twoim nazwiskiem).

  • Personal branding ułatwia zaistnienie w biznesie – dzięki zbudowaniu swojej marki możesz wykreować potrzeby klienta i ułatwisz im dokonanie wyboru spośród setek możliwości w Twojej branży. Personal branding zwiększa szanse na sukces przedsiębiorcy.
  • Zmniejsza dystans do klienta i „uczłowiecza” określoną markę – marka zbudowana na pozytywnym wizerunku określonej osoby jest bliższa odbiorcy. Ten czuje, że korzysta z usług konkretnego człowieka, a nie bliżej nieokreślonego brandu. To znacząco wpływa na sprzedaż.
  • Pozwala rozwijać różnego rodzaju biznesy pod marką własnego nazwiska – osoba, która ma stabilną i pozytywną markę osobistą, może rozwijać się w wielu sektorach działalności. Jego nazwisko będzie kojarzone z sukcesem w wielu obszarach.
  • Umożliwia budowanie zaufania odbiorców – uczłowieczenie przekłada się na zaufanie odbiorcy. Konkretna osoba sprawia, że firma nie jest anonimowa i to budzi przekonanie klientów do jej produktów i usług.
  • Wyróżnia Cię spośród konkurencji – jeżeli uda Ci się zbudować własną markę, z pewnością wyróżnisz się na tle swoich konkurentów. Każda osoba jest inaczej odbierana przez użytkowników.

Jak zrozumienie wpływu marki osobistej działa na odbiorców? Jak skutecznie zabrać się za personal branding?

Psychologia personal brandingu jest istotna, aby zrozumieć, jak budowanie marki wpływa na odbiorców. Eksperci zauważają, że w wielu przypadkach oparcie wizerunku swojej firmy na wizerunku właściciela jest wręcz koniecznością. Klienci oczekują, że będą mieli do czynienia z ekspertem w danej dziedzinie, specjalistą, który pomoże im w wyborze jednej z wielu opcji. Istotna jest też interakcja. Pamiętajmy, że firma może mieć kilka marek osobistych, na których postawi swój rozwój. Wyłącznie zrozumienie tej kwestii pozwoli Ci na uzmysłowienie sobie, jak duże znaczenie ma personal branding we współczesnym biznesie.

W jaki sposób realizować skuteczną kampanię budowania odpowiedniego wizerunku przedsiębiorcy?

  • Bycie autentycznym w kreowaniu wizerunku i skupienie się na obszarach, na którym się naprawdę znasz.
  • Korzystanie z różnych platform przekazu, w tym bloga, platform streamingowych i mediów społecznościowych.
  • Aktywność w sieci, ale nie tylko. Również na spotkaniach z klientami lub kontrahentami.
  • Dostosowanie języka do odbiorców i przygotowywanych treści.
  • Skupienie się na odpowiadaniu na pytania klientów. Treści poradnikowe, dające użytkownikowi wymierne korzyści.

Stosowanie wymienionych wyżej kwestii to droga do sukcesu w budowaniu pozytywnego wizerunku jednostki i, co za tym idzie, całej firmy, którą zarządzasz.

TAGI:

Zostaw komentarz do artykułu: Psychologia personal brandingu – zrozumienie wpływu marki osobistej na odbiorców

Dodaj komentarz

candyweb kasia

Dziewczyna, która zmierzy się z każdym wyzwaniem. Zajmuje się pisaniem wciągających tekstów i organizacją content marketingu. Pasjonatka książek. Interesuje się rysowaniem, a także uwielbia zwierzęta.