Case study działań SEO oraz pozycjonowania sklepu sportowego
, Czas czytania: 8:00 min. , Komentarz(y):0
Potencjał, sezonowość oraz konkurencja. Tymi trzema słowami w najszerszym stopniu można scharakteryzować rynek sprzętu sportowego. Zresztą nic dziwnego, że wiele stron próbuje zdobyć swoją niszę. Ten sektor rynku stale się powiększa. Wynika to ze zmian w nawykach konsumenckich. Coraz więcej ludzi świadomie zaczyna podchodzić do aktywności fizycznej. Sama aktywność jest bardzo chętnie promowana i reklamowana przez wiele sławnych osób. Kolejnym czynnikiem wpływającym na rozwój branży jest panujący trend do bycia eko. Coraz więcej osób świadomie rezygnuje z samochodów na rzecz rowerów czy hulajnóg elektrycznych. Trendy te stanowią zachętę do startu nowych sklepów i usługodawców. Jednak sprzedaż sprzętu sportowego wiąże się z szeregiem barier, na jakie narażone są nowe sklepy. Pierwszą i bardzo dotkliwą, jest rynek zdominowany głównie przez duże sklepy o szerokim profilu sprzedaży asortymentu. Bez poniesienia nakładów na marketing ciężko jest przebić się ze swoją ofertą. Oprócz sklepów ściśle nastawionych na ten typ sprzedaży, w ofercie części dużych sklepów można spotkać się z sezonową sprzedażą artykułów sportowych, nie wspominając już o silnej konkurencji serwisów aukcyjnych. Drugą barierą, na jaką szczególnie natrafiają sklepy, jest silna sezonowość zainteresowania konsumentów.
Mimo wszystko, w tak wymagającej branży można wypracować miejsce na swoją ofertę. Pragnę pokazać to na przykładzie pozycjonowanej przez nas strony.
Oto jak sprawiliśmy, że sklep osiągnął sukces.
Współpraca z Klientem rozpoczęła się od stworzenia sklepu internetowego. Nasz zespół odpowiadał zarówno za projekt graficzny, jak i kodowanie. To właśnie podczas projektowania wyglądu strony rozpoczęła się praca nad finalnym sukcesem sklepu. W tym właśnie miejscu był czas na pochylenie się nad zapewnieniem jak najlepszego UX. Było to również miejsce na prace nad responsywnością strony, ponieważ od właściwego zaprojektowania witryny zależy późniejszy odbiór strony na różnego typu rozdzielczościach wyświetlaczy.
Drugi etap prac stanowiło kodowanie. Sklep został postawiony na WordPress przy wykorzystaniu WooCommerce. Kodowanie sklepu internetowego wymaga holistycznego podejścia, jakości i czystości kodu, poprawnego działania funkcjonalności oraz optymalizacji z zakresu SEO. Prace nad witryną objęły między innymi:
- Właściwą strukturę sklepu. Dotyczyło to właściwej hierarchii nagłówków na stronie głównej i wszystkich podstronach. Kolejnym elementem właściwej struktury, jaki został wprowadzony na stronie, było drzewo kategorii. Wszystkie kategorie zostały usystematyzowane oraz zaplanowane w logicznie układający się sposób, łatwy do poruszania się przez odwiedzających.
- Wprowadzono elementy nawigacyjne oraz rozbudowane linkowanie wewnętrzne. Na stronie znajduje się zaawansowany filtr produktu i wyszukiwarka. Innymi elementami wprowadzonymi z myślą o użytkownikach oraz zalecanych w działaniach SEO była paginacja, oraz breadcrumbs.
- Wykorzystanie plików robots.txt oraz sitemap.xml
- W sklepie zadbano o przejrzystość adresów URL. Zostały one zbudowane w sposób usystematyzowany z nazwy witryny/kategorii/produktu.
- W sklepie zoptymalizowanp meta tagi. Meta title został zoptymalizowany zarówno na głównych stronach witryny, jak i na każdej podstronie produktowej.
Dla sklepu internetowego została przeprowadzona analiza widoczności oraz konkurencji w celu znalezienia słów kluczowych, posiadających największy potencjał konwersji. Na podstawie tej analizy przeprowadzono optymalizację tekstów i zagęszczenie ich wartościowymi słowami kluczowymi. Proces zagęszczania frazami kluczowymi został wykonany z wyczuciem, aby uniknąć negatywnego keyword stuffing. W celu powiększenia puli treści na stronie wprowadzono sekcję FAQ oraz podstronę Bloga.
Działania off-site rozpoczęły się w lutym. Głównym celem wykonywanych działań było zdobycie wartościowego i zrównoważonego profilu linków. Chociaż domena posiadała już pewną historię w momencie rozpoczęcia prac, to nie przekładała się ona na zajmowanie istotnych pozycji dla wartościowych słów kluczowych. Mimo tego wiek domeny jest jednym z czynników, jakie Google bierze pod uwagę w rankingu. Chociaż ostatnim czasem, algorytm ten postawił zdecydowany nacisk na wartościowe treści. Oprócz tego czynnikiem wpływającym w istotny sposób na pozycje jest właściwy profil linków zewnętrznych prowadzących do strony. Link building prowadzony jest w sposób „naturalny”, który przypomina ten, jaki w teorii powinien powstawać samoczynnie. Ze źródeł linków można wymienić między innymi katalogi firm oraz artykuły sponsorowane. Wstępnie to tyle z przedstawiania działań zza kulis pozycjonowania. Teraz czas na opowieść o efektach.
Efekty pozycjonowania sklepu ze sprzętem sportowym

Przyszedł czas, na omówienie tego, co cieszy najbardziej – czyli efektów pozycjonowania. Na wykresie powyżej przedstawiona jest historia pozycji domeny. Od stycznia (początek działań off-site) widać na nim zdecydowany wzrost ilości słów kluczowych prowadzących do witryny. Po zestawieniu ogólnej widoczności z ruchem organicznym na witrynie widać również zdecydowany wzrost zainteresowania witryną oraz zdobycie przez witrynę istotnych pozycji. Punkt ruchu na witrynie przypadł na miesiąc marzec, który z reguły jest początkiem wzrostu zainteresowania aktywnym spędzaniem czasu. Niestety sytuacja epidemiologiczna zdecydowanie wpłynęła na zmniejszenie zainteresowania. Dopiero koniec silnych restrykcji oraz początek okresu wakacyjnego ponownie przyniosły ruch na stronie.
Top 3 | Top 10 | Top 50 | |
Styczeń 2020 | 6 | 45 | 309 |
Maj 2020 | 21 | 78 | 856 |
Sierpień 2020 | 35 | 137 | 1480 |
Mimo perturbacji związanych z ruchem witryna sukcesywnie zdobywała coraz lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania. Tabela powyżej przedstawia średnią ilość słów kluczowych w wybranych miesiącach na pozycjach Top wyszukiwania. Na jej podstawie można zauważyć zdecydowany wzrost ilości wartościowych słów kluczowych.
TAGI: