Czy wynik PageSpeed Insights ma jakiś wpływ na pozycję?

, Czas czytania: 4:00 min. , Komentarz(y):3

Optymalizacja stron to temat powszechnie poruszany na wielu forach internetowych. Jest on omawiany również przez specjalistów SEO, którzy uważają, że wyniki nie pokrywają się ze stanem faktycznym i coraz częściej sięgają oni po wszelkiego rodzaju narzędzia. Jednym z nich jest właśnie PageSpeed Insights. Poniżej przedstawiamy kilka informacji na jego temat. Sprawdź szczegóły.

Spis treści:

PageSpeed – definicja

Najprościej stwierdzając, PageSpeed jest to dokładny czas, w którym ładowana jest konkretna strona. Wiadomo, że im krótszy czas ładowania się strony, tym lepiej, ponieważ witryny, których czas ładowania się wydłuża, odrzucane są przez wielu użytkowników. Istnieje wiele czynników składających się na szybkość ładowania strony. Na aspekt, który wpływa na jej spowolnienie, wpływa użycie wielu wtyczek bądź też błędnie zoptymalizowane grafiki.

Zasada działania PageSpeed Insights

Wielu użytkowników myli działanie tego narzędzia poprzez nazewnictwo i w ten sposób sądzą oni, że sprawdza on szybkość ładowania się strony. Niestety są oni w błędzie, ponieważ głównym zadaniem tego narzędzia jest badanie wydajności urządzeń mobilnych oraz urządzeń typu PC. Dzięki wykonaniu takiego testu możemy poprawić stronę, dokonać audytów, sprawdzić checklistę oraz możliwości optymalizacji, aby osiągnąć jak najwyższy wynik, a jest nim 100 punktów.

Test można przeprowadzić na stronie:

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=pl

Czy szybkość ładowania strony może wpłynąć na pozycję?

Czas ładowania się witryny obniża koszt pozyskania użytkownika, zwiększa efektywność oraz ruch na stronie. Wniosek nasuwa się sam, nie możemy przejść obok tego obojętnie, ponieważ daje nam to możliwość uzyskania ponad 50% konwersji na stronie. To wspaniałe narzędzie od Google jest bardzo przydatne i pozwoli przyśpieszyć nasz serwis.

Czynniki składające się na wynik PageSpeed Insight

Wynik, jaki otrzymujemy po przetestowaniu szybkości działania strony w PageSpeed Insights, podzielony jest między innymi na First Contentful Paint, Largest Contentful Paint, Total Blocking Time oraz Cumulative Layout Shift.

  • First Contentful Paint (FCP) – Wynik, jaki otrzymujemy w tej części, wskazuje nam czas, jaki zajął testowanej stronie internetowej na wyrenderowanie dowolnej części zawartości strony na naszym ekranie. Aby zagwarantować użytkownikom najlepsze wrażenia ze strony, otrzymany wynik nie powinien przekraczać wartości 1.8s. Wiadome jednak jest to, że im krótszy czas ładowania strony, tym lepsze wrażenie może mieć o niej użytkownik. Gdy nasz wynik przekracza wskazany próg, powinniśmy dodawać kod krytyczny CSS czy też JavaScript bezpośrednio do naszego kodu HTML. Dzięki tej operacji unikamy tworzenia łańcucha żądań, co przełoży się nam na krótszy wynik FCP.
  • Largest Contentful Paint (LCP) – Wynik LCP pokazuje nam czas, jaki strona potrzebuje do wygenerowania największego bloku tekstu lub obrazu na stronie testowanej od pojawienia się pierwszego elementu (FCP). Wynik 2.5s jest wartością, której nie powinniśmy przekraczać na naszej stronie. Na wynik LCP wpływają głównie: długi czas odpowiedzi serwera, czas ładowania zasobów, czas blokujący renderowanie kodu JavaScript i CSS oraz czas renderowania strony po stronie klienta. Aby poprawić rezultat LPC, powinniśmy w przypadku zdjęć zastosować ich optymalizację lub techniki lazy-loading. Natomiast w przypadku tekstów największy wpływ na poprawę wyniku ma optymalizacja ilości instalowanych fontów.
  • Total Blocking Time (TBT)Całkowity czas blokowania to czas, w którym dłuższe niż 50ms zadania blokują wątek główny i wpływają one na użyteczność strony. Główny wątek odpowiedzialny jest za analizę otrzymanego kodu HTML i przekształcenie go na obiektowy model dokumentów (DOM), a następnie wdraża pliki CSS dla każdego elementu. Napotkanie zadania wymagającego dłuższego czasu wykonania powoduje blokowanie głównego wątku, ponieważ przeglądarka nie jest w stanie przerwać czy też wykonywać w tle rozpoczętego procesu na cześć wykonania krótszych operacji.
  • Cumulative Layout Shift (CLS) – W tej metryce, aby zapewnić użytkownikowi najlepsze wrażenia korzystania z witryny, powinniśmy nie przekraczać progu 0.1s. Cumulative Layout Shift odpowiedzialny jest za stabilność wizualną strony i ma bardzo duży wpływ na User Experience (UX). Gdy wynik CLS przewyższa zalecany próg, użytkownik podczas ładowania strony może doświadczyć przeskakiwania treści. Przykładowo podczas ładowania strony chęć szybkiego kliknięcia linijki z menu powoduje wyświetlenie się reklamy, która nie została na czas załadowana. Aby uniknąć nadmiernego czasu CLS, powinniśmy wykluczyć z mechanizmu lazy-load elementy położone w obszarze above the fold, ustawianie atrybutów width i height dla standardowych obrazków czy też unikanie reklam o zmiennej wysokości.

Co trzeba zrobić, aby skrócić czas ładowania się strony?

  • Zmniejszyć wagę zdjęć;
  • używać kompresji kodu html, skryptów czy css;
  • kompresować dane do użytkowników;
  • korzystać z pamięci podręcznej przeglądarki;
  • kompresować style blokujące renderowanie strony.

Jaki wynik osiągnąć, by poprawić pozycję?

Ogólnie rzecz biorąc, nie istnieje taki wynik. Logicznie myśląc, każdy lepszy wynik od konkurencji będzie wynikiem zadowalającym. Należy jednak pamiętać, że jeśli konkurencja jako pierwsza wdroży optymalizację, to może zyskać wyższą pozycję, którą ciężko będzie później nadrobić. Poprawienie wydajności strony przyniesie nam wiele korzyści. Dobry wynik jest wysoko oceniany przez algorytm pozycjonowania, skutkiem czego wyraźnie wpływa on na pozycjonowanie i SEO.

Podsumowanie

PageSpeed Insights ma zapewne już swoich zwolenników oraz oponentów. Jednak w większości użytkowników jest to bardzo przydatne narzędzie, poprawiające wydajność oraz szybkość strony. A co za tym idzie? Dzięki poprawnie wykonanej optymalizacji nasza strona znajdzie się wyżej w wynikach wyszukiwania.

TAGI:

Zostaw komentarz do artykułu: Czy wynik PageSpeed Insights ma jakiś wpływ na pozycję?

3 Komentarz

  1. k

    Artykuł pozwolił mi dowiedzieć się czym jest PageSpeed Insights i jak długość ładowania się strony może wpłynąć na odpływ klientów oraz przedstawił sposoby jak zmniejszyć czas ładowania strony. Z perspektywy użytkownika uważam, że długość ładowania się strony ma bardzo duży wpływ na to, czy na niej pozostanę. Jeśli jakaś strona długo się ładuje, a ja w danym momencie mam dodatkowo słaby zasięg internetowy, jest duże prawdopodobieństwo, że zrezygnuję z wejścia na nią.

Dodaj komentarz

Bartek Candyweb

Programuje, śpiewa i gra - istny człowiek orkiestra:)