Formuły copywriterskie, które warto wykorzystać podczas pisania

, Czas czytania: 11:00 min. , Komentarz(y):0

Jeżeli piszesz teksty reklamowe, to oczywiste jest, że chcesz, aby były one chętnie czytane przez użytkowników i rzecz jasna, dobrze się sprzedawały. Czasem jednak bywa tak, że kończą Ci się pomysły i nie potrafisz stworzyć niczego unikatowego. Twoja kreatywność zmniejsza się, a teksty nie przynoszą już zadowalających efektów. Nie martw się na zapas, zawsze możesz skorzystać z gotowych formuł copywriterskich.

Odstaw na bok zmartwienia o tym, że już nigdy nie napiszesz czegoś dobrego. Każdy ma czasem gorszy dzień, ale na wszystko jest metoda. Zobacz, jak skutecznie radzić sobie z brakiem pomysłów na dobry tekst reklamowy i dowiedz się czym są gotowe formuły copywriterskie i czy warto z nich korzystać.

Spis treści:

Co to są formuły copywriterskie?

Aby tekst był skuteczny i przyciągał dużą uwagę, możesz stosować gotowe formuły. Formuła to inaczej schemat, który możesz wykorzystać do swojego tekstu reklamowego. Dzięki niemu możesz tworzyć chwytliwe nagłówki, artykuły na stronę firmową albo teksty sponsorowane. Pamiętaj jednak, że gotowe formuły copywriterskie nie gwarantują tego, że Twój tekst się sprzeda. Musisz bowiem wziąć pod uwagę to, do kogo kierujesz swój tekst.

Żeby formuła zadziałała, musisz wiedzieć, do kogo piszesz i co piszesz, a dopiero potem ogarnąć to, w jaki sposób piszesz. Kluczem do osiągnięcia satysfakcji z tekstu reklamowego, jest zrozumienie natury czytelnika – jakie są jego aspiracje oraz jakie ma pragnienia i potrzeby. Jeżeli Ci się to uda, będziesz w stanie wpływać na decyzje podejmowane przez czytelników, a także na ich emocje.

Stosując gotowe formuły copywriterskie możesz znacząco podnieść wskaźnik kliknięć na stronie (CTR). Zadbaj więc o to, aby tekst był na temat i zaspokajał ciekawość czytelników.

Formuły warte uwagi

Skoro już wiesz, jak ogólnie działają formuły copy, możemy przejść do konkretów. Poniżej przedstawię Ci przydatne formuły copywriterskie, które warto wykorzystać podczas pisania tekstów reklamowych.

Wyliczanka

Skuteczny sposób na przyciągnięcie uwagi odbiorcy? Stosuj wyliczenia, np. „5 sposobów na udaną randkę” albo „7 trików, dzięki którym zwiększysz swoją popularność na Facebooku”. Internauci lubią wyliczenia, a artykuły zawierające listy, wypunktowania albo myślniki są bardziej przejrzyste i zdecydowanie łatwiej się je czyta.

Jeżeli w nagłówku umieścisz wyliczenia, czytelnik od razu będzie wiedział, jak długi jest tekst, ile czasu może na niego poświęcić i co ciekawego może w nim znaleźć. Niezależnie od tego, w jakiej branży działasz, listy i wyliczenia są jednymi z najskuteczniejszych i najczęściej stosowanych formuł w Internecie. Przynoszą zadowalające efekty, dlatego śmiało możesz z nich korzystać pisząc swoje teksty.

Wytykanie błędów

Kolejnym sposobem, na przyciągnięcie uwagi czytelników, jest stosowanie formuły, która informuje ich, jakie błędy mogą popełniać w różnych sprawach. Jeżeli użytkownik zobaczy nagłówek, np. „7 błędów, które popełniasz, tworząc kampanię Google Ads” albo „10 błędów, przez które nie możesz schudnąć”, jest duże prawdopodobieństwo na to, że wejdzie w tak sformułowany tytuł – głównie dlatego, że podany problem może dotyczyć właśnie jego osoby.

Problem? No problem!

Kiedy człowiek ma jakiś problem, w pierwszej kolejności szuka odpowiedzi i rozwiązania w Internecie (tak to wygląda we współczesnym zdigitalizowanym świecie). Do najczęstszych obaw i obiekcji dochodzi wtedy, gdy musi podjąć jakąś ważną decyzję, np. o zakupie drogiego sprzętu, czy też o skorzystaniu z jakiejś kosztownej usługi. Obiekcje klientów dotyczą zwykle działania i kosztu danego produktu bądź usługi (czy jest on skuteczny, czy też to kompletna lipa), zaufania do sprzedawcy, samej potrzeby danego produktu lub usługi czy też czasu niezbędnego na skorzystanie z oferty.

Twoim zadaniem, jest tak sporządzić tekst, aby ten rozwiewał wszelkie wątpliwości i obiekcje czytelników. Musisz wejść w buty swoich odbiorców i zastanowić się, jakie pytania i wątpliwości rodzą się w ich głowach. Formuła „Problem? No problem!” wymaga dobrej znajomości własnej oferty oraz grupy docelowej. Jej struktura opiera się na odpowiedzi na nurtujące użytkowników pytania, a sama formuła wygląda mniej więcej, tak:

pytanie o problem

Możesz również na końcu dodać to, w jakim czasie czytelnik osiągnie pożądany efekt. W takim wypadku formuła będzie wyglądać, tak:

pytanie o problem 2

Jak … ?

Pytania zaczynające się od słowa „jak”, są chyba najczęściej zadawanymi pytaniami, jakie użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę. Są to tak zwane frazy z długim ogonem, które pomagają między innymi w pozycjonowaniu stron internetowych, dlatego śmiało możesz wykorzystywać je w swoich tekstach reklamowych.

Oto kilka przykładów:

  • Jak założyć profil zaufany?
  • Jak zdobyć 1000 obserwujących na Instagramie w tydzień?
  • Jak sprzedać 1000 biletów na wydarzenie kulturalne?
  • Jak sprzedać 500 biletów na koncert bez większego wysiłku?

Autorytet

Kolejnym skutecznym sposobem na przyciągnięcie uwagi czytelników, jest formuła „powołanie się na autorytet”. Użytkownicy internetu to też ludzie, a każdy człowiek chce doskonalić swoje umiejętności, upiększać wygląd bądź chce po prostu być taki, jak ulubiona gwiazda show-biznesu.

Autorytet możesz wykorzystać między innymi do przedstawienia korzyści związanych z zakupem danego produktu bądź usługi. Sama formuła nie jest skomplikowana i wygląda, tak:

autorytet

Oto kilka przykładów:

  • Osiągnij sukces w sporcie jak Lewandowski
  • Maluj jak Van Gogh
  • Prowadź biznes jak Magda Gessler
  • Pisz jak Sapkowski

Pozbądź się problemu raz na zawsze

Możesz również obiecać swojemu odbiorcy to, że pozbędziesz się jego problemu raz na zawsze. W tym celu możesz zastosować formułę: Pozbądź się [problem] na zawsze. Tutaj również musisz wykazać się wiedzą w konkretnej dziedzinie, bo przecież możesz całkowicie zniechęcić czytelnika, jeżeli w treści artykułu nie znajdzie on odpowiedzi na nurtujące go pytanie.

Jeżeli ma on problem z papierosami Twój nagłówek mógłby wyglądać, tak: „Pozbądź się przykrego zapachu tytoniu z ubrań raz na zawsze”, a jeżeli Twój czytelnik ma problem z trądzikiem, możesz zachęcić go do przeczytania tekstu zdaniem: „Pozbądź się zmian potrądzikowych raz na zawsze”.

AIDA

Dobrą metodą na zdobycie uwagi użytkowników, jest formuła AIDA, czyli jedna z najstarszych formuł copywriterskich, o której możesz przeczytać w wielu książkach o copywritingu właśnie.

Model AIDA opracował Elmo Lewis – amerykański adwokat reklamy i jeden z czołowych pionierów copywritingu. Model ten składa się z czterech głównych etapów konsumpcji treści i doskonale sprawdza się w standardowych mediach, a niżeli w nowoczesnych. Nie zrażaj się jednak tym, że może być mało skuteczna, jeżeli chodzi o media społecznościowe czy aplikacje. Z pomocą bowiem przychodzi jej młodsza wersja IDA.

Na początku wyjaśnię Ci, czym w ogóle jest model AIDA. To akronim pochodzący od czterech następujących słów:

A – Attention – zdobycie uwagi odbiorcy,

I – Interest – zainteresowanie odbiorcy ofertą,

D – Desire – wzbudzenie pożądania u odbiorcy,

A – Action – wywołanie reakcji odbiorcy i zmotywowanie go do skorzystania z naszej oferty.

Ten model jest ogólnym schematem, jeśli chodzi o treści perswazyjne. Chodzi tu mniej więcej o to, aby najpierw zdobyć uwagę potencjalnego klienta. Potem należy zainteresować go naszym produktem bądź usługą. Następnie sprawić, aby poczuć, że musi mieć ten produkt, a na końcu skłonić go do wykonania określonej czynności (może to być finalny zakup).

Jeżeli chodzi o model IDA, to chodzi tu mniej więcej o to, że użytkownicy nowych mediów często sami trafiają na konkretne strony i ich uwaga jest już właściwie zdobyta. Dlatego właśnie z modelu AIDA odejmuje się pierwszą literkę, odnoszącą się do zdobycia uwagi odbiorcy i skupia się już tylko na wywołaniu zainteresowania i tak dalej.

BAB

Kolejną formułą, która może pomóc Ci nie tylko w formułowaniu samych tekstów na stronę, ale także w całych przekazach reklamowych, jest formuła BAB. Dzięki niej możesz łączyć produkty z problemami, czyli tworzyć historię „przed i po”.

Rozwinięcie skrótu BAB oznacza:

B – Before – dotychczasowe życie klienta i to, z jakimi problemami się on zmaga,

A – After – jak może wyglądać jego późniejsze życie,

B – Bridge – jak może wyglądać jego życie, kiedy zdecyduje się zakupić Twój produkt bądź usługę (perspektywa piękniejszego i łatwiejszego życia).

Bridge w BAB oznacza most, który łączy sytuację wyjściową klienta z końcową. Pokaż mu, co może się stać, jeżeli już teraz zdecyduje się skorzystać z Twojej oferty i na jakie korzyści może liczyć po zakupie Twoich produktów.

PODO

Aby wskazać klientowi rozwiązanie dla jego problemu, możesz zastosować formułę PODO. Jest to sposób prezentowania oferty, która pomaga rozwiązać problem klienta, poprzez przedstawienie mu konkretnych dowodów, potwierdzających skuteczność tejże oferty (bądź produktu).

PODO to skrótowiec, pochodzący od słów:

P – Problem – to, z czym aktualnie zmaga się Twój klient i czego chciałby się pozbyć lub coś zmienić,

O – Obietnica – Twoja obietnica, która rzecz jasna nie może być wyssana z palca. Musi być skuteczna i przede wszystkim prawdziwa,

D – Dowód – Twoje potwierdzenie w postaci przekonującego dowodu. Możesz tu wykorzystać różne wykresy, opinie poprzednich klientów albo badania,

O – Oferta – Twoja oferta, bez której Twój klient nie może się w tym momencie obejść i która jest najlepszym możliwym wyjściem.

Inne przydatne triki copywriterskie

Poza wyżej wymienionymi formułami, do innych, równie przydatnych trików można zaliczyć również:

  • model 4P (Promise, Picture, Proof, Push), czyli przyciągnięcie uwagi i pokazanie klientowi korzyści wynikających z zakupu produktu,
  • formuła FAB (Features, Advantages, Benefits), czyli zamienianie cech produktu w realne korzyści dla Twojego klienta,
  • formuła PAS (Problem, Agitate, Solution), czyli wskazanie i przedstawienie problemu klienta oraz jego rozwiązanie,
  • formuła FACE (Familiar, Audience, Cost, Education), czyli metoda, która sprawdza się w szczególności na blogach firmowych, dzięki niej możesz również fajnie przedstawić swoją ofertę.

Podsumowanie

Jak widzisz, jest wiele różnych formuł copywriter, które śmiało możesz wykorzystywać do pisania swoich tekstów reklamowych. Korzystaj z nich z rozwagą, ponieważ nie każda formuła sprawdzi się w każdym przypadku. Zastanów się, posiedź nad tekstem, może się bowiem okazać, że wystarczy tylko kilka drobnych poprawek, aby tekst nabrał kolorów.

Jeżeli więc nie możesz zebrać myśli albo czujesz, że nie poradzisz sobie z danym tematem, nie przejmuj się i nie stresuj na zapas. Skorzystaj z gotowych formuł copywriter i daj czytelnikom tego, czego chcą i w danej chwili potrzebują.

TAGI:

Zostaw komentarz do artykułu: Formuły copywriterskie, które warto wykorzystać podczas pisania

Dodaj komentarz

candyweb zuzia

Absolwentka dziennikarstwa, która kocha Pandy. Interesuje się poznawaniem kultur, w szczególności Japońskiej. Uwielbia horrory i zagadki kryminalne, a także gry komputerowe, planszowe i karciane.