Jak gromadzić i używać danych Google Analytics 4, aby zmienić strategię treści?
, Czas czytania: 5:00 min. , Komentarz(y):0
Zbieranie danych o internautach, gromadzonych przez specjalistyczne oprogramowanie Google to podstawowy element prowadzenia marketingu, w tym m.in. kierowania contentu pod odpowiedniego odbiorcę. Analizując wiek, potrzeby czy miejsce zamieszkania swoich klientów, można dopasować do nich m.in. słownictwo, tematykę czy charakter publikowanych treści. W tekście podpowiemy, w jaki sposób gromadzić dane przy użyciu nowego Google Analytics 4 i jak ich używać, aby modyfikować w skuteczny sposób strategię treści. Zachęcamy do lektury.
Zacznijmy od tego, że Google Analytics 4 to rewolucyjna zmiana względem poprzednich wersji. Analitycy, pozycjonerzy i marketingowcy od dłuższego czasu przygotowywali się do wdrożenia tego oprogramowania i uczyli jego funkcjonalności. Skąd właśnie takie podejście?
Spis treści
Czym jest Google Analytics 4? W jaki sposób różni się od poprzedników?
Google Analytics 4 to innowacyjne oprogramowanie firmy Google, służące do gromadzenia danych o użytkownikach konkretnej strony internetowej. System jest skonstruowany tak, aby zbierać informacje o witrynie, aplikacji, ruchu źródłowym i unikalnych użytkownikach, zwracając uwagę na nawet najdrobniejsze szczegóły.
Do swojej pracy używa danych zgromadzonych w konkretnych zdarzeniach i przetwarza jednocześnie tzw. pliki cookies (popularne ciasteczka).
Główna różnica względem poprzednich wersji to dużo większe skupienie się na indywidualnym, unikalnym użytkowniku, a nie na sesjach (które były źródłem informacji dla GA 3 i wcześniejszych wersji). Zachowanie konkretnej osoby jest dogłębnie analizowane i umożliwia dużo bardziej precyzyjne wskazanie jej upodobań oraz celów, w jakich ta odwiedza daną witrynę.
Jakie dane może gromadzić Google Analytics A4? Na co zwrócić uwagę?
Czwarta wersja Google Analytics gromadzi wszechstronne dane na temat użytkownika, witryny oraz (co jest całkowitą nowością) aplikacji mobilnych. Co m.in. można sprawdzić przy pomocy tego oprogramowania?
- Liczbę użytkowników, którzy weszli na stronę przy pomocy kampanii płatnych (np. CPC czy rynków afiliacyjnych).
- Zakres ruchu organicznego, skuteczność link-buildingu czy użytkowników przychodzących z kampanii mailingowych.
- Źródło sesji przypadającej na jednego użytkownika, pochodzenie ruchu z wielu różnych źródeł.
- Dane demograficzne na temat użytkowników w tym m.in. płeć, miejsce zamieszkania (miejscowość, kraj, kontynent), zainteresowania (podzielone na kategoryczne segmenty).
- Informacje na temat danych urządzeń, z których korzystają użytkownicy.
- Dane dotyczące produktów promowanych na danej stronie internetowej (przydatne przy obsłudze platform e-commerce).
Google Analytics 4 udostępnia również informacje o średnim czasie odwiedzania witryny (np. jednej sesji), współczynnik odrzuceń czy stopień zaangażowania użytkownika. Pozwala w skuteczny sposób filtrować wszystkie dane, które dotychczas udało się zgromadzić.
W jaki sposób używać Google Analytics, aby zmienić strategię treści?
Czym w ogóle jest strategia treści? To długofalowy proces polegający na odpowiednim planowaniu terminów i sposobu pokazywania treści, tworzeniu contentu oraz jego publikacji właściwej. Opracowanie strategii jest kluczowe w dotarciu do użytkownika. Jej założenia muszą być zgodne z upodobaniami danej grupy odbiorców, jej wiekiem czy miejscem zamieszkania. Całość dodatkowo powinna być spójna, uporządkowana i zrównoważona tak, aby podnosić współczynnik konwersji (np. w formie poprawy sprzedaży produktów).
Dane zebrane w Google Analytics umożliwiają wszechstronną kontrolę strategii treści i modyfikowanie jej w odpowiednim momencie tak, aby trafiała do skonkretyzowanej grupy odbiorców. Jakie funkcje Google Analytics 4 ułatwiają wprowadzanie zmian?
- Identyfikacja luk w treści – po odpowiednim skonfigurowaniu Google Analytics 4, użytkownik może sprawdzić m.in. czy prawidłowo opisuje swoje teksty, konfiguruje tematy i merytorycznie podchodzi do publikowanego contentu. Google Analytics wskaże luki i pozwoli je szybko wyeliminować.
- Analiza najczęściej poszukiwanych zapytań na stronie – w ten sposób możemy zwiększyć content w zakresie, który interesuje naszych użytkowników, bez konieczności szukania statystyk odwiedzić poszczególnych wpisów.
- Optymalizacja treści pod kątem słów kluczowych – Google Analytics 4 przeanalizuje treści pod kątem słów kluczowych, wskaże, jakie keywordsy są najczęściej wyszukiwane przez naszą grupę odbiorców i ułatwi dobór odpowiednich fraz na kolejne etapy prowadzenia kampanii contentowej.
Warto pamiętać także o informacjach demograficznych, ułatwiających prowadzenie pozycjonowania regionalnego lub lokalnego (dopasowanie treści do grupy zamieszkującej konkretną miejscowość lub obszar danego kraju) albo wieku (tutaj łatwiej modyfikować content pod względem słownictwa czy tematyki). Istotna jest również kontrola współczynnika odrzuceń, który pokazuje jakie treści zachęcają użytkowników do dalszej eksploracji witryny, a które nie.
TAGI: