Odkryj klucz do sukcesu w SEO – jak zwiększyć ROI w Twojej strategii cyfrowej?

, Czas czytania: 5:00 min. , Komentarz(y):0

Wskaźniki marketingowe są bardzo dobrym sposobem na weryfikację skuteczności działań budowania pozytywnego wizerunku marki i promocji określonego brandu. Pozwalają sprawdzić, czy rzeczywiście udało się dotrzeć do prawidłowej grupy docelowej, z dobrze rozumianym komunikatem. Jednym z bardziej efektywnych wskaźników jest ROI. To nie tylko wskaźnik, który pokazuje skuteczność działań marketingu cyfrowego, ale też staje się drogowskazem w stosunku do SEO. Jak zwiększyć ten wskaźnik w strategii cyfrowej? Postaramy się to wyjaśnić.

Podstawą marketingu jest nie tylko kreatywne działanie, dostosowanie strategii do oczekiwań grup docelowych, ale również prawidłowa analiza sytuacji. Wskaźnik ROI pokazuje nie tylko jak efektywna jest prowadzona kampania, ale też czy działania marketingowe się w ogóle opłacają.

ROI – wskaźnik, który należy mieć na uwadze przy prowadzeniu działań SEO

ROI to jeden z najważniejszych wskaźników marketingowych. Jego nazwa to „return on investment”, czyli faktycznie, zwrot z inwestycji. Umożliwia on sprawną ocenę działań marketingowych, efektywność prowadzonych prac i opłacalność korzystania z określonych prac promocyjnych.

Jakie elementy może oceniać ROI? Mierzy on kwotę zwrotu z reklam. Bierze pod uwagę, jaki zysk przyniosło dane działanie promocyjne i porównuje do kosztów, które należało zainwestować w celu otrzymania określonego wyniku.

ROI może oceniać, m.in.:

  • działania optymalizacji i pozycjonowania strony internetowej w wynikach wyszukiwania (SEO);
  • digital marketing (w tym m.in. mailing do klientów);
  • kampanie outdoorowe;
  • influencer marketing (efekt współpracy z influencerami czy zewnętrznymi markami blogowymi);
  • Reklamy CPC (Google Ads, Facebook Ads).

Pamiętajmy, że ROI ocenia kompleksowy efekt prowadzenia kampanii w danym zakresie. To zupełnie inaczej niż np. ROAS, który ocenia konkretne działania w kampanii reklamowej.

W jaki sposób interpretować i obliczać wskaźnik ROI? Na co zwracać uwagę?

Zacznijmy od kwestii obliczania wskaźnika ROI. Aby sprawdzić, jaki jest zwrot z inwestycji marketingowej, należy wziąć pod uwagę wszystkie zmienne związane z produktem – łącznie z kosztem jego wytworzenia (jeżeli np. sprzedajemy dane produkty w systemie e-commerce).

Wzór na analizę wskaźnika ROI jest następujący:

ROI = (przychody – koszt sprzedaży) /koszt sprzedaży x 100

Wskaźnik wyrażony jest w procentach. Jeżeli nasze przychody z danej kampanii wynoszą 1000 złotych, a koszt sprzedaży (wdrożenia określonych prac marketingowych 700 złotych to wskaźnik ROI będzie wynosił 43 procent ((1000-700)/700 x 100).

Specjaliści zaznaczają, że nie da się określić, w jakim zakresie ROI jest dobrym wskaźnikiem. Wszystko zależy od oczekiwań i zakresu strategii, który wdrożymy. Dla kampanii cyfrowych i prowadzenia działalności usługowej w sieci, gdzie koszt całkowity sprzedaży jest niższy (kampania promocyjna oraz czas pracy), ROI powinien mieć wyższe widełki.

Jak zwiększyć wskaźnik ROI w strategii cyfrowej i dlaczego wpływa on pozytywnie na SEO?

Przejdźmy do meritum. ROI jest bardzo dobrym wskaźnikiem mierzalności działań SEO. Wielu niezorientowanych posiadaczy biznesu, którzy zastanawiają się nad wdrożeniem pozycjonowania, zastanawiają się – czy będzie mi się to opłacać.

W praktyce warto sprawdzić początkowy ROI, bez działań optymalizacji witryny. To punkt wyjściowy. Po wdrożeniu określonych już elementów właściwego pozycjonowania, efektywność kampanii, którą wskaże ROI powinna być dużo wyższa. W późniejszym zakresie możesz zwiększać wydatki na SEO, uwzględniając jak bardzo poprawia wydajność działań marketingowych dla Twojego biznesu.

W jaki sposób zwiększyć wskaźnik ROI, pracując nad SEO?

  • Zdefiniujmy odpowiednią grupę docelową naszej marki.
  • Sprawdźmy, pod jakie słowa kluczowe powinniśmy się pozycjonować.
  • Wybierzmy odpowiednich partnerów, którzy mogą opublikować linki na swoich stronach, dopasowując odbiorców tych stron do grupy docelowej.

Wskaźnik ROI pomoże Ci również oszacować, jaka część Twoich przychodów pochodzi z danej grupy docelowej. Przykład? Wystarczy zebrać dane zakupowe osób, pochodzących z grupy 18-24 (która wydaje się nam najbardziej dochodowa dla naszego biznesu) i podstawić pod wzór na wskaźnik ROI. Później należy go porównać z inną grupą. Wynik pokaże, pod jaką grupę wiekową warto pozycjonować stronę internetową.

Oczywiście, wskaźnik ROI powinien być analizowany na różnych etapach prowadzenia biznesu. Jest istotnym elementem budowania i przeprowadzania strategii marketingowej. Jeżeli chcemy skutecznie przebić się przez liczną konkurencję w biznesie, należy podejść do tej kwestii z należytą powagą i regularnie badać, jaka jest efektywność marketingowa w firmie.

TAGI:

Zostaw komentarz do artykułu: Odkryj klucz do sukcesu w SEO – jak zwiększyć ROI w Twojej strategii cyfrowej?

Dodaj komentarz

candyweb kasia

Dziewczyna, która zmierzy się z każdym wyzwaniem. Zajmuje się pisaniem wciągających tekstów i organizacją content marketingu. Pasjonatka książek. Interesuje się rysowaniem, a także uwielbia zwierzęta.