Kim jest copywriter, zawód copywriter’a od kuchni
, Czas czytania: 3:30 min. , Komentarz(y):0
Spis treści:
- Kim jest copywriter?
- Jak zostać copywriterem?
- Zalety i wady pracy copywritera
- Copywriter – człowiek wielu specjalizacji
Spis treści
Kim jest copywriter?
Copywriterów najczęściej zatrudniają agencje reklamowe, wydawnictwa lub firmy pozycjonujące. Mają oni za zadanie stwarzać nośne, atrakcyjne hasła i slogany reklamowe czy opisy produktów, zachęcające do ich kupna. Pomagają w prowadzeniu kampanii reklamowej tak, by używane w niej slogany i treści przyciągnęły jak najwięcej konsumentów, oraz by produkt czy usługa zostały zauważone i zapamiętane. Do najpopularniejszych zadań copywritera należy: tworzenie tekstów promocyjnych i zapleczowych, informacji na strony internetowe, profesjonalnych artykułów fachowych, notek na blogi czy ulotki, pisanie artykułów sponsorowanych oraz treści publikowanych w mediach społecznościowych.
Copywriter zajmuje się też SEO, tworząc – najczęściej na zlecenia firm zajmujących się pozycjonowaniem – zwięzłe, konkretne i poprawne językowo krótkie teksty na różne tematy, które dzięki odpowiedniemu doborowi słów i zabiegów językowych dotrą do klientów. Ta branża wymaga dużej samodyscypliny, bo opiera się na umiejętności pisania bardzo szybko nieraz ogromnych ilości treści, które będą poprawne językowo i stylistycznie. Nie zniechęca to jednak osób chętnych pracować w tej branży – jest ona obecnie jedną z tych najprężniej rozwijających się.
Jak zostać copywriterem?
Na uniwersytetach nie ma studiów copywriterskich, nie istnieją też żadne szkoły, kształcące w tej dziedzinie. Copywriter jako zawód wykształcił się z potrzeb zmiennego i dynamicznego rynku, zwłaszcza internetowego. Żeby zostać copywriterem – dobrym, oczywiście – trzeba nie tylko potrafić pisać zgodnie z obowiązującymi zasadami językowymi. Niezbędna jest zdolność kreatywnego myślenia, zdolność wymyślania w szybkim tempie ciekawych haseł, dyscyplina oraz wiedza o wielu kwestiach z dziedziny marketingu, rozeznanie w mechanizmach rynkowych. Przyda się też jak najszerszy zasób wiedzy w przeróżnych dziedzinach, bo copywriter musi realizować nieraz naprawdę przedziwne zlecenia. Należy też pamiętać, że w tej branży potencjalny pracodawca nie będzie szczegółowo analizował naszego CV – prawie na pewno poprosi za to o portfolio z przykładami naszych umiejętności.
Zalety i wady pracy copywritera
Może się wydawać, że bycie copywriterem jest bardzo przyjemne. I zazwyczaj jest, zwłaszcza kiedy ma się okazję realizować twórczo przy zleceniach, na dodatek siedząc we własnym fotelu, bo wiele zleceń realizuje się zdalnie – ale ciemne strony tej branży też istnieją.
Zawód ten jest często bardzo niedoceniany, mimo że bycie dobrym i skutecznym copywriterem wymaga naprawdę sporych umiejętności. Na dodatek zdarza się, że po wielu godzinach spędzonych przed komputerem zaczyna doskwierać nam brak motywacji czy weny – a pracować trzeba bez względu na to, czy mamy natchnienie, czy nie, bo terminy gonią. A każdy tekst musi być unikatowy, oryginalny, interesujący dla odbiorcy, powinien mieć też działanie perswazyjne. Dlatego, jeśli pisanie, czy raczej – tworzenie słowem nowych rzeczywistości nie jest naszą pasją – będzie nam bardzo trudno w tym zawodzie.
Copywriter – człowiek wielu specjalizacji
Copywriter zajmuje się czasem zleceniami z dziedzin, które są mu całkowicie obce. Na przykład – przeciętny absolwent edytorstwa nie posiada raczej rozległej wiedzy o produkcji betonu, tymczasem nigdy nie wiadomo, czy nie będzie musiał podjąć się napisania tekstów reklamowych dla firmy betoniarskiej. Dlatego niektóre zlecenia wymagają czasu, poświęconego na dogłębne poznanie tematu – tu również przyda się samodyscyplina i zdolność wyszukiwania informacji w krótkim czasie. Nagrodą jest jednak satysfakcja i możliwość obserwowania, jak mozolnie „wykute” przez nas treści „żyją”, funkcjonują w obiegu mainstreamowym, a czasem nawet stają się memami i zapisują się w pamięci zbiorowej społeczeństwa. Coraz większe kompetencje i wiedza również liczą się jako wartość dodana.
TAGI: