Psychologia koloru, o sprzedaży i marketingu za pomocą kolorów

, Czas czytania: 6:30 min. , Komentarz(y):1

Skuteczny marketing musi opierać się na psychologii. Jeśli chcemy sprzedać nasz produkt, musimy zastanowić się, jak odpowiednio wpłynąć na odbiorcę; jak sprawić, by nam zaufał i dobrze postrzegał naszą markę. Badania pokazały, że ponad 65% klientów to właśnie kolor uważa za najistotniejszą kwestię motywującą ich do zakupu. Czemu kolor ma aż taką moc? Na to pytanie odpowiada dziedzina zwana psychologią koloru.

Spis treści:

Psychologia koloru – czyli czemu kolor ma władzę

Psychologia koloru ujawnia, że każdy odcień oddziałuje na odbiorcę w określony sposób. W przypadku potencjalnych klientów – zachęca lub zniechęca do zakupu. Dlatego przy wdrażaniu strategii marketingowej firmy tak ważne jest, by wykorzystywać zdobycze tej dziedziny badań. Ale co sprawia, że kolor ma tak duży wpływ na zachowania konsumentów? Okazuje się, że nasze doświadczenia, gusta, sposób, w jaki zostaliśmy wychowani, a także wzorce kulturowe, jakie odebraliśmy podczas socjalizacji – mają wpływ na to, jak odbieramy i z czym kojarzymy określone barwy. Nasza psychika i układ nerwowy reagują na każdy kolor w inny sposób. Bodźce kolorystyczne docierają przez oczy do mózgu, gdzie zostają poddane dokładnej analizie i interpretacji na podstawie różnych czynników kulturowych i psychologicznych. Należy też pamiętać, że informacje, docierające do nas z otoczenia, odbieramy w 80% wzrokowo. A jeśli coś nam się spodoba, będziemy chcieli to kupić. Tak, najczęściej zakupu dokonujemy oczami. Dlatego, by marketing firmowy był skuteczny, należy dopasować kolorystykę do właściwych odbiorców i celu sprzedażowego. To, jaki odcień wybierzesz jako przewodni dla marki, jakie kolory będą dominować w twoim logo i stronie internetowej, ma ogromne znaczenie.

Jak wykorzystać moc kolorów w sprzedaży?

Ustaliliśmy już, że wiedza zdobyta dzięki psychologii kolorów powinna zostać wykorzystana w marketingu. Ale w jaki sposób? Mówiąc najprościej: projektowanie produktów i usług danej marki oraz jej identyfikacja wizualna powinny opierać się na pieczołowitym i przemyślanym doborze barw. Jeśli właściwie wybierzemy choćby kolorystykę opakowania naszego produktu, może to zwiększyć jego sprzedaż. Ważne jest też, abyśmy nie zapominali o mocy koloru, przygotowując witryny w naszych sklepach (nie tylko tych internetowych). To w ich przestrzeni konsument po raz pierwszy ma kontakt z naszą marką, musimy go więc odpowiednio zachęcić, by stał się klientem.

Oddziaływanie kolorów na klientów

Wiemy już, co powinniśmy zrobić – ale jak? W wykorzystaniu kolorów w marketingu i sprzedaży chodzi o to, by wywołać u konsumenta dobry nastrój, pozytywne skojarzenia i wzbudzić zaufanie do produktu lub usługi. Należy też pamiętać, że barwy wywołują nie tylko reakcje emocjonalne, ale też fizyczne – na przykład w czerwonym oświetleniu reakcje i decyzje ludzkie przyśpieszają o 12%. Ciepłe kolory bardziej też przyciągają uwagę i aktywizują odbiorcę, niż zimne, które mają działanie uspokajające i wyciszające. Poniżej zaprezentowano spis poszczególnych kolorów i ich odcieni oraz reakcje, jakie wywołują w odbiorcach:

Czerwony

Psychologia koloru czerwony

Czerwień zapada w pamięć! Zwraca uwagę odbiorcy, przyśpiesza jego decyzyjność, zachęca do działania. Idealny będzie więc do wszelkiego rodzaju akcji promocyjnych, wyprzedażowych czy rabatowych oraz do konkursów, nagłówków krzyczących „Okazja, kup teraz!„. Warto też stosować ją w internecie przy przyciskach akcji (call action),

Czerwień jest też kolorem krwi, namiętności i uczuć, dlatego w reklamie można wykorzystać pewne erotyczne skojarzenia. Barwa ta ma silny ładunek energetyczny, sprawdzi się też przy promowaniu gier, samochodów sportowych – wszystkiego, co budzi silne emocje, wiąże się z impulsywnością, szybkością, dynamizmem.

  •  jasna czerwień – radość, witalność, seksualność, pasja, uczuciowość i miłość
  • róż – romantyzm, miłość, przyjaźń, niewinność, optymizm – polecany dla marek beauty i odzieżowych, związanych z macierzyństwem i kobiecością
  • ciemna czerwień – wigor, entuzjazm, gniew, siła, przywództwo
  • brąz – natura, spokój, harmonia, bezpieczeństwo, równowaga, ale więc stabilność i prestiż, powiązany z trwałością, tradycją i harmonijnym rozwojem.

Pomarańczowy

Psychologia koloru pomarańczowy

Łączy w sobie energetyczność czerwieni i pogodę odcienia żółtego. Kolor witalności, ognia, energii, szybkości, kreatywności, determinacji i radości. Uwielbiany przez młode pokolenie, dlatego używają go firmy kierujące swój przekaz do młodzieży oraz branże sportowe. Stymuluje apetyt, więc często wykorzystuje go branża gastronomiczna, zwłaszcza owocowa. Powinien być jednak stosowany z umiarem, bo na dłuższą metę może wywoływać rozdrażnienie, jako kolor ostrzegawczy.

  • ciemny pomarańczowy – negatywne skojarzenia, budzące podejrzliwość
  • pomarańczowy wpadający w czerwień – przyjemność, dominacja, pragnienie
  • złoty – prestiż, wysoka jakość, ekskluzywność, bogactwo, luksus

Żółty

Psychologia koloru Żółty

Barwa słońca – a więc kolor szczęścia, radości, beztroski, energii, świeżości, optymizmu. Stosuje się go, aby wzbudzić przyjemne odczucia. Często używa się go do promowania produktów dla dzieci lub ofert z branży turystycznej oraz gastronomicznej.

NIE powinno się z niego korzystać przy usługach i produktach prestiżowych – do nich zdecydowanie lepiej wybrać złoty.

Zielony

Psychologia koloru zielony

Kolor spokoju, natury i naturalności, jedności z przyrodą, bezpieczeństwa, harmonii, szczęścia, płodności, świeżości, nadziei. Barwa uspokajająca, relaksująca i odprężająca. Podkreśla nieszkodliwość i działanie prozdrowotne oraz naturalne pochodzenie. Łatwo więc zgadnąć, że często korzystają z niego branże bankowa (bezpieczeństwo, szczęście, „zielone” – czyli pieniądze, dobrobyt, powodzenie) i medyczna. Stosują go także te, których marka powinna kojarzyć się ze zdrowym trybem życia, ekologią, ogrodnictwem.

  • morska zieleń – ochrona, dobre zdrowie, wypoczynek, spokój, morze
  • oliwkowa zieleń – barwa pokoju, harmonii, spokoju

Niebieski

Psychologia koloru niebieski

Tzw. „bezpieczny kolor marketingu” – jest najbardziej neutralny, poza bielą i czernią, oraz najmocniej wzbudza zaufanie, poczucie bezpieczeństwa, stabilizacji. Najbardziej uniwersalny i lubiany zarówno przez mężczyzn, jak i kobiety. Dlatego też marki, którym zależy na zaufaniu konsumentów, powinny rozważyć go w swojej identyfikacji wizualnej.

Jako odcień jest symbolem prawdy, lojalności, mądrości i prawdy. Często promuje się nim usługi i produkty powiązane z wodą, powietrzem i czystością (filtry wodne, oczyszczacze powietrza, środki czystości, linie lotnicze), stosuje go też branża kosmetyczna oraz te zajmujące się tworzeniem nowych technologii. Niestety tłumi apetyt, dlatego odradzany jest w branży gastronomicznej.

Fioletowy

Fioletowy kwiat

Kreatywność, radość, duchowość, wrażliwość, ale też bogactwo, prestiż, szlachetność, zaufanie, spokój, mądrość. Kolor odpowiedni dla branż innowacyjnych, biznesu, podróży.

Czarny

Psychologia koloru czarny

Kojarzy się z powagą, tajemniczością, elegancją, mocą, stałością. Symbolizuje wysokie standardy, luksus, prestiż oraz przywiązanie do klasyki i tradycji. Często służy jako tło do wzmocnienia oddziaływania innych kolorów (zwłaszcza pomarańczowego i czerwonego).

Może się też kojarzyć z mrokiem i śmiercią, wzmacnia poczucie głębi  – nie bez powodu tak wiele firm pogrzebowych używa w identyfikacji wizualnej tej właśnie barwy.

Szary

Psychologia koloru szary

Barwa wyciszająca, spokojna, kojarząca się z ochroną i bezpieczeństwem. Dobrze komponuje się z innymi kolorami.

Grupy docelowe odbiorców a kolory

Ważne jest, aby stosowane barwy dopasować do określonej grupy odbiorców, na jaką chcemy wpłynąć. Tu dużą rolę odgrywa tradycja i wpojone wzorce kulturowe. Dobrym przykładem jest tu klasyczny podział na rzeczy niebieskie skierowane dla chłopców, a różowe dla dziewczynek. Należy jednak pamiętać, że wiele kobiet nie znosi różowego, należy więc odrzucić uprzedzenia i postępować z wyczuciem.

Udowodniono jednak, że osoby starsze preferują bardziej stonowane i spokojne odcienie, natomiast młodzi ludzie lubią barwy żywe i jasne.

Trzeba też pamiętać, że w innym kraju dany kolor może budzić zupełnie inne skojarzenia niż w naszym ojczystym! Dlatego, jeśli nasze usługi skierowane są na rynek zagraniczny, warto sprawdzić, jakie znaczenie symboliczne ma dana barwa w pewnych regionach. Poniżej przykłady znaczących różnic:

  • biały kolor w Europie i USA kojarzy się z niewinnością i czystością, ale Chinach, Japonii i Indiach symbolizuje pecha i zły los
  • różowy nie jest zbyt popularny w Europie Wschodniej i Indiach, za to uwielbia się go w Japonii
  • fioletowy w kręgu kultury arabskiej związany jest z prostytucją
  • zielony będzie kojarzyć się z pieniędzmi tylko w tych krajach, w których banknoty mają ten odcień; w pozostałych nie wywoła takich konotacji

Jak więc widać, stosowanie kolorów przy sprzedaży i marketingu musi być bardzo rozważne. Należy najpierw zbadać trendy rynkowe i profil klienta czy preferencje odbiorców. Warto też kierować się po prostu dobrym smakiem i tym, co podpowiada nam rozsądek i nasze intuicje. Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe rady i informacje, jednocześnie nie bój się eksperymentów – możesz co jakiś czas zmieniać kolorystykę i sprawdzać, jak wpłynie to na decyzje konsumentów. Nawet jeśli obecnie wciąż jesteś pełen wątpliwości, efekty mogą cię zaskoczyć!

TAGI:

Zostaw komentarz do artykułu: Psychologia koloru, o sprzedaży i marketingu za pomocą kolorów

1 Komentarz

  1. Pingback: Jak powstaje logo? Czym jest logo?

  2. Sumaja

    Mam tak niezwykłą ochotę powiedzieć. Prawda, ale… Chodzi mi o to, że ze wszystkim się zgadzam. Psychologia kolorów w naszym kanonie kulturowym tak wygląda. Jednak nie każda kultura odbiera kolory tak samo. Widać to w sposób niezwykle jaskrawy, gdy omawiamy takie Chiny i kolor biały czy kolor czerwony. Dlatego z antropologicznego punktu widzenia psychologia koloru jest czymś, nad czym warto się pochylić. Zwłaszcza gdy robi się projekty skierowane na grupę odbiorców o inaczej zbudowanym aparacie poznawczym niż nasz.

Dodaj komentarz

candyweb

Współwłaściciel agencji interaktywnej Candyweb.pl, z zawodu programista/grafik, absolwent studiów magisterskich kierunku informatyka ze specjalnością technologii mobilnych i internetowych Uniwersytetu w Białymstoku. Przeszło 7-letnie doświadczenie komercyjne zdobyte w agencjach reklamowych. Ponad 450 zrealizowanych projektów informatycznych. Pasjonat narzędzi marketingowych i tematyki SEO.