Nowość w Core Web Vitals – INP jako kluczowy wskaźnik internetowy

, Czas czytania: 3:00 min. , Komentarz(y):0

Raporty jakości wyświetlane w Google Search Console (Core Web Vitals) zostaną uzupełnione niebawem o nowy, kluczowy dla optymalizacji witryny parametr. To INP czyli Interaction to Next Paint. Co warto o nim wiedzieć i w jaki sposób poprawić wyniki przy tym wskaźniku?

Wskaźniki umożliwiają skuteczną analizę wyników strony w sieci. Umożliwiają analizę dostosowania strony do UX (user experience), czyli potrzeb użytkowników (np. czytelności tekstów i ich walorów eksperckich), responsywności, stabilności i wielu innych parametrów, kluczowych przy osiąganiu kolejnych efektów prac pozycjonerskich.

Core Web Vitals – najważniejsze informacje

W 2020 roku Google postanowiło ustrukturyzować czynniki rankingowe, ogłaszając Core Web Vitals. To zbiór kluczowych wskaźników, które umożliwiają sprawdzenie jakości strony internetowej pod względem przydatności dla użytkownika i robotów indeksujących wyszukiwarki.

Core Web Vitals opierało do 2023 roku analizę na trzech wskaźnikach. Jakich?

  • LCP (Largest Contentful Paint) – wskaźnik szybkości ładowania strony. Mierzy czas, który konieczny jest do załadowania największego elementy witryny (filmu, obrazka, animacji, tekstu). Optymalny czas to 2,5 sekundy.
  • FID (First Input Delay) – czas, który musi upłynąć do możliwej interakcji z witryną (np. kliknięcie w określony button). Nie powinien być dłuższy niż 100 milisekund.
  • CLS (Cumulative Layout Shift) – stabilność wizualna strony. Elementy witryny nie powinny przesuwać się w niekontrolowany sposób, niezależnie od urządzenia, na którym witryna jest wyświetlana.

Nowy wskaźnik INP – co oznacza?

W lipcu 2023 roku Google zapowiedział kluczowe zmiany w Core Web Vitals. Wiadomo, że w marcu 2024 roku usunięty zostanie wskaźnik FID, który nie do końca był miarodajny. Odbiorcy wskazywali, że pierwsza interakcja na stronie mogła zadziałać dość szybko, jednak kolejne wiązały się ze sporym opóźnieniem.

Zamiast FID w Core Web Vitals pojawi się całkowicie nowy wskaźnik INP (Interaction to Next Paint). W przeciwieństwie do FID będzie on analizował wszystkie interakcje użytkownika na stronie internetowej. Jeżeli współczynnik INP będzie niski, to znaczy, że każda interakcja jest płynna, a opóźnienie niskie. Dzięki temu strona jest przyjazna dla potencjalnych użytkowników.

INP odniesie się do najdłuższej interakcji. Jeżeli opóźnienie wyniesie 50 i 200 milisekund, to parametrem właściwym stanie się właśnie 200. Wskaźnik będzie więc o wiele bardziej miarodajny.

W jaki sposób poprawić kluczowy wskaźnik internetowy INP?

Google zapowiada, że wskaźnik będzie odrzucał skrajne sytuacje (np. użytkownik ma stary rodzaj urządzenia albo bardzo mocno eksploruje stronę, co wpływa na jej czas reakcji).

W celu poprawy wskaźnika koniecznie należy przeanalizować całą stronę pod kątem jej działania i szybkości reakcji. Webmasterzy powinni poprawić i zoptymalizować wszystkie elementy, które mogą opóźnić czas interakcji i podnieść INP.

Pamiętajmy, że optymalizacja tego wskaźnika jest kluczowa dla poprawy jakości witryny, optymalizacji pod kątem wrażeń użytkowników, a to z kolei przekłada się na SXO (czyli połączenie SEO i UX).

TAGI:

Zostaw komentarz do artykułu: Nowość w Core Web Vitals – INP jako kluczowy wskaźnik internetowy

Dodaj komentarz

candyweb kasia

Dziewczyna, która zmierzy się z każdym wyzwaniem. Zajmuje się pisaniem wciągających tekstów i organizacją content marketingu. Pasjonatka książek. Interesuje się rysowaniem, a także uwielbia zwierzęta.