Above the fold. Co widzisz po załadowaniu strony internetowej?

, Czas czytania: 6 minut min. , Komentarz(y):2

Pierwsze wrażenie można zrobić na kimś tylko raz. Wiele osób podczas pierwszego spotkania decyduje się na schludny, a zarazem elegancki wygląd, aby wywołać dobre wrażenie i pozostawić po sobie pozytywne odczucia w rozmówcy. Podobna sytuacja ma się, jeżeli chodzi o strony internetowe. Kiedy użytkownik odwiedza naszą stronę, co jako pierwsze rzuca mu się w oczy? Jest to ta część, która znajduje się na samym jej początku, czyli na samej górze. Ta część ma swoją fachową nazwę, która pochodzi z języka angielskiego i brzmi „above the fold”. Spotkaliście się już z takim określeniem? Jeżeli nie, to w tym artykule postaram się przybliżyć Wam temat.

Above the fold, jako część reprezentatywna strony www

W środowisku SEO, jak i w całej sieci zagospodarowanie przestrzeni jest tak samo ważnym elementem, jak np. w architekturze krajobrazu. Specjaliści nie raz przekonywali się, że na funkcjonalność i widoczność strony www wpływ ma to, gdzie zostaną umieszczone na niej poszczególne elementy. Nie bez przyczyny więc tak skrupulatnie przestrzega się tego, aby to właśnie above the fold była dopieszczona w najmniejszym szczególe.

Zwrot above the fold, czyli część strony, która ładuje i wyświetla się użytkownikowi, jako pierwsza, możemy tłumaczyć również, jako część „nad linią zgięcia”, „nad zagięciem” bądź „nad zgięciem”. By zobaczyć tę przestrzeń, nie trzeba robić dosłownie nic, ponieważ wyświetli się ona zaraz po załadowaniu strony. Z tego względu stanowi jej część reprezentatywną – jest niemal wizytówką, która przyciąga użytkownika i zachęca do scrollowania strony dalej.

Above the fold vs. Below the fold

Wszystko to, co znajduje się poniżej above the fold określa się mianem „Below the fold” – „pod linią zgięcia”, „pod zagięciem”, „pod zgięciem”. Są to te elementy strony internetowej, które użytkownik może zobaczyć dopiero po przewinięciu kursora niżej. Materiały znajdujące się poniżej linii są uznawane za mniej atrakcyjne dla odbiorcy niż te widoczne above the fold.

Jak to mówią, im głębiej w las, tym więcej drzew. Jeżeli jednak chodzi o strony internetowe, to zostało już udowodnione, że użytkownicy nie angażują się w treści, które są poukrywane na poszczególnych podstronach tak, jak w te, które pokazują im się od razu – po załadowaniu danej strony. Są one po prostu nieatrakcyjne i mało interesujące. W pewnym sensie może to wynikać z tego, że użytkownicy internetu, jak i znaczna część społeczeństwa przywykła już do tego, że wszystkie informacje podawane są im na tacy. Jeżeli mieliby doszukiwać się czegoś więcej samodzielnie, to wolą po prostu wyjść z danej strony niż tracić swój czas. Jeżeli jednak dobrze zagospodarujecie przestrzeń above the fold i zainteresujecie odbiorców znajdującymi się tam treściami, istnieje szansa, że przejdą below the fold i zostaną z Wami na dłużej.

Co powinna zawierać above the fold?

Bez względu na to, jaki charakter ma Wasza strona internetowa, przestrzeń above the fold powinna zawierać takie elementy, jak:

  • logo, menu i CTA (call to action – wezwanie do działania);
  • element informujący o tym, jakie treści znajdują się na Waszej stronie – nagłówek H1;
  • breadcrumbs – element strony, który pełni funkcję nawigacyjną na stronie internetowej i pomaga użytkownikowi odnaleźć się w jej architekturze;
  • początek oferty (np. miniaturki produktowe).

W tym momencie warto również podkreślić, że przestrzeń above the fold, może różnić się u poszczególnych użytkowników – niekoniecznie musi ona znajdować się w tym samym miejscu. Duże znaczenie ma tutaj między innymi: przeglądarka, wielkość paska narzędzi, wielkość ekranu, a także system operacyjny.

Czy above the fold jest ważne dla SEO?

Tak – i to nawet bardzo. Szczególnie dla właścicieli stron internetowych. Firmy, które na przestrzeni lat prowadziły badania odnośnie przestrzeni above the fold potwierdziły, jak ważne jest jej odpowiednie projektowanie i zagospodarowanie. Jedną z przodujących na rynku firm, jest Google, której twórcy wykazali, iż średnia widoczność reklam w obszarze above the fold, to 68% – w przypadku below the fold statystyka ta wyniosła zaledwie 40%.

Inne badanie przeprowadził specjalista w dziedzinie użyteczności – Jakob Nielsen. W swoim doświadczeniu wykorzystał on głównie metodę eyetracking’u i skupił się na samych treściach, które znajdują się stricte na stronach internetowych. Wykazał wówczas, że treści umieszczane above the fold powodują o 102% większe zainteresowanie niż te below the fold. Co ciekawe, według badań Nielsena, aż 77% użytkowników nie decyduje się w ogóle na scrollowanie below the fold.

Jak widać, użytkownicy dużo częściej sięgają po produkty, które znajdują się above the fold. Właśnie dlatego rozsądne gospodarowanie tą przestrzenią może zadecydować o tym, czy i ile osób zatrzymacie na Waszej witrynie. Strefa „nad zagięciem” to wizytówka, która stawia na dobre pierwsze wrażenie. Co więcej, ma ona realny wpływ na pozycjonowanie Waszej strony, a także doświadczenia użytkowników – User Experience (UX).

Optymalizacja i estetyka

Niewłaściwie zaprojektowana i zagospodarowana strona to również wysoki współczynnik odrzuceń, a jak wiadomo słabe wyniki oraz statystyki powodują spadki w pozycjach w wyszukiwarce. W przestrzeni above the fold duże znaczenie ma też estetyka, czyli odpowiednie i przyjazne elementy graficzne, dopasowana kolorystyka, a także nieagresywne elementy. Najprościej mówiąc wszystko to, co może wywołać pozytywne wrażenie na użytkownikach. Jeżeli chodzi o optymalizację pod kątem algorytmów wyszukiwarek, musicie pamiętać przede wszystkim o odpowiednim wykorzystaniu nagłówka H1.

Koniecznie zadbajcie o przestrzeń above the fold na Waszej stronie www – ma ona ogromne znaczenie dla pozycjonowania, szczególnie jeżeli dopiero zaczynacie swoją przygodę z prowadzeniem strony internetowej. Jeżeli chcecie mieć 100% pewność, że będzie ona odpowiednio zaprojektowana i zagospodarowana – zadzwońcie lub napiszcie do nas. Z wielką chęcią zadbamy o Wasz wizerunek w sieci 🙂

TAGI:

Zostaw komentarz do artykułu: Above the fold. Co widzisz po załadowaniu strony internetowej?

2 Komentarz

  1. Andżelika

    Myślę, że bardzo ważne jest wrażenie jakie sprawia na odbiorcy „above the fold” i zgadzam się z autorką, że ta część strony www powinna być dopracowana w każdym szczególe. Wydaje mi się, że ten temat jest rzadko poruszany, a bardzo istotny, ponieważ często decyduje o tym czy strona przykuje naszą uwagę i czy dłużej zostaniemy na niej zostaniemy.

  2. DiegoAnonim873367

    Nie spodziewałam się takiej różnicy pomiędzy wyświetleniami above the fold i below the fold. Kto by pomyślał, że o tyle mniej osób „zjeżdża” w dół strony internetowej? To jeszcze jeden powód, żeby dopracować above the fold.

Dodaj komentarz

candyweb zuzia

Absolwentka dziennikarstwa, która kocha Pandy. Interesuje się poznawaniem kultur, w szczególności Japońskiej. Uwielbia horrory i zagadki kryminalne, a także gry komputerowe, planszowe i karciane.