Analiza content gap. Czym jest luka w treści?

, Czas czytania: 6 min. , Komentarz(y):2

Każdy przedsiębiorca, prowadzący własną działalność w Internecie, wie, jak ważne jest budowanie wartościowego contentu na stronie internetowej. Znajdujące się na niej treści powinny być wzbogacone o odpowiednie słowa (frazy) kluczowe – pasujące do branży. W życiu bywa jednak różnie i czasem przy dopieszczaniu serwisu można trafić na martwy punkt. Jeżeli pomimo sumiennego wdrażania nowych treści na stronę i regularnych analiz obserwujemy spadki w sprzedaży, a nasz serwis odwiedza coraz mniej osób – może mieć to związek z luką w treści. Dziś powiemy sobie, czym jest content gap i dlaczego warto go unikać.

Czym jest content gap?

Zacznijmy od przykładu: powiedzmy, że internetowy sklep XYZ prowadzi sprzedaż akcesoriów wędkarskich – wędki, spławiki, przynęty i takie tam. Osoba odpowiedzialna za prowadzenie sklepu, czyli właściciel, publikuje na swoim blogu wpis, w którym przedstawia i porównuje najlepsze wędki dla zapalonych wędkarzy i amatorów wędkarstwa. Posiłkuje się przy tym frazą, dajmy na to „wędka gruntowo-spławikowa do 1000 zł”, ponieważ uważa, że w ten sposób dotrze do potencjalnych klientów – czyli do swojej grupy targetowej. Z drugiej strony mamy właśnie klienta (nazwijmy go Marek), który ma już wszystkie wymagane do łowienia ryb akcesoria, jednak szuka właśnie tej konkretnej wędki. Marek we wpisie na blogu znajduje to, czego szuka, jednak po przejściu do oferty sklepu nie znajduje niczego, co opisano w tekście na blogu. Decyduje się więc przejść na konkurencyjną stronę i to właśnie tam zostawia swoje pieniądze. Tak właśnie w wielkim uproszczeniu można przedstawić content gap, czyli lukę w treści (brakującą treść).

Innymi słowy, content gap oznacza rozbieżność, czy też przestrzeń pomiędzy tym, czego szukają użytkownicy w sieci, a tym, co tak naprawdę otrzymują w wynikach organicznych. To nic innego, jak luka na rynku, którą powinno się wypełniać, aby spełnić oczekiwania użytkowników i ich intencje wyszukiwań.

Jak powstaje content gap? Luka w treści – negatywne skutki

Content gap ma związek z niewłaściwym doborem fraz kluczowych pod SEO. Jeżeli treści na stronie zawierają lukę, Google może potraktować je, jako nieprzydatne, tzw. unhelpful content. Dla biznesu taki content, który zawiera liczne luki w treści, przynosi tylko więcej szkody niż pożytku.

Jak już to zostało wspomniane w przykładzie, content gap może pojawić się przez niewłaściwie opracowane artykuły blogowe – ale nie tylko. Luka w treści może mieć również związek z wadliwymi opisami produktów, czy Q&A. Bardzo ważne jest zatem unikanie tego typu praktyk i uzupełnianie brakujących treści, ponieważ te niosą za sobą tylko negatywne wyniki dla biznesu.

Negatywne skutki content gap wiążą się z tym, że:

  • użytkownicy, a co za tym idzie potencjalni klienci, szybko opuszczają daną stronę, jeżeli znajdują się na niej treści niedopasowane do grupy odbiorców;
  • powodują wzrost współczynnika odrzuceń;
  • uniemożliwiają na dotarcie do potencjalnych klientów;
  • powodują spadki we współczynniku konwersji;
  • publikowany na stronie content nie realizuje celu sprzedażowego, co wiąże się z niższym zarobkiem dla sprzedawcy.

Content gap na stronie. Jak go wyeliminować?

Wiemy już co nieco na temat content gap – w teorii. Przejdźmy teraz do dalszej części, jaką jest praktyka. Unikanie brakujących treści jest bardzo ważne, jak więc rozpoznać, czy na naszej stronie takowe nie występują? Oczywiście poprzez właściwą analizę.

Szczegółowy audyt oraz zmiana strategii SEO pozwolą zlikwidować luki w treściach znajdujących się na naszej stronie internetowej, a nawet przyniosą zadowalające rezultaty. Trzeba jednak pamiętać, że nie jest to proste zadanie. Zlokalizowanie content gap oraz jego eliminacja wymaga odpowiedniej wiedzy, jak i również doświadczenia. Te z reguły posiadają specjaliści SEO. Agencje SEO wykorzystują odpowiednie narzędzia i praktyki, aby możliwie najskuteczniej przeanalizować content na stronie i wypełnić znajdujące się w nim ubytki – we wpisach i pozostałych treściach.

Poszczególnymi etapami analizy, a co za tym idzie eliminacji content gap, mogą być:

  • analiza słów kluczowych;
  • audyt istniejących wpisów;
  • bilans skuteczności SEO;
  • przegląd wyników wyszukiwania na pierwszej stronie;
  • analiza SERP;
  • porównanie własnej strony ze stronami konkurencji.

Znajdowanie i uzupełnianie luk w treści jest bardzo ważne. Umożliwia bowiem witrynom internetowym uzyskanie wglądu w skuteczność prowadzonej strategii marketingowej i/lub SEO. Co więcej, tworzenie wartościowych treści zwiększa prawdopodobieństwo wzrostu konwersji i usprawnia podróż kupujących. Taka analiza content gap daje więc możliwość przeskoczenia konkurencji i otrzymania znacznie lepszych efektów na stronie.

Na podstawie powyższego, można już tak naprawdę określić sposób pozbycia się content gap ze strony. Można jednak rozszerzyć cały proces, np. poprzez: usunięcie starych, niepotrzebnych wpisów; przeredagowanie bądź rozbudowę istniejących treści, aby poprawić ruch na stronie; zastanowić się nad zmianą fraz kluczowych we wpisach na stronie, czy też opracować całkiem nowy content.

Luka w treści: podsumowanie

Jak widać, content gap ma ogromny wpływ na sprzedaż oraz ruch, dlatego warto unikać go, jak ognia. Przeprowadzając szczegółową analizę oraz usuwając luki w treściach, można jednak poprawić jakość strony internetowej. Będzie to wiązać się z częstszym pojawianiem się witryny w organicznych wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie, coraz większą ilością konkurencyjnych słów kluczowych. Warto zastanowić się również nad wdrożeniem innych strategii.

Luka w treści może być receptą na kryzys, dlatego warto podejść do jej eliminacji z głową. Jeżeli optymalizacja treści nie jest naszą mocną stroną, dobrze jest powierzyć to zadanie doświadczonym specjalistom. Bez względu na to, czy posiadamy małą witrynę, czy rozbudowany serwis, specjalista SEO umie spojrzeć szerzej na zaistniały problem, a co za tym idzie, odnaleźć sposób na to, aby nasza domena była spójna i wyświetlała się wysoko w wynikach wyszukiwarki.

TAGI:

Zostaw komentarz do artykułu: Analiza content gap. Czym jest luka w treści?

2 Komentarz

  1. Laura

    Nie wiedziałam, że luka w treści może przynieść aż tyle szkód i doprowadzić do utraty wielu klientów. Artykuł uświadomił mi skalę problemu, którym jest content gap. Pozwolił mi również poznać sposoby jak jego unikać. Świetna praca!

  2. Alice

    Artykuł pomógł mi zrozumieć, czym jest content gap. Spotkałam się z tym pojęciem już wcześniej, ale tak jak Laura nie spodziewałam się, że może mieć ono aż taki wpływ na odpływ klientów.

Dodaj komentarz

candyweb zuzia

Absolwentka dziennikarstwa, która kocha Pandy. Interesuje się poznawaniem kultur, w szczególności Japońskiej. Uwielbia horrory i zagadki kryminalne, a także gry komputerowe, planszowe i karciane.