Co to są chatboty? Jak je wykorzystać w marketingu/sprzedaży?

, Czas czytania: 5:00 min.

jak wykorzystywać chatboty w marketingu i sprzedaży

Czy korzystając z jakiejś strony internetowej wyświetliło Ci się okienko z komunikatem “Czy możemy Ci w czymś pomóc?”. Na pewno tak. To właśnie jedna z przykładowych sytuacji, która jest efektem chatbotów. Czym tak właściwie są te chatboty oraz jak je wykorzystać w marketingu lub sprzedaży?

Spis treści:

Co to są chatboty?

Chatboty są programem komputerowym opartym na sztucznej inteligencji, które nawiązują rozmowę z użytkownikiem w jego języku naturalnym za pomocą dialogu w formie głosowej lub tekstowej. Mogą one zostać wykorzystane zarówno na stronach internetowych, jak i na Messangerze lub mogą być częścią Asystenta Google. A zatem mogą one działać w zakresie obsługi klienta, marketingu lub sprzedaży.

Rodzaje chatbotów

Istnieje kilka rodzai chatbotów, które można podzielić na różne kategorie. Wśród nich znajduje się podział chatbotów na:

  • sposób komunikacji – ten rodzaj odpowiada sposobowi, w jaki nawiązuje się rozmowa pomiędzy chatbotem a użytkownikiem. Można wyróżnić tutaj chatboty tekstowe oraz chatboty głosowe. Pierwszy rodzaj wykorzystuje się najczęściej w takich komunikatorach jak Messanger lub Skype. Natomiast ten drugi pojawia się na przykład w takich aplikacjach jak Asystent Google.
  • zastosowanie chatbotów – według tej kategorii można wyodrębnić podział na chatboty narzędziowe (których głównym założeniem jest przekonanie klienta do określonych czynności. Można tutaj wykorzystać chatboty sprzedażowe, które pełnią funkcję obsługi klienta) oraz chatboty informacyjne (takie, które informują użytkownika o promocjach lub o nowych produktach, które pojawiły się w sklepie internetowym).
  • implementację – w tym przypadku chatboty rozpoznają zachowanie danego użytkownika oraz formułują dla niego odpowiedzi. Można zatem wyróżnić tutaj chatboty oparte na podpowiedziach, regułach, czy też oparte na NLP (przetwarzaniu języka naturalnego) oraz chatboty hybrydowe.

Jak korzystać z chatbotów w marketingu lub sprzedaży?

Chatboty wykorzystywane są nie tylko w branży e-commerce, ale również odnajdują swoje zastosowanie w marketingu lub innych biznesach. Aby skorzystać z chatbota, trzeba najpierw go stworzyć. Jednak jeszcze przed tym, trzeba zastanowić się nad tym, czy może być on przydatny dla Twojej marki. Chcąc stworzyć chatbota, należy pamiętać o kilku ważnych aspektach. Chodzi tutaj przede wszystkim o to, żeby nie ukrywać przed użytkownikiem, że prowadzi on dyskusję nie z człowiekiem, a z chatbotem. Co więcej, powinieneś zastosować w chatbotach rozwiązanie, które będzie w stanie rozpoznać zachowania danego użytkownika oraz zbudować jego osobowość. Możesz na przykład wybrać język, jakim będzie posługiwał się Twój chatbot. Oprócz tego powinieneś na bieżąco kontrolować chatbota, ponieważ nie zawsze może on udzielić szczegółowej odpowiedzi na pytanie użytkownika. A co najważniejsze, aby chatbot mógł się rozwijać i stawać się lepszym algorytmem do nawiązywania rozmów z klientami czy też znać odpowiedzi na większą ilość pytań, to powinien być on na bieżąco aktualizowany.

Jak chatboty mogą być wykorzystywane w marketingu/sprzedaży?

Wykorzystanie chatbotów w marketingu/sprzedaży

Chatboty w marketingu

Chatboty w dziale sprzedaży

W przypadku działań marketingowych chatboty wykorzystuje się najczęściej jako rozwiązanie, które potrafi podać danemu użytkownikowi potrzebną informację, przedstawić lub zarekomendować dany produkt czy usługę, a także odpowiedzieć na zadane przez klienta pytanie w rzeczowy i naturalny sposób. Chatboty mogą posłużyć również jako newsletter oraz mogą pomóc przedsiębiorcom w przeprowadzeniu jakichkolwiek konkursów, na przykład poprzez przyjmowanie zgłoszeń od użytkowników.

W przypadku działu sprzedaży chatboty wykorzystuje się najczęściej do udzielania klientom odpowiedzi na ich pytania, które dotyczą informacji na temat danych produktów lub usług oraz informacji związanych z zamówieniami, reklamacjami czy też pytaniami FAQ. Chatboty są w stanie zarekomendować produkty, które znajdują się w danym sklepie internetowym (na przykład polecić użytkownikowi jakąś torebkę lub ubranie) oraz pomóc w znalezieniu danego asortymentu. Chatboty mogą również pomóc klientom w rezerwacji biletów (mogą znaleźć dla nich najkorzystniejsze połączenia lotnicze) czy też pomóc w zlokalizowaniu danego miejsca.

Czy warto korzystać z chatbotów w marketingu/sprzedaży?

Wykorzystanie chatbotów w marketingu czy sprzedaży może okazać się naprawdę bardzo dobrym pomysłem. A to dlatego, że to narzędzie może przyczynić się do zbudowania pozytywnych relacji z klientami, które w przyszłości mogą przełożyć się na zwiększenie ich aktywności. Poniżej przedstawiam kilka danych.

dane na temat chatbotów

Źródło: https://kodabots.com/blog/chatbot-statystyki/



TAGI:

Zostaw komentarz do artykułu: Co to są chatboty? Jak je wykorzystać w marketingu/sprzedaży?

2 Komentarz

  1. Krzysztof

    Bardzo ciekawy artykuł! Jesteśmy bardzo optymistycznie nastawieni do przyszłości chatbotów. Specjalizujemy się w sztucznej inteligencji i każdego dnia wprowadzamy podobne rozwiązania dla klientów z różnych branż. W ostatnich 12 miesiącach mieliśmy ok. 10 projektów, gdzie oprogramowanie sztucznej inteligencji było must have w kontekście obsługi klientów, czy też zwiększania skuteczności e-marketingu. Warto zaznaczyć, że oszczędności rzędu 20% – 30% nie są rzadkością – to już naprawdę konkret.

    1. Max

      Ciekawi mnie, w jakim stopniu takie rozwiązania zastępują człowieka. Znaczy, ja wiem odpowiadają i prowadzą czynności z takiej pierwszej linii. Jednak jak dużo się da przekazać na chatbot, a z iloma zadaniami sobie nie poradzi. Z innej strony ciekawe czy już ktoś prowadził badania, czy chatboty sprzedają/zbierają leady sprzedażowe lepiej, czy dalej ludzie sobie radzą lepiej?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

candyweb kasia

Dziewczyna, która zmierzy się z każdym wyzwaniem. Zajmuje się pisaniem wciągających tekstów i organizacją content marketingu. Pasjonatka książek. Interesuje się rysowaniem, a także uwielbia zwierzęta.

Ostatnie artykuły

Zainteresowała Cię oferta?

Kompleksowa oferta

Kliknij po bezpłatną wycenę

Wyceń projekt