Content Pruning – czy faktycznie może pomóc?

, Czas czytania: 8 minut min. , Komentarz(y):2

Nowe treści, jak i przyszłe publikacje na stronie mają ogromne znaczenie dla SEO. To właśnie na nich skupiamy się w pierwszej kolejności, zapominając tym samym o treściach, które są już obecne na naszej stronie. Warto jednak pamiętać o tym, że nieaktualne publikacje i przestarzałe informacje nie przyniosą żadnej korzyści – roboty wyszukiwarek ich nie lubią, dlatego, gdy jakieś wykryją, naszej witrynie spada zarówno klikalność, ruch, jak i konwersje. Z tego właśnie względu ogromne znaczenie dla pozycjonowania i SEO ma tzw. przycinanie treści. Dziś powiemy sobie nieco więcej na ten temat.

Co to jest Content Pruning?

Pomimo kalendarium działań i dobrego content planu witryna nie cieszy się dużą popularnością? Przyczyną spadków ruchu mogą być przestarzałe treści, które dla robotów wyszukiwarek, są jak chwasty, które należy przyciąć lub całkowicie wyplenić. Stąd też wiele osób porównuje content pruning do działań w ogrodzie.

Przycinanie (ang. pruning) treści to technika, którą specjaliści SEO stosują niemal na każdej stronie. Polega ona na edycji bądź usuwaniu nieaktualnej treści ze strony internetowej – tyczy się to zarówno materiałów newsowych, poradników, artykułów specjalistycznych, jak i opisów produktowych. Content, który generuje znikomy ruch wśród użytkowników lub nie generuje go wcale, należy odpowiednio zaktualizować lub ukryć – tak, by nie pokazywał się w rankingu.

Usunięcie treści zbędnych, nieaktualnych lub poprawa tekstów niskiej jakości, mają pozytywny wpływ na ranking SEO. Użytkownicy odwiedzający daną witrynę będą o wiele częściej na nią wchodzić, jeżeli będą znajdować się na niej aktualne informacje.

Proces „przycinania” treści może odbywać się poprzez:

  • identyfikację stron, którym grozi degradacja treści;
  • usunięcie posta na blogu lub usunięcie całej podstrony;
  • łączenie stron o ubogiej zawartości;
  • aktualizację stron, które zawierają zbyt mało informacji – wzbogacenie witryny o większą ilość wartościowej treści i/lub aktualnych statystyk;
  • ograniczenie kanibalizacji słów kluczowych poprzez łączenie podobnych tematycznie stron.

Jakie algorytmy Google weryfikują treść na stronach www?

Merytoryczne i wartościowe treści na stronie sprawiają, że algorytmy wyszukiwarek nie mają się do czego przyczepić. Tyczy się to szczególnie Google, który to przoduje w międzynarodowym rankingu wyszukiwarek na urządzenia desktopowe.

W kontekście optymalizacji i pozycjonowania algorytmy Google, które weryfikują treści znajdujące się na stronach, biorą pod uwagę niezliczoną ilość zmiennych. To na ich podstawie sporządzany jest spis domen dla konkretnych słów kluczy. Ich zrozumienie przez roboty ma kluczowe znaczenie dla tworzenia konkretnych grup odbiorców oraz odpowiedniego – zgodnego z intencjami użytkowników – contentu.

Jeżeli na stronie lub znajdujących się na niej podstronach zaczynamy odnotowywać spadki, powinien być to impuls do konkretnych działań. Tworząc treści na stronach, warto pamiętać między innymi o takich algorytmach, jak:

  • Koliber – na podstawie konkretnych zapytań dopasowuje wyniki wyszukiwań. Tak, by strony internetowe z naprawdę wartościowymi treściami, mogły piąć się w górę. Działający od 2013 algorytm obniża tym samym pozycję witrynom, u których przeważa uboga treść i przestarzałe informacje;
  • Panda – o tym algorytmie mówi się najczęściej, ponieważ jest on na bieżąco aktualizowany i ulepszany. Specjaliści SEO poznali go już w 2011 roku. Jednak dopiero po 5 kolejnych latach Panda rozpoczął swoje działania w sieci wyszukiwania. Algorytm promuje i podnosi pozycję tym witrynom, które regularnie publikują wartościowe i merytoryczne treści, natomiast obniża tym, które nagminnie upychają w swoich publikacjach słowa kluczowe (stosują tzw. keyword stuffing);
  • Pirat – zadaniem tego algorytmu, jest ochrona treści objętych prawem autorskim. Oznacza to, że te witryny, które poszły na łatwiznę i pokusiły się o „kradzież” wartościowego contentu z innych stron, mogą liczyć na karę ze strony Google. Pirat wyszukuje skradzione materiały objęte prawem autorskim, a następnie usuwa je z indeksu, tym samym zapewniając witrynie spadki w pozycji;
  • Payday Loan – rozprzestrzeniające się jak plaga techniki Black Hat SEO sprawiły, że w 2013 roku powstał kolejny algorytm. Payday Loan nie tylko karci strony, które nadużywają słów kluczowych w publikowanych treściach (podobnie jak Panda), ale też przeciwdziała spamu. Wyszukiwania typu „narkotyki”, „kasyna”, czy „pornografia” nie ukryją się przed działaniem tego algorytmu.

Contet Pruning – korzyści

Obecnie algorytmy wyszukiwarek bardzo dokładnie analizują treści znajdujące się na stronie www pod względem jakości i zawartości merytorycznej. Jeżeli jest nieaktualna, należy ją jak najszybciej zmienić – właśnie dlatego content pruning, a co za tym idzie, również content marketing, są tak ważne dla pozycjonowania i SEO.

Przycinanie treści, jeżeli jest wykonywane rozsądnie, może pomóc w ulepszaniu linków zewnętrznych i wewnętrznych. Jak kierować odbiorców na wysokiej jakości zasoby? Poprzez linki do wartościowych materiałów. Będzie to sygnał dla użytkowników, że mają kontakt z wartościowymi zasobami wysokiej jakości. Tym samym zapewni wzrost autorytetu, podniesie naszą wiarygodność i pomoże budować wiedzę.

Content pruning wspiera również cele związane z produkcją treści, tj.: współczynnik konwersji, udziały i ruch organiczny.

Kontrola zawartości treści na stronie

Z racji tego, że content pruning to nie jednorazowe działanie, a regularna aktualizacja i modyfikacja contentu znajdującego się na stronie, warto odpowiednio się do niej przygotować. Kontrola treści jest tu niezwykle ważna, aby zidentyfikować najsłabsze ogniwa, czyli materiały, które nie przynoszą nam żadnych korzyści – ale nie tylko.

Niektóre teksty zaliczają się do tzw. wiecznie zielonych – ich stworzenie może wymagać znacznie więcej czasu. Nie tylko przyciągają uwagę użytkownika, ale też zaspokajają jego podstawowe potrzeby (niezależnie od wieku). Do treści z „długim terminem przydatności” można zaliczyć przede wszystkim: przepisy, często zadawane pytania na stronie (FAQ), recenzję i instrukcje, a także wszelkie artykuły poradnikowe, case studies, czy słowniki.

W przypadku, gdy content witryny nie jest uniwersalny, warto przeprowadzić przegląd spisów treści. W kontroli zawartości treści na stronie pomocny może okazać się również audyt treści.

Content Pruning – działania ważne dla SEO

Przycinanie treści samo w sobie nie jest skomplikowane. Natomiast stwierdzenie, czy dany content jest wartościowy, czy nie, może już sprawiać trudność. Nierzadko aktualizacja lub wyrzucanie treści ze strony, wymaga wiedzy specjalistycznej. Dlatego w wielu przypadkach za przycinanie i edytowanie contentu odpowiada copywriter.

Tworzenie treści „z głową”, unikanie spamu, dbanie o szczegółowe opisy produktów, przejrzysty wygląd i układ elementów na stronie, a także odpowiednie nasycenie artykułów słowami kluczowymi oraz chwytliwe nagłówki, to tylko niektóre z działań, jakie wykonujemy w naszej agencji w ramach pozycjonowania i content marketingu.

Obserwujesz spadki w rankingu? Nie odnotowujesz żadnego ruchu na swojej stronie? Potrzebujesz wsparcia i optymalizacji dla Twojej witryny, tak aby algorytmy Google nie miały do Ciebie żadnych zastrzeżeń? W takim razie zapraszamy do kontaktu. Zachęcamy również do dzielenia się opiniami w komentarzach pod naszymi wpisami. 🙂

TAGI:

Zostaw komentarz do artykułu: Content Pruning – czy faktycznie może pomóc?

2 Komentarz

  1. Angela

    Dzięki temu artykułowi dowiedziałam się jak istotny jest Content Pruning. Przycinanie treści na pozór wydaje się łatwe, ale trudno jest wybrać, co z nich jest najważniejsze. Zawsze sprawiało mi to trudność 🙁

Dodaj komentarz

candyweb zuzia

Absolwentka dziennikarstwa, która kocha Pandy. Interesuje się poznawaniem kultur, w szczególności Japońskiej. Uwielbia horrory i zagadki kryminalne, a także gry komputerowe, planszowe i karciane.