Czy Facebook jako jeden kanał sprzedaży to dobre rozwiązanie?
, Czas czytania: 4:00 min. , Komentarz(y):3
Zakupy przez Internet w ostatnim czasie stały się bardzo popularne. Z Facebooka korzystają miliardy osób, dlatego dla wielu przedsiębiorców założenie sklepu internetowego w tym portalu społecznościowym wydaje się bardzo dobrym rozwiązaniem. Jednak czy Facebook jako jedyny kanał sprzedaży może być dobrą inicjatywą? Przeczytaj artykuł i sprawdź.
Spis treści:
- Sprzedaż w mediach społecznościowych
- Na co zwrócić uwagę przy sprzedaży na Facebooku?
- Co by się stało gdyby Facebook nagle zniknął?
- Podsumowanie – czy Facebook jako jedyny kanał sprzedaży jest dobrym rozwiązaniem?
Spis treści
Sprzedaż w mediach społecznościowych
Wiele osób stwierdza, że posiadanie swojego fanpage’a dla firm na Facebooku jest bardzo dobrym rozwiązaniem. A ich odpowiedź uzasadniona jest tym, że Facebook to jeden z najpopularniejszych serwisów społecznościowych i korzysta z niego mnóstwo osób. A trzeba zaznaczyć, że to akurat jest prawdą. Ponadto Facebook pozwala na dobre komunikowanie się przedsiębiorców z użytkownikami. Dostępne są tutaj również opcje przedstawiania swojej oferty, a więc wszystkich produktów bądź usług. A poza tym można sprzedawać tu swoje towary. Można wystawić je na Marketplace, na stronach sklepów czy też na grupach kupna-sprzedaży. Ofertę wystawionych przez Ciebie produktów na sprzedaż zobaczy grupa odbiorców, która polubiła Twój fanpage. Jeśli ta liczba Cię nie zadowala, to możesz oczywiście dotrzeć ze swoją ofertą do szerszej grupy odbiorców. Tylko w tym przypadku niezbędne będzie skorzystanie z reklamy na Facebooku. Można w niej dokładnie określić grupę odbiorców (uwzględnić tutaj wiek, płeć, miejsce zamieszkania czy też zainteresowania tych osób). Ponadto taka reklama na Facebooku nie jest droga, a może przyciągnąć do Twojego fanpage’a wiele osób.
Na co zwrócić uwagę przy sprzedaży na Facebooku?
Przy działaniach sprzedażowych na Facebooku trzeba zwrócić uwagę na kilka wpływowych czynników, które będą istotną kwestią w funkcjonowaniu tego całego biznesu. A należy do nich zaliczyć:
- obsługa powinna być całodobowa – jest to jedna z najważniejszych cech, które należy wziąć pod uwagę. A to dlatego, że każdy użytkownik chciałby mieć dostęp do produktów bądź usługo każdej porze dnia. Chciały też również dowiedzieć się wtedy czy dany produkt jest dostępny. A wnioskiem tego jest to, że odpowiadanie na komentarze jest tu bardzo istotne. Jednak trzeba przyznać, że takie działanie może być problematyczne i wielu przedsiębiorców o tym zapomina.
- kto korzysta z Facebooka – w tym przypadku trzeba zwrócić uwagę na to, że nie każda osoba na tym świecie korzysta z tego medium społecznościowego (zazwyczaj profili nie posiadają osoby starsze). Dlatego reklamy na Facebooku powinno tworzyć się pod konkretne grupy odbiorców.
- nie w każdym państwie Facebook jest najpopularniejszym serwisem społecznościowym – natomiast tutaj, zanim skierujesz swoją reklamę do zagranicznej grupy odbiorców, powinieneś najpierw zapoznać się z sytuacją czy Facebook akurat w tym miejscu jest popularny.
- trzeba mierzyć się z hejtem – jak wiadomo, to działanie chyba nigdy nie ustanie. Twoja oferta może nie być dla wszystkich lub po prostu może się komuś nie spodobać. Zazwyczaj takie osoby umieszczają w sieci swoje komentarze, które nie są miłe, a krytykujące. Dlatego w takich sytuacjach powinieneś umieć radzić sobie z hejtem i być na to odporny.
Co mogłoby się stać gdyby Facebook nagle zniknął?
Gdyby Facebook nagle zniknął, to największy problem miałyby oczywiście te małe i lokalne przedsiębiorstwa. A to dlatego, że Facebook byłby ich jedynym kanałem sprzedaży i jedynym miejscem na komunikację z użytkownikami. Taka sytuacja mogłaby stać się dla nich również bardzo bolesna, bo przecież przeznaczyli oni na to swój budżet i poświęcili na to ogromną ilość swojego czasu. Ponadto wszystkie kontakty do bazy odbiorców, które zdobyła marka, przepadłyby i trzeba byłoby tworzyć je od nowa i do tego na innej platformie. Dlatego przy sprzedaży ważne jest, aby korzystać z niejednego, a wielu kanałów. W tym przypadku warto postawić na omnichannel. Spośród tego działania można wymienić na przykład portale aukcyjne (Allegro) czy też porównywarki cenowe. Dlatego jeśli zależy Ci na dotarciu do użytkowników, to takie działanie może być najlepszym rozwiązaniem. Tak naprawdę, to już od samego początku powinno postawić się na wielokanałową sprzedaż. A jest to spowodowane chociażby tym, że początkujący przedsiębiorca wybierając tylko jedną formę sprzedaży może nie osiągnąć zamierzonego celu. Konkurencja na rynku może być bardzo duża, a walcząc o klientów może posunąć się do wielu kroków, w tym do wielokanałowości sprzedaży. Dlatego, żeby walczyć z nią o klientów to trzeba zastosować podobne rozwiązanie.
Podsumowanie – czy Facebook jako jedyny kanał sprzedaży jest dobrym rozwiązaniem?
Podsumowując wszystkie powyższe informacje mogę stwierdzić, że Facebook pomimo swojej popularności może nie być dobrym rozwiązaniem jako jedyny kanał sprzedaży. Powodem tego mogą być na przykład chwilowe awarie, które jak można zauważyć pojawiają się coraz częściej. Jeśli nie zdecydujesz się na dodatkowe kanały sprzedażowe, to klienci niestety po jakimś czasie zrezygnują z Twoich usług lub produktów. Dlatego w takim przypadku zainwestowanie w nowy kanał sprzedaży jest niemalże konieczne. W przeciwnym razie, takie działania mogą doprowadzić do braku klientów. Ponadto trzeba zwrócić również uwagę na to, że korzystając praktycznie cały czas z tego jednego medium społecznościowego, można się od niego uzależnić. A to także nie jest niczym dobrym jeśli chodzi o prowadzenie biznesu. Żeby Twoje inwestycje nadal trwały, to powinny się rozwijać. Dlatego przemyśl swoją decyzję na temat wielokanałowości sprzedaży.
TAGI:Zostaw komentarz do artykułu: Czy Facebook jako jeden kanał sprzedaży to dobre rozwiązanie?
3 Komentarz
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Nie wiem, co sobie we tym całym FaceBooku myśleli, ale ta cała aktualizacja to tragedia. Ja wiem, stary wygląd był przestarzały. Teraz musi być wszystko zaokrąglone, ale tyle zmian w funkcjonalnościach to lekka przesada. Może nie prowadzę biznesu na fb, jednak korzystam z kilku grup sprzedażowych. Muszę powiedzieć, że tam zasięgi są tak cięte, że to masakra. Za każdym razem muszę przestawiać automatyczne filtrowanie z „najciekawszych” na „wszystkie”. W komentarzach ta sama historia. Nie wiem, czy już to naprawiono, ale pewien czas temu był problem z folderem zdjęcia na grupach. Przez co ludzie musieli starsze produkty wystawiać jeszcze raz, bo nie było do nich dostępu. Ja się sama denerwuje i nie wyobrażam sobie, z jak wielką frustracją muszą borykać się osoby, których ten cały FB jest jedynym kanałem sprzedaży…
Jak dla mnie sprzedaż w mediach społecznościowych jest bardzo przyjemna i ma bardzo dobry zasięg, ale wydaje mi się, że jako jedyny kanał sprzedaży by się nie sprawdził, bo gdyby zniknął to jedyna forma komunikacji z klientem przepada oraz baza odbiorców przepadłaby.
Ostatnio sprzedaż na facebooku to lekka porażka. Niby jest ten ichni market, niby są grupy, niby są ułatwienia, ale… Ja zetknąłem się z kilkoma problemami. Pierwszym są filtry. FB brukuję część słów kluczowych, więc jeśli chciałeś sprzedać własnoręcznie wykonane strzały (rekonstrukcje i te sprawy) o to przykro mi blok na start. Kombinuj i wpisuj promienie, kijki, patyki. Przykładów jest kilka. Drugą sprawą jest to, że ja jako ja zawsze ignoruje wszystkie oferty sprzedażny, bo mnie osobiście denerwują. Toleruje tylko kilka grup. Pewnie wiesz z jakiej dziedziny. Więc na moim przykładzie widać grupę odbiorców twoich reklam i produktów, którym FB pokaże twoją reklamę, za twoje pieniądze a są oni w 100% niechętni.