Czym jest księga znaków?
, Czas czytania: 7:30 min. , Komentarz(y):5
Marzysz o własnym biznesie? Chcesz, aby Twoi znajomi postrzegali Cię, jako pełnoprawnego i niezależnego przedsiębiorcę? Masz już własną nazwę, a nawet logo? W takim razie musisz pamiętać o jednej ważnej sprawie, bez której Twoja firma nie mogłaby się obejść, a mianowicie o Brand Book, czyli tak zwanej księdze znaków.
Czym jest owa księga znaków i z jakich elementów się składa oraz dlaczego warto z niej korzystać? O tym i o innych elementach dowiesz się z poniższego artykułu.
Spis treści:
- Co to jest księga znaku?
- Elementy księgi znaku
- Geneza
- Podstawowa i alternatywna wersja znaku
- Konstrukcja i pole ochronne
- Kolorystyka
- Typografia
- Rozmiar i tło
- Niedopuszczalne
- Forma – PDF czy papier?
- Księga znaku podstawowym narzędziem wizerunkowym przedsiębiorstwa?
Spis treści
Co to jest księga znaku?
Księga znaków, tak jak większość pojęć, przyszła do nas spoza granic naszego kraju. Brand Book to nic innego jak instrukcja obsługi logotypu marki. Zawiera ona wszystkie niezbędne informacje o zasadach i standardach korzystania z graficznych elementów tożsamości danej marki. Pokazuje ona osobom posługującym się znakiem, czyli np. grafikom bądź projektantom, przejrzyste reguły i zasady, jak stosować dany logotyp.
Brand Book udziela odpowiedzi na najróżniejsze pytania, które dotyczą między innymi kolorystyki, typografii, stylu, proporcji i wyglądu logo. Posiadanie dobrze dopracowanej księgi znaku to duża oszczędność czasu i nerw. Grafik lub projektant nie musi zastanawiać się nad tym, czy logo będzie dobrze wyglądać na danym tle lub w jaki sposób umieścić je, np. na koszulce czy samochodzie.
Elementy księgi znaku
Brand Book możemy podzielić na dwa rodzaje. W zależności od potrzeb Twojej firmy możesz wybrać wersję podstawową lub rozszerzoną księgi znaku. Co prawda nie masz obowiązku posiadania takiej księgi, ale jest ona bardzo dobrym rozwiązaniem w przypadku, gdy zależy Ci na dobrych materiałach reklamowych, zwłaszcza gdy zarządzasz dużą firmą.
W większości przypadków księgi znaku, pomimo preferencji i wymagań twórcy co do struktury, składają się z takich samych elementów. Poniżej wymienię i krótko opiszę każdy z nich.
Geneza
Pierwszym elementem, jest geneza, czyli historia powstania logotypu. Opisuje ona wszystkie cele, jakimi kierował się autor logo, główne założenia, inspiracje i pomysły. Geneza w formie opisowej wyjaśnia przede wszystkim znaczenie znaku, dzięki temu pozwala ona na lepsze zrozumienie zasad zastosowania logo.
Geneza jest również potrzebna, aby zarejestrować logo w Urzędzie Patentowym, a także w kontekście praw autorskich.
Podstawowa i alternatywna wersja znaku
Kolejnymi elementami księgi znaku, jest podstawowa i alternatywna wersja znaku. Kluczowym elementem wizualnej identyfikacji firmy oraz jej opisu, jest podstawowa wersja znaku. Projekt może być różny i może zawierać samo logo, bądź też zestawienie elementu graficznego z nazwą firmy/marki. W tej wersji należy również pokazać, jak logotyp wygląda na ciemnym i jasnym tle oraz, jak się prezentuje w pozycji pionowej i poziomej.
Jeżeli natomiast chodzi o alternatywną wersję znaku, to w księdze znaków również nie może zabraknąć innych wersji znaku – dopuszczalnych do użytku. Na te pozostałe elementy może składać się między innymi logo z hasłem firmowym, sygnet, tagi lub niestandardowa paleta barw.
Konstrukcja i pole ochronne
Ten element został poświęcony bardzo dokładnemu opisowi samej budowy logo. Znajdują się tutaj wszystkie informacje o wielkości znaku i jego poszczególnych elementów, z uwzględnieniem zależności zachodzących między nimi. Konstrukcja znaku, tak jak i geneza, jest niezwykle ważna, gdy zgłaszasz swoje logo do Urzędu Patentowego.
Zaraz po konstrukcji znaku znajduje się pole ochronne i pole minimalne znaku, czyli przestrzeń bezpieczna w postaci odpowiednich odstępów. Taki zabieg pozwala na bardzo dobre wyeksponowanie logo, a co za tym idzie zapewnienie mu również czytelności.
Niejednokrotnie zdarza się, że osoby pracujące w branży kreatywnej zapominają o tym elemencie księgi znaku. Warto jednak umieścić go w księdze, ponieważ jest bardzo przydatny, jeżeli chodzi narzędzia i materiały piśmiennicze firmy.
Kolorystyka
Logo może być kolorowe, jednolite bądź czarno-białe. Jedno jest pewne, kolorystyka ma ogromne znaczenie, dlatego kolejnym ważnym elementem księgi znaku, jest właśnie kolor znaku.
Barwy logo określa się w konkretnych formatach, takich jak: Panton, RGB, CMYK, RAL, czy też folia ORACAL. Kolorystyka ma za zadanie ułatwić pracę związaną z reprodukcją znaku. Do reprodukcji logo można użyć różnych nośników, dlatego też kolory powinny być takie same w różnych formatach.
Typografia
Niezwykle istotnym elementem Brand Book, jest strona opisująca typografię znaku. Jest to nic innego jak zbiór dopuszczalnych do użycia w projekcie fontów i krojów pisma. Typografia pomaga określić, jaka czcionka oraz jej modyfikacje mogą być używane, aby nie zaszkodzić wizerunkowi firmy/marki.
Rozmiar i tło
Kolejnym ważnym elementem księgi znaku, jest rozmiar, a także tło logo. Informacje odnośnie rozmiarów określają z reguły te minimalne wymiary znaku oraz jego skalowanie. Te informacje pozwalają grafikom, bądź innym osobom zajmującym się sporządzaniem materiałów reklamowych tak umieścić logo, aby to było jak najbardziej czytelne.
Jeżeli chodzi o tło znaku, to w księdze znaków powinny być określone wszystkie dopuszczalne zestawienia na płaszczyźnie znak-tło bądź też tło-znak. Dobrze dobrane tło sprawi, że logo będzie prezentować się pozytywnie w oczach klienta.
Niedopuszczalne
Na koniec, jeden z najistotniejszych elementów księgi znaku, czyli, tak zwane niedopuszczalne modyfikacje. W tej sekcji określa się wszystkie niedopuszczalne zasady, które dotyczą korzystania z logo, np. zakaz modyfikacji kolorystycznej, tekstowej, brak pola ochronnego, gradientu, cienia itp.
Zdarza się też, że przedsiębiorcy niekiedy umieszczają konkretne przykłady błędnie wykonanych znaków.
Poza wyżej wymienionymi, do księgi znaku można również dołączyć sekcję „materiały dodatkowe” i umieszczać w niej inne ważne aspekty, związane z korzystaniem z logo.
Forma – PDF czy papier?
Brand Book to księga, która może występować zarówno w wersji papierowej, jak i elektrycznej. Wszystkie jej elementy powinny być przedstawione bardzo szczegółowo, ponieważ pomagają w pracy z danym logo.
W zależności od potrzeb możesz zdecydować się na elektroniczny zapis bądź papierowy (albo oba). Fizyczna kopia księgi ułatwia pracę w grupie, natomiast format elektroniczny pomaga w pracy ze stroną internetową. Do najczęściej stosowanych formatów należy PDF, natomiast jeżeli chodzi o załączniki, to wymienia się między innymi takie rozszerzenia, jak: jpg, ai, cdr oraz eps.
Księga znaku podstawowym narzędziem wizerunkowym przedsiębiorstwa?
Brand Book to jedno z niezbędnych narzędzi wizerunkowych w firmie. Jako obszerny dokument zawiera wszystkie niezbędne informacje dotyczące logo oraz tego, jak z nim pracować w przestrzeni medialnej (i nie tylko). Pomaga ona w projektach wizualnych wielkich przedsiębiorstw i może występować zarówno w wersji drukowanej, jak i elektronicznej. Można ją również wzbogacić o najróżniejsze opisy materiałów firmowych (wizytówki, ulotki, plakaty, stoiska reklamowe itp.).
Księga znaku musi być czytelna i zrozumiała, nie tylko dla osób, które na co dzień zajmują się grafiką, ale również dla tych kompletnie zielonych. Nie sprawdzi się jednak w przypadku jednoosobowych działalności.
To tyle, jeżeli chodzi o najważniejsze elementy księgi znaku. Mam nadzieję, że tym artykułem rozwiałam Twoje wszelkie wątpliwości. Zachęcam również do komentowania i życzę spokojnego surfowania po Internecie.
TAGI:Zostaw komentarz do artykułu: Czym jest księga znaków?
5 Komentarz
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Czy zestawienie elementu graficznego do logo nie będzie bardziej korzystne dla klienta?
Mógłby z większą częstotliwością kojarzyć logo firmy/marki.
Czy Brand Book można przedstawić w formie interaktywnej strony internetowej?
Zdecydowanie tak, choć ze względu na koszty raczej to rozwiązanie dla dużych korporacji
Pomocny i przydatny artykuł na temat księgi znaków oraz tego jak powinna wyglądać i czego unikać przy jej tworzeniu. Przekonał mnie, że stworzenie brand book bardzo ułatwia pracę.
Interesujący blog 🙂 Dowiedziałam się wielu przydatnych rzeczy o księdze znaków. Będę pamiętała, że do zarejestrowania logotypu w Urzędzie Patentowym potrzebna jest jego geneza.