Czym jest marketing wirusowy i jak zacząć go stosować?

, Czas czytania: 4:00 min. , Komentarz(y):3

Niektórzy szukają sposobów na to, aby dotrzeć do nieznanej im grupy odbiorców. A rozwiązaniem na to może być właśnie marketing wirusowy. Czym on tak właściwie jest i jak zacząć go stosować? Przeczytaj poniższy artykuł i dowiedz się więcej szczegółów.

Spis treści:

Czym jest marketing wirusowy?

Marketing wirusowy nazywany inaczej także viral marketingiem to nic innego jak strategia polegająca na sporządzeniu oryginalnego i zaciekawiającego komunikatu, który ma zostać przedstawiony użytkownikom, na przykład w skrzynce mailowej. Zazwyczaj w skład marketingu wirusowego wchodzi reklama, wydarzenie bądź jakiś produkt. Natomiast głównym założeniem tej strategii jest to, aby to odbiorcy chcieli dalej przekazywać dany komunikat do innych osób.

Jak zacząć stosować marketing wirusowy?

Jeśli chciałbyś, aby świadomość o Twojej marce bądź produkcie odbiła się echem w Internecie i nie tylko w nim, to jednym z pomocnych w tej sytuacji rozwiązań może być właśnie marketing wirusowy. Żeby przygotować komunikat, który zwróci uwagę odbiorców to powinien on zawierać kilka ważnych cech. A więc, marketing wirusowy powinien mieć określony cel i być przygotowany z wcześniejszym zastanowieniem. Komunikat powinien miło zaskoczyć odbiorców jak i również oddziaływać na ich emocje, ponieważ użytkownicy lubią dzielić się z innymi filmikami, które przekazują oglądającym cząstkę radości, smutku czy też strachu. Ponadto taki komunikat powinien cechować się niebanalnością i niepowtarzalnością, tak aby nie dało się go gdzieś przeoczyć. Ważne też jest, aby pod komunikatem nie kryła się typowa treść reklamowa. Oprócz tego warto stworzyć jakiś dobry slogan, który zostanie zapamiętany przez użytkowników na bardzo długo. Nie można przy tym wszystkim zapominać również o tym, że stworzony przez Ciebie komunikat powinien być oparty na pozytywnych działaniach Twojej firmy. Powinien po prostu dobrze się z nią kojarzyć.

Przykłady marketingu wirusowego

Do najciekawszych przykładów marketingu wirusowego, o których było głośno na przestrzeni kilku ostatnich lat można zaliczyć:
  • Kampania reklamowa Dove „Jesteś piękniejsza niż Ci się wydaje” – https://www.youtube.com/watch?v=s-HqGOCW7UA
  • Kampania reklamowa „DumbWays to Die” – https://www.youtube.com/watch?v=IJNR2EpS0jw
  • Bożonarodzeniowa kampania reklamowa Allegro – https://www.youtube.com/watch?v=tU5Rnd-HM6A
  • Kampania reklamowa Orange z wykorzystaniem postaci Serce i Rozum –https://www.youtube.com/watch?v=3dU5ahs2ESo
  • Kampania reklamowa Pepsi przedstawiająca wyzwanie smaku –https://www.youtube.com/watch?v=IBFG83XAHiM
  • reklama piwa Żubr „Co dwa Żubry, to nie jeden” – https://www.youtube.com/watch?v=P0sjXuYVFoA
  • Selfie gwiazd czerwonego dywanu podczas gali Oscarowej z 2014 roku zrobione Samsungiem Galaxy Note 3.
Selfie gwiazd czerwonego dywanu Źródło: https://www.telemagazyn.pl/artykuly/najlepsze-selfie-z-oscarow-2014-zdjecia-21303.html

Zalety i wady marketingu wirusowego

Zalety i wady marketingu wirusowego

Zalety

Wady (mogą nastąpić wtedy, kiedy decyzja o Twoim komunikacie będziespontaniczna)

Można dotrzeć do bardzo szerokiej grupy użytkowników

Negatywne opinie na temat Twojej firmy

Budowanie pozytywnych wrażeń z Twoją firmą

Nagła utrata klientów

Niskie koszty dystrybucji

 

Szybkość rozprzestrzeniania się informacji

 

Szybko widoczne efekty kampanii

 

Duża skuteczność

 

Podsumowanie informacji o marketingu wirusowym

Jak widzisz wiele czynników przemawia za tym, że jest to strategia, której warto poświęcić swoją uwagę. Jeśli chciałbyś wdrożyć u siebie marketing wirusowy, to powinieneś pamiętać, że aby przyniósł on korzyści Twojej firmie, to musi być odpowiednio zaplanowany. A teraz jeśli już wiesz co i jak, to zacznij działać lub zleć to zadanie profesjonalnej firmie, która zajmuje się sprawami do marketingu.

TAGI:

Zostaw komentarz do artykułu: Czym jest marketing wirusowy i jak zacząć go stosować?

3 Komentarz

  1. Filip

    Marketing wirusowy ma jeszcze jeden poważny problem. Mianowicie niedana się go przewidzieć ani w pełni zaplanować. Oczywiście możemy starać się, aby nasze reklamy były jak najbardziej memiczne – patrz przykład „Old Spice”. Jednak nikt nie gwarantuje czy trafisz w aktualne trendy. Z drugiej strony podczepianie się pod panujący trend może przynieść ciekawe efekty, gdy będziesz pierwszy. Sama ta nazwa „wirusowy” oddaje cala specyfikę. Nigdy nie wiesz, czy ludzie dadzą się „zarazić”, czy wszyscy będą „odporni”. Przynajmniej tak wygląda moje zdanie :p

    1. Arek

      Możesz mieć nawet i rację. Jednak wydaje mi się, że nie do końca trafiasz w sedno marketingu wirusowego. Bo masz racje się zaplanować powstania virala. Przytoczona reklama „Old Spice” wygląda po prostu jak żart i tyle. Pewnie taka miała być zabawna, może poważna w niepoważny sposób i taka była. Moim zdaniem w tym marketingu chodzi o wyczucie, co łapie trendy i popłyniecie ta tej fali. Jeśli coś zaczyna łapać popularność. Wykorzystaj to jako pierwszy. Nie ma co tworzyć na siłę, bo to przeważnie będzie porażka.

  2. Grel

    Wiecie co marketing marketing wirusowy teraz nie kojarzy się zaciekawię. Nie mowie o typowych Viralach. Tylko o tym że każda reklama musi mieć nawiązanie do wirusa. To na bilbordzie dodali postaciom maski, to wszędzie podważanie jest jak akurat dlaczego akurat ten produkt jest potrzebny w walce z wirusem. Nawet jeśli to dotyczy czegoś całkiem niezwiązanego z medycyną i zdrowiem. Wszędzie jedna tematyka i próba monetyzacji strachu przed nieznanym

Dodaj komentarz

candyweb kasia

Dziewczyna, która zmierzy się z każdym wyzwaniem. Zajmuje się pisaniem wciągających tekstów i organizacją content marketingu. Pasjonatka książek. Interesuje się rysowaniem, a także uwielbia zwierzęta.