Google Voice Search przyszłością SEO?

, Czas czytania: 9:00 min. , Komentarz(y):0

Polska to dla wielu kraj mlekiem i miodem płynący, ostatnimi czasy zauważa się również zdecydowany wzrost, a nawet boom technologiczny w obrębie naszego państwa. Piszą o nas inne kraje, które są pod wrażeniem naszych osiągnięć, między innymi w dziedzinie gier komputerowych. Jednak w niektórych aspektach Polska wciąż jest daleko w tyle z najnowszymi technologiami i to właśnie Voice Search należy do tych trendów, które dopiero wchodzą na polski rynek. Odkąd Google uruchomił także polską wersję językową asystenta, wyszukiwanie głosowe znacznie przybrało na sile na naszym rodzimym rynku. Jeżeli chcesz zgłębić temat wyszukiwania głosowego i chcesz dowiedzieć się nieco więcej na temat Voice Search i co ma wspólnego z SEO, to zapraszam Cię do zapoznania się z treścią poniższego artykułu. Miłej lektury.

Spis treści:

Voice Search to technologia rozpoznawania mowy, dzięki której użytkownicy mogą przeglądać sieć w poszukiwaniu informacji za pomocą własnego głosu. Technologia dostępna jest zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i na komputerach czy laptopach. Aby móc w pełni korzystać z wyszukiwania głosowego wystarczy, że będziesz mieć dostęp do Internetu i do mikrofonu, który w większości przypadków jest wbudowany w urządzenie – wyjątek stanowią komputery stacjonarne.

W Polce to dość nowy trend, który ostatnimi czasy zdążył już wpasować się w gusta i guściki wielu osób, a także branż i przedsiębiorstw. To bardzo wygodny sposób wyszukiwania informacji w sieci, ponieważ nie wymaga większej ingerencji ze strony użytkownika, a jedynie krótkiej „rozmowy” z urządzeniem, na którym działa wirtualny asystent.

Narzędzie wyszukiwania głosowego od Google pozwala użytkownikowi tworzyć zapytania w wyszukiwarce, tak jak to ma miejsce przy wpisywaniu określonych słów, tak w przypadku Voice Search użytkownik wykorzystuje do wyszukiwania konkretnych informacji mikrofon i swój własny głos.

Wyszukiwanie głosowe od Google opiera się na programowej syntezie mowy danego języka oraz kombinacji przetwarzania tego języka. Aby zrozumieć zapytania użytkownika, Voice Search wykorzystuje więc Natural Language Processing (przetwarzanie języka naturalnego) oraz Text-to-Speech (tekst na mowę). System robi research w bazie danych, a następnie wyświetla najtrafniejsze odpowiedzi. Może również wykorzystywać samą historię wyszukiwania użytkownika, aby określić jego intencje.

Aby móc w pełni korzystać z pomocy wirtualnego asystenta wystarczy, że ze sklepu Google pobierzesz dedykowaną aplikację o nazwie „Asystent Google”, zarejestrujesz swój własny głos i gotowe. Od teraz, po wypowiedzeniu słów „Ok Google” na ekranie Twojego smartfona wyświetli się okienko, w którym po wypowiedzeniu określonego zapytania pojawią się Twoje słowa zamienione na tekst.

Co ciekawe, po zarejestrowaniu swojego głosu żadna inna osoba nie będzie mogła korzystać z wyszukiwania głosowego na Twoim telefonie, ponieważ Google najzwyczajniej nie rozpozna jego głosu. Tak wygląda Voice Search na urządzeniach mobilnych, a jak to wygląda w przypadku komputerów stacjonarnych?

W laptopach jest o tyle łatwiej, gdyż mają one wbudowany mikrofon, sprawa ma się nieco inaczej, jeżeli chodzi o komputery. W tym przypadku użytkownik musi sam zaopatrzyć się w mikrofon. Kiedy już to zrobi, po wejściu w przeglądarkę, a następnie wyszukiwarkę Google, jego oczom ukaże się mały mikrofon w polu wyszukiwania po prawej stronie. Po kliknięciu w ten magiczny przycisk pojawi się ekran, na którym po wypowiedzeniu konkretnego zapytania wyświetlą się słowa. Następnie Google rozpocznie proces przeszukiwania sieci, a zaraz po tym wyświetli najtrafniejsze jego zdaniem wyniki.

Asystent wyręczy Cię w pisaniu wiadomości do rodziny i znajomych, ustawi dla Ciebie alarm na konkretną godzinę, wskaże Ci, jak szybko dojechać w konkretne miejsce, a nawet ustawi pomocne przypomnienia, abyś o niczym nie zapomniał. Wystarczy, że go o to poprosisz i wyrazisz zgodę na korzystanie z Twojego mikrofonu.

Wirtualni asystenci

Prace nad poprawą skuteczności wyszukiwania głosowego wciąż trwają. Jak zapewne dobrze wiesz, każdy z gigantów technologicznych wprowadził swój własny system wyszukiwania głosowego. Znani są nam asystenci od Amazon (Alexa), Apple (Siri), czy też Samsunga (Bixby). Wszystkie te systemy Voice Search bazują na technologii sztucznej inteligencji i są w stanie precyzyjnie przeszukiwać sieć w poszukiwaniu odpowiedzi na nasze pytania.

Największą zaletą wyszukiwania głosowego, jest szybkość i prostota. Coraz częściej używają go osoby starsze, dla których niekiedy dużą trudność sprawia pisanie na klawiaturze smartfona. Technologia ma zadanie służyć człowiekowi, dlatego oprócz aplikacji i wirtualnych asystentów istnieją również konkretne urządzenia zoptymalizowane pod kątem wyszukiwania głosowego właśnie. Do takich urządzeń należą między innymi Amazon Echo Alexa oraz Google Home.

Dzięki takim rozwiązaniom użytkownicy mogą swobodnie wykonywać codziennie czynności, a w międzyczasie mogą również wysyłać wiadomości do znajomych, zamawiać różne rzeczy z internetu bądź ustawiać alarmy i przypomnienia. Wystarczy, że użyją odpowiednich komend w stronę AI.

Jak Voice Search ma się do SEO?

Przyszłość wyszukiwania głosowego, to również przyszłość SEO. Już niedługo ta metoda wyszukiwania może stać się naszą codziennością, dlatego poza optymalizowaniem strony pod kątem SEO, warto zastanowić się nad tym, czy nie to nie dobry czas również na optymalizację dla głosu.

Może w Polsce Voice Search nie jest tak popularne, jak na zachodzie, ale już niedługo może się to zmienić. Prężnie rozwijająca się technologia sztucznej inteligencji zbiera coraz większe rzesze fanów w różnym wieku. Jest niezwykle wygodna i można z niej korzystać w każdej sytuacji. Co prawda większość z nas nadal ma pewne opory przed tym, aby publicznie wydawać polecenia AI, ale za kilka lat wyszukiwanie głosowe może stać się częścią naszego codziennego życia.

Jak zoptymalizować stronę pod kątem wyszukiwania głosowego?

Wyszukiwanie głosowe różni się od wyszukiwania tekstowego pod kilkoma względami. Kiedy zadajemy pytanie w formie tekstowej używamy prostych stwierdzeń jak np. hotel poznań albo kwiaty bukiet. Sprawa wygląda inaczej w przypadku Voice Search, wtedy zamiast haseł używamy pełnych zdań, np. „Gdzie znajdę tani hotel w Poznaniu?” albo „Gdzie kupię duży bukiet kwiatów?”.

Aby zoptymalizować stronę pod kątem wyszukiwania głosowego (Voice Search Optimization) należy więc wziąć pod uwagę pozycjonowanie na słowa kluczowe zawierające, tak zwany długi ogon. Chodzi tutaj o zastosowanie pełnych zdań oraz długich zwrotów, które w pełni odzwierciedlają nasz naturalny język.

Używając wyszukiwania głosowego, użytkownicy najczęściej zaczynają od słów „gdzie”, „co”, „jak”, „ile”, „dlaczego” lub „kiedy”. Odpowiedzi na tego typu pytania najłatwiej udzielić w FAQ lub Q&A na stronie. Większość internautów korzysta z tej metody wyszukiwania informacji lokalnie, dlatego przy optymalizacji swojej strony skup się przede wszystkim na pozycjonowaniu lokalnym. Ułatwi to wielu osobom szybkie znalezienie informacji o Twojej działalności – firmie lub sklepie internetowym.

Pamiętaj również, że w większości z Voice Search korzystają użytkownicy mobilni, strony internetowe „mobile friendly” są zatem bardzo dobrze przystosowane do wyszukiwania głosowego na frazy long tail na smartfonach i tabletach.

Google Voice Search zastąpi tradycyjne wyszukiwanie?

Technologia AI oraz wirtualni asystenci z biegiem czasu mogą wprowadzić prawdziwą rewolucję w SEO. Zmiany przychodzą z dnia na dzień, dlatego warto na bieżąco śledzić rozwój stron internetowych oraz przeznaczyć czas na ich optymalizację. Tradycyjne wyszukiwanie tekstowe może niebawem odejść w cień na rzecz najnowszych rozwiązań Voice Search. Na rynku pojawia się coraz więcej urządzeń mobilnych, które w pełni wykorzystują możliwości wirtualnych asystentów, dlatego warto używać Voice Search Optimization, aby sprostać oczekiwaniom, coraz bardziej wymagających użytkowników.

Nie czekaj więc, aż Voice Search stanie się trendem w Polsce – a może to nastąpić za dobrych kilka, a nawet kilkanaście lat – możesz zoptymalizować swoją stronę pod tym kątem już teraz. Dzięki temu Twoja witryna będzie pozycjonować się na zdecydowanie wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania Google, a co za tym idzie przyciągnie zdecydowanie więcej odwiedzających.

To tyle na temat Voice Search i optymalizacji pod kątem wyszukiwania głosowego. Jak myślisz, czy ta metoda wyszukiwania informacji w sieci pobije na łeb na szyję wyszukiwanie tekstowe? Ile Twoim zdaniem trzeba będzie czekać na ten boom technologii Voice Search w Polsce? Zachęcam do komentowania.

TAGI:

Zostaw komentarz do artykułu: Google Voice Search przyszłością SEO?

Dodaj komentarz

candyweb zuzia

Absolwentka dziennikarstwa, która kocha Pandy. Interesuje się poznawaniem kultur, w szczególności Japońskiej. Uwielbia horrory i zagadki kryminalne, a także gry komputerowe, planszowe i karciane.

Potrzebujesz wsparcia IT?

To dobry czas na kontakt

Formularz kontaktowy