Jak powstaje logo? Czym jest logo?

,

Jak powstaje logo?

Interesujące, przyciągające uwagę logo to jedno z najistotniejszych narzędzi marketingu. Logo wpływa na rozpoznawalność marki, jest ważnym komunikatem dla konsumentów i ważnym krokiem w budowaniu identyfikacji firmy. Dlatego posiadanie dobrze zaprojektowanego logo jest tak ważne. 

Czym jest logo?

Przede wszystkim należy rozróżnić logo i logotyp. Na logo składają się sygnet (znak graficzny) i logotyp (znak typograficzny). Oczywiście istnieją marki, których logo składa się wyłącznie z sygnetu albo jedynie z logotypu, jednak jest ich zdecydowanie mniej, poza tym na taki krok najczęściej decydują się te firmy, które mają już ugruntowaną pozycję w biznesie.

A więc czy logo to po prostu sygnet z tekstem? Zdecydowanie nie! Aby taki znak graficzny był dobrej jakości, musi być pieczołowicie zaprojektowany. Musi mieć właściwe proporcje, kolorystykę i typografię, musi być schludny, czytelny i użyteczny. Musi przyciągać uwagę i być zapamiętywalny, a przy tym estetyczny i atrakcyjny, wywołujący pozytywne skojarzenia. Bardzo często jakaś czcionka zostaje stworzona tylko i wyłącznie na potrzeby zaprojektowania logo. Dlatego za najlepszymi znakami stoi często praca całego zespołu specjalistów, a sam proces projektowania jest podzielony na określone etapy.

Etapy projektowania logo

Brief

Nie da się zaprojektować dobrego logo bez dokładnych informacji udzielonych przez klienta, poznania go oraz jego potrzeb. Trzeba poznać profil działalności marki, jej cele, pozycję na rynku i usytuowanie na tle konkurencji. Kiedy już to wiemy, musimy zrozumieć, jaki wizerunek chce kreować firma. Jaki ma być styl komunikacji, jakie ma wywoływać emocje w reklamie? Co podkreśla solidność i jakość firmy – jej dorobek, tradycje, wartości, a może kontakty? Następnie: do kogo klient chce trafić, kto jest odbiorcą jego usług? Może jakaś konkretna grupa wiekowa lub zawodowa? Czy identyfikacja wizualna firmy jest związana z określonymi kolorami? Czy z sygnetem i logotypem ma być powiązany slogan? Jakimi drogami będzie najczęściej rozpowszechniane logo?

Ważne jest też to, czy grafik ma dokonać rebrandingu, czy też projektowane logo będzie pierwszym znakiem danej marki. Jeśli mamy do czynienia z rebrandingiem, musimy zastanowić się nad następującymi kwestiami:

  • co spowodowało chęć lub konieczność zmiany?
  • jak bardzo podobne do starego ma być nowe logo?
  • czy zmiany wizualne będą powiązane z innymi poziomami marketingowymi?

Brief ma najczęściej postać wielostronicowego dokumentu z szeregiem powyższych pytań. Jeśli zostanie wypełniony poprawnie i grafik otrzyma odpowiedzi na powyższe kwestie, można podpisać umowę i… przejść do kolejnego etapu.

Szkicowanie pomysłów

Kolejnym etapem jest stworzenie szeregu wstępnych konceptów. Niektórzy graficy od razu pracują na komputerze i w programach graficznych, inni biorą tradycyjnie kartkę i ołówek. Na tym etapie trwa pewien rodzaj burzy mózgu: pojawiają się symbole, które kojarzą się z marką, litery łączą się z kształtami, powstają zarysy typograficzne. Grafikowi często pomaga tzw. mind map, czyli mapa myśli, w której znajduje się zbiór słów i określeń, kojarzących się grafikowi z daną firmą. Dzięki szkicowaniu i mapie myśli grafik szuka najważniejszych punktów, w których określona branża łączy się z nazwą, czy typowych, rozpoznawalnych elementów, jakie pasowałyby do tego, co wyłania się z briefu. W dalszej kolejności można zacząć testować kolory – te, które pasują, i te, które trzeba wykluczyć.

Program graficzny

Kiedy z szeregu skojarzeń i pomysłów wyłoni się już te najlepsze, można zacząć pracować nad nimi w komputerze. Projekty logo muszą powstać w programie do grafiki wektorowej – najpopularniejsze z nich to Adobe Illustrator, Corel Draw i Affinity Designer. Logo w nich zaprojektowane będzie można powiększać bez utraty jakości.

Następnie należy sprawdzić, jak dany projekt wygląda na wydruku – zarówno kolorowym, jak i czarno-białym, w różnych rozmiarach. W każdym z tych wariantów logo musi być czytelne – jeżeli nie jest, należy dokonać w nim zmian.

Na tym etapie należy skonsultować się z klientem – może on zaakceptować pomysł grafika, odrzucić go lub poprosić o pewne poprawki. Po ostatecznym zaakceptowaniu projektu, grafik przygotowuje w programie komputerowym wersje kolorystyczne logo (pełen kolor, wersja achromatyczna, monochromatyczna oraz achromatyczna w kontrze) oraz wersję poziomą i pionową. Potrzebne też będą wersje projektu w kilku rozszerzeniach wektorowych (pdf, ai, cdr, eps) i rastrowych (jpg, gif, png), jakie umożliwią wykorzystywanie znaku w różnych celach i na różnych nośnikach.

Księga znaku

Do gotowego znaku można przygotować tzw. księgę znaku. Jest to dokumentacja, jaka ukazuje i wyjaśnia projekt, opisuje jego możliwe zastosowania w różnych wersjach kolorystycznych, prezentuje zasady korzystania ze znaku – jednym słowem, bardzo szczegółowo opisany brand book. Jest to też instrukcja dla grafików firmy klienta, jak mają pracować nad projektem, aby zachował on swój charakter.

Składają się na nią określone elementy:

  • geneza i konstrukcja – wykaz źródeł i inspiracji, wyjaśnienie, co znak przekazuje, opis szczegółów technicznych
  • warianty – wszelkie możliwe konfiguracje projektu: gradientowy, spłaszczony, w monokolorze, sygnet bez logotypu lub też sam logotyp itp.
  • skalowanie – podanie minimalnych wartości przypisanych znakowi i tym jego elementom, które mogą być używane oddzielnie
 

Jak widać, etapów związanych z projektowaniem logo jest dużo; wiele z nich jest żmudnych i czasochłonnych, wymagających ogromnej wiedzy i zdolności. Jednak korzyści – zarówno dla dumnego, pełnego satysfakcji grafika, który widzi, jak jego logo funkcjonuje w świecie, jak i zadowolonego klienta, który wzbogacił się o symbol swojej marki, jej znak rozpoznawalny, dzięki któremu może przyciągnąć klientów oraz zwiększyć sprzedaż swoich usług – jest zdecydowanie więcej.

TAGI:

Zostaw komentarz do artykułu: Jak powstaje logo? Czym jest logo?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Blog Kategorie

candyweb

Współwłaściciel agencji interaktywnej Candyweb.pl, z zawodu programista/grafik, absolwent studiów magisterkich kierunku informatyka ze specjalnością technologii mobilnych i internetowych Uniwersytetu w Białymstoku. Przeszło 5-letnie doświadczenie komercyjne zdobyte w agencjach reklamowych. Ponad 300 zrealizowanych projektów informatycznych. Pasjonat narzędzi marketingowych i tematyki SEO.

Ostatnie artykuły



Zainteresowała Cię oferta?

Masz pytania?

Kliknij po bezpłatną wycenę

Bezpłatna wycena