Jak zarządzać użytkownikami w systemie WordPress?
, Czas czytania: 6:00 min. , Komentarz(y):2
WordPress to jeden z systemów CMS, który daje możliwość zarządzania rolami użytkowników. Jednak takie rozwiązanie stosuje się zazwyczaj tylko wtedy, kiedy nad daną stroną internetową stanowi pieczę więcej niż jedna osoba. Jak więc zarządzać użytkownikami w WordPressie?
Spis treści:
- Użytkownicy WordPress
- Role użytkowników w WordPressie
- Uprawnienia ról użytkowników
- Jak dodać nowe konto do witryny WordPress?
- Jak usunąć konto użytkownika z WordPressa?
- Podsumowanie informacji na temat użytkowników WordPressa
Spis treści
Użytkownicy WordPress
Jeśli posiada się konto użytkownika w systemie WordPress, to z tego względu ma się możliwość logowania do panelu administracyjnego. Wówczas konto użytkownika pozwala na dostęp do określonych funkcji, które przypisane są do odpowiedniej grupy użytkowników WordPressie. A więc, po zalogowaniu się do systemu WordPress, w zakładce „Użytkownicy -> Wszyscy użytkownicy” ma się podgląd na listę użytkowników, którą można filtrować na podstawie ich roli. Co więcej, po najechaniu myszką na danego użytkownika ma się dwie opcje: można edytować profil użytkownika bądź usunąć użytkownika.
Role użytkowników w WordPressie
Role w WordPressie nadają uprawnienia użytkownikom. Dlatego dzięki temu działaniu, właściciel strony www, sklepu internetowego bądź bloga może ustalić do jakich funkcji ma przyznać dostęp nowemu użytkownikowi. W WordPressie można spotkać się z pięcioma różnymi rolami użytkownika. A należy do nich zaliczyć:
- Administratora – jego rola polega na zarządzaniu innymi użytkownikami oraz wszelkimi innymi opcjami, które są dostępne w tym systemie. A więc zajmuje się on kontrolą wpisów oraz ma dostęp do ustawień technicznych. Jego konto jest tworzone na etapie instalacji WordPressa.
- Redaktora/Edytora – jego zadaniem jest publikacja i zarządzanie swoimi własnymi wpisami oraz stroną internetową. Może on również edytować treści innych użytkowników strony. Można powiedzieć, że redaktor jest menadżerem lub zarządcą witryny WordPressa. Jednak nie ma on uprawnień do ustawień technicznych strony.
- Autora – jego rola polega na publikowaniu i zarządzaniu swoimi wpisami. A więc może być on osobą, która dba, na przykład o rozwój bloga.
- Współtwórcy – może on pisać oraz zarządzać swoimi wpisami. Jednak nie ma on uprawnień do ich publikacji. Treści napisane przez współtwórcę muszą być wcześniej zaakceptowane przez redaktora bądź administratora. Należy tutaj również wspomnieć, że współtwórca posiada najmniejszą liczbę uprawnień jako użytkownik WordPressa.
- Subskrybenta – natomiast rola tego użytkownika polega na zarządzaniu tylko własnym profilem oraz komentowaniu wpisów. Może mieć on dostęp do panelu admina.
Uprawnienia ról użytkowników
Jako administrator, możesz zarządzać rolami użytkowników. A można to zrobić za pomocą specjalnych wtyczek, które nazywają się: User Role Editor, Advanced Access Manager, Members lub Capability Manager Enhanced. Za ich pomocą można zmieniać zarówno uprawnienia przypisanych już ról oraz stwarzać nowe uprawnienia dla użytkowników.
Uprawnienia ról użytkowników w WordPressie |
|||||
Administrator |
Redaktor/Edytor |
Autor |
Współtwórca |
Subskrybent |
|
Możliwość przeglądu wpisów innych użytkowników WordPressa |
Tak |
Tak |
Tak |
Tak |
Tak |
Możliwość dodawania komentarzy |
Tak |
Tak |
Tak |
Tak |
Tak |
Możliwość zarządzania komentarzami |
Tak |
Tak |
Nie |
Nie |
Nie |
Możliwość zmiany danych na swoim profilu |
Tak |
Tak |
Tak |
Tak |
Tak |
Możliwość publikowania swoich treści |
Tak |
Tak |
Tak |
Nie |
Nie |
Możliwość edycji lub usuwania swoich treści (przed publikacją) |
Tak |
Tak |
Tak |
Tak |
Nie |
Możliwość edycji lub usuwania swoich treści (po publikacji) |
Tak |
Tak |
Tak |
Nie |
Nie |
Możliwość wstawiania mediów do swoich treści |
Tak |
Tak |
Tak |
Nie |
Nie |
Możliwość publikacji treści innych użytkowników WordPressa |
Tak |
Tak |
Nie |
Nie |
Nie |
Możliwość edycji lub usuwania treści innych użytkowników WordPressa |
Tak |
Tak |
Nie |
Nie |
Nie |
Możliwość dodawania i edycji stron |
Tak |
Tak |
Nie |
Nie |
Nie |
Możliwość zarządzania tagami i kategoriami |
Tak |
Tak |
Nie |
Nie |
Nie |
Możliwość zmiany ustawień i wyglądu strony |
Tak |
Nie |
Nie |
Nie |
Nie |
Możliwość instalowania bądź usuwania wtyczek |
Tak |
Nie |
Nie |
Nie |
Nie |
Możliwość zarządzania użytkownikami WordPress |
Tak |
Nie |
Nie |
Nie |
Nie |
Jak dodać nowe konto do witryny WordPress?
Natomiast jeśli chodzi o to jak stworzyć nowe konto dla użytkownika w WordPressie, to już na wstępie mówię, że nie ma w tym nic skomplikowanego. Otóż na samym początku trzeba oczywiście zalogować się do konta użytkownika, a następnie wejść w zakładkę „Użytkownicy -> Dodaj nowy„. Wówczas otworzy się nowe okno, w którym trzeba będzie wypełnić kilka elementów. A jest to nazwa użytkownika, e-mail, imię i nazwisko oraz adres strony internetowej. Wówczas system WordPress wygeneruje hasło, które będzie dostępne dla nowego użytkownika. Następnie trzeba tylko wybrać rolę jaką ma pełnić użytkownik i gotowe.
Jak usunąć konto użytkownika z WordPressa?
W przypadku chęci usunięcia konta użytkownika z witryny WordPress, trzeba użyć opcji „Usuń”, która jest dostępna w rozwinięciu zakładki „Użytkownicy”. Należy jednak pamiętać, że konto użytkownika można usunąć tylko wtedy, kiedy jest on w danej chwili połączony z witryną. Podczas usuwania konta użytkownika system zapyta się co zrobić z wpisami danego użytkownika. Jest możliwość usunięcia całej zawartości bądź przypisania tej zawartości do jakiegoś innego użytkownika. Po wybraniu jednej z opcji, należy tylko kliknąć potwierdź usunięcie konta. Wtedy cały proces związany z usunięciem konta użytkownika z witryny WordPress dobiegnie końca.
Podsumowanie informacji na temat użytkowników WordPressa
Na sam koniec chcę tylko dodać, że zarządzanie użytkownikami WordPressa jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Dlatego jeśli posiadasz swoją własną stronę www czy też sklep internetowy i masz współpracowników, to nadanie im uprawnień jest w tej kwestii bardzo pomocne zwłaszcza dla Ciebie. TAGI:Zostaw komentarz do artykułu: Jak zarządzać użytkownikami w systemie WordPress?
2 Komentarz
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Aaaaa tak to rozwiązali w WordPressa. Całkiem sprytnie do tego podeszli. Co prawda nie jestem przekonany co do potrzeby stosowania roli Subskrybenta. Właściwie ona nic nie może ale to tylko moja opinia.
Dominik, jest wiele opcji aby wykorzystać rolę subskrybenta