Lejek sprzedażowy w charakterze nieodłącznego elementu efektywnej strategii sprzedażowej

, Czas czytania: 10:00 min. , Komentarz(y):3

Jeśli posiadasz swój własny sklep internetowy, to na pewno wiesz, jak ciężko zdobyć potencjalnych klientów, którzy będą powracać i kupować Twoje produkty lub usługi. Czasami nawet trud włożony w każdą wykonywaną przez Ciebie czynność może nie przynosić zamierzonych rezultatów, co w efekcie przekłada się na mniejszą ilość klientów oraz niższe przychody ze sprzedawanych dóbr. Żeby jednak wyeliminować te problemy, to warto byłoby zaplanować skuteczną strategię sprzedażową. Dobrym pomysłem może okazać się tutaj wykorzystanie lejka sprzedażowego. Sprawdź, czym jest to rozwiązanie i dlaczego może stanowić ono nieodłączny element strategii, która pozwoli pozyskać Ci nowych klientów.

Spis treści:

Czym jest lejek sprzedażowy?

Lejek sprzedażowy to działania marketingowe, a raczej kilka etapów działań marketingowych, których głównym założeniem jest wyselekcjonowanie klientów zainteresowanych daną ofertą oraz doprowadzenie ich do finalizacji sprzedaży produktów bądź usług. Odpowiednio sporządzony lejek sprzedażowy może przełożyć się nie tylko na pozyskanie nowych klientów, ale również może stanowić on doskonałe narzędzie do kontrolowania sprzedaży. A skąd tak właściwie wzięła się nazwa „lejek” sprzedażowy? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta, ponieważ zilustrowanie drogi pozyskania nowego klienta na grafice przypomina kształt lejka.

Plan działania lejka sprzedażowego dla sklepu internetowego

Do najważniejszych aspektów, które wpływają na stworzenie skutecznego lejka sprzedażowego należą w szczególności:

Etap pierwszy – zdobycie uwagi klienta danym produktem bądź usługą

To jeden z najważniejszych elementów stworzenia lejka sprzedażowego. Głównym celem w tym przypadku jest to, aby klienci interesujący się danym produktem bądź usługą trafili na Twoją stronę sklepu internetowego. Jest to również najlepszy czas, abyś pokazał wszystkim odbiorcom, że Twoja firma istnieje. Aby jednak zdobyć uwagę klientów, to trzeba wykorzystać do tego odpowiednie działania. Należy do nich zaliczyć między innymi:

  • reklamę internetową – w przypadku tego rozwiązania, sposobów na zareklamowanie swoich produktów czy też usług w Internecie jest bardzo dużo. Można zdecydować się tutaj na płatne reklamy na Facebooku lub YouTubie albo skorzystać z Google Ads i wybrać pasujące do Twojej branży słowa kluczowe, po to, aby dotrzeć do użytkowników, którzy poszukują ofert przez wyszukiwarkę Google.

  • social media – natomiast w tym przypadku, najlepszą metodą na wypromowanie swojego biznesu jest tworzenie odpowiednich, unikalnych treści oraz udostępnianie ich na bieżąco na portalach społecznościowych. Trzeba tutaj zaznaczyć, że ludzie chętnie udostępniają ciekawe treści. Dlatego, jeśli stworzysz wysokiej jakości wpis, to możesz liczyć się z pozytywnym odzewem, co w efekcie przełoży się na zwiększenie rozpoznawalności o Twojej firmie.

  • content marketing – jeśli chodzi o to działanie, które wchodzi w skład koncepcji lejka sprzedażowego, to polega ono na tworzeniu i umieszczaniu unikalnych treści na stronie sklepu internetowego. Wartościowość tych treści może korzystnie wpłynąć na pozycjonowanie Twojej strony w wyszukiwarce Google. A co za tym idzie, większa liczba osób dotrze na stronę Twojego sklepu. Dobrym pomysłem, który może zwiększyć zainteresowanie klientów Twoją stroną, jest pisanie artykułów na bloga, które odnoszą się do najświeższych i najpopularniejszych tematów oraz zawierają odpowiednie słowa kluczowe.

Etap drugi – zastosowanie działań, które sprawią, że osoba zainteresowana danym produktem/usługą dokona zakupu

Można powiedzieć, że ten etap koncepcji lejka sprzedażowego jest najważniejszy ze wszystkich. A to dlatego, że zasadniczym celem jest tutaj doprowadzenie do tego, aby dany użytkownik, który znajdzie się na stronie Twojego sklepu, pozostał na niej przez dłuższy czas i następnie podjął się zakupu Twojego produktu bądź usługi. Do czynników, które w pewien sposób pomogą Ci zwiększyć szanse na to, że zwykły użytkownik zostanie klientem należą:

  • cecha zaufania do Twojej marki – w tym przypadku powinieneś zwrócić uwagę na to, czy na stronie Twojego sklepu internetowego znajduje się kontakt oraz informacje o prowadzonej przez Ciebie działalności albo, czy znajduje się tam, chociaż kilka rekomendacji na temat Twoich produktów lub usług od zadowolonych klientów. Jest to niezwykle ważne, ponieważ wtedy taka strona uznawana jest przez użytkowników za autentyczną i niesfałszowaną. Krótko mówiąc, witryna Twojego sklepu internetowego powinna już od samego początku wzbudzać w kliencie bezpieczeństwo, dzięki któremu nie będzie się on bał zostawić na niej swoich danych osobowych. Potwierdzeniem bezpieczeństwa Twojej strony może być certyfikat SSL.
  • zastosowanie funkcji ułatwiających szukanie produktów – jeżeli Twój sklep internetowy posiada bogatą ofertę, to powinieneś zaopatrzyć się w funkcję wyszukiwarki oraz filtrów. A to dlatego, że osoba, która chciałaby zakupić jakąś konkretną rzecz w sklepie, to pośród setek produktów nie znajdzie jej szybko. A klientom przecież zawsze zależy, aby łatwo i szybko znaleźć daną rzecz, której szukają. Jeśli ta czynność będzie trwała zbyt długo, to niestety dany użytkownik opuści Twoją stronę (prawdopodobnie już do niej nigdy nie wróci), przez co stracisz potencjalnego klienta. Dlatego podczas tworzenia sklepu internetowego powinieneś wprowadzić te funkcjonalności, które pozwolą użytkownikowi wyszukać odpowiedni produkt lub wprowadzić filtry, przez które będzie mógł on dotrzeć do określonych produktów.

Etap trzeci – rezolutne domknięcie transakcji sprzedaży

Natomiast ta kwestia wiąże się z porzuceniem koszyka przez klienta w trakcie finalizowania transakcji. Być może nie raz zauważyłeś/-aś to zjawisko, że jakiś klient był już zdecydowany zakupem Twojego produktu, ale z jakichś przyczyn opuścił witrynę i nie domknął transakcji zakupowej. Żeby w jakimś stopniu zmniejszyć to często pojawiające się zjawisko, to powinno zwrócić się swoją uwagę na kilka czynników. Chodzi tutaj głównie o:

  • łatwe do znalezienia informacje – w niektórych sklepach internetowych, żeby dowiedzieć się jakichś konkretnych informacji (na przykład tego, jakie są koszty dostawy), to trzeba najpierw uzupełnić wszystkie formalności dotyczące zakupu (między innymi są to dane osobowe). Niektórzy klienci mogą być z tego powodu bardzo zdenerwowani i szybko opuszczą taką stronę, a co gorsze poszukają innego sklepu, który będzie posiadał taką informację. Dlatego, jeśli chcesz tego uniknąć, to nie możesz dopuścić do takich niespodzianek.
  • wykorzystanie techniki sprzedaży cross selling i up-selling – głównym celem tych strategii jest zwiększenie zysku podczas jednej transakcji sprzedaży. Dlatego przed końcową realizacją transakcji możesz pokazać klientowi dodatkowe produkty ze swojej oferty za pomocą wyskakujących okienek. Być może jeszcze wtedy skusi się on na dodatkowy zakup.
  • remarketing – na początku trzeba sobie wyjaśnić, że użytkownik, który porzucił koszyk, wychodząc ze sklepu, może być nadal zainteresowany jego ofertą. Po prostu mógł on nie być jeszcze przygotowany na zakup wybranych przez siebie produktów. Celem reklam opartych na remarketingu jest monitorowanie klienta, który opuścił sklep bez dokonania transakcji i przypominanie mu o ofercie, którą był wcześniej zainteresowany.

Etap czwarty – doprowadzenie do tego, aby klient wrócił i kupił jeszcze więcej Twoich produktów

Jeżeli etap domknięcia transakcji został pomyślnie przeprowadzony, to teraz dobrze byłoby skupić swoją uwagę na tym, aby taki klient powracał i nadal dokonywał zakupów w Twoim sklepie. Żeby stało się to rzeczywistością, to pomocnym rozwiązaniem może okazać się tutaj wykorzystanie kilku metod. A należy do nich:

  • mailing – jeśli posiadasz e-mail klienta, który zrobił u Ciebie zakupy, to możesz mu wysłać wiadomość mailową. Powinna ona jednak mieć charakter, który podtrzymuje renomę Twojego sklepu oraz przekazywać klientowi istotne informacje na temat danego produktu lub usługi. Pierwsza lepsza wiadomość, która ot tak zostanie wysłana do kilkunastu tysięcy osób i nie będzie zawierała czegoś konkretnego, będzie uznawana przez klientów za spam lub nachalne nakłonienie go do zakupu. Przy pisaniu wiadomości do klientów możesz wykorzystywać przycisk „Call To Action„, który być może zachęci klienta do wykonania określonej czynności.
  • dodatkowe oferty zakupowe – być może klient, który dokonał zakupu w Twoim sklepie, jest zadowolony z oferowanych przez Ciebie produktów. Dlatego prawdopodobieństwo, że powróci on do Twojego sklepu i ponownie skorzysta z Twoich produktów lub usług, jest duże, jednak nie 100%. W każdym razie, żeby mieć pewne prawdopodobieństwo, że klient powróci i dokona zakupu, to warto byłoby skierować w jego stronę specjalną ofertę w postaci rabatów i dodatkowych zniżek.

Skrót informacji na temat lejka sprzedażowego

Mam nadzieję, że powyższe informacje przydadzą Ci się w prowadzeniu Twojego biznesu, dzięki którym pozyskasz nowych potencjalnych klientów i zwiększysz sprzedaż swoich produktów lub usług. Lejek sprzedażowy to rozwiązanie, które pomoże Ci to osiągnąć. Pamiętaj jednak, że aby Twoja firma odniosła sukces, to trzeba regularnie analizować efekty lejka sprzedażowego i go optymalizować. Jeśli nie masz wystarczająco dużej wiedzy na temat tego działania marketingowego, to możesz zlecić to zadanie profesjonalnej agencji, która zajmie się tym za Ciebie.


Zostaw komentarz do artykułu: Lejek sprzedażowy w charakterze nieodłącznego elementu efektywnej strategii sprzedażowej

3 Komentarz

  1. Ann

    Dzięki artykułowi dowiedziałam się czym jest lejek sprzedażowy i jak go stosować. Zostało to przedstawione w bardzo merytoryczny sposób i wierzę, że jego stosowanie zwiększy efektywność strategii sprzedażowej.

Dodaj komentarz

candyweb kasia

Dziewczyna, która zmierzy się z każdym wyzwaniem. Zajmuje się pisaniem wciągających tekstów i organizacją content marketingu. Pasjonatka książek. Interesuje się rysowaniem, a także uwielbia zwierzęta.