Modele rozliczeń reklamy internetowej

, Czas czytania: 4:30 min. , Komentarz(y):4

Wraz ze wzrostem popularności Internetu i usługami jakie oferuje to medium można wyróżnić także nowo otwarty kanał sprzedaży i promocji dla przedsiębiorców. Dlatego wszystkie firmy, zarówno te z dużym jak i małym budżetem mogą zacząć swoją kampanię reklamową z wykorzystaniem sieci bez większego problemu. W jaki sposób można kupić miejsce reklamowe? A także jakie modele rozliczeń reklamy internetowej można wymienić? Dowiesz się tego z poniższego artykułu. Zachęcam więc do przeczytania.

Spis treści:

W jaki sposób można nabyć miejsce reklamowe?

Obecnie można wyróżnić bardzo dużo sposobów zwiększających widoczność w sieci. Jednym z nich jest reklama internetowa, której powierzchnię można zakupić poprzez następujące modele. Po pierwsze sprzedaż może zależeć od liczby odsłon, a po drugie od rozliczeń, które są wcześniej uzgodnione z klientem i obejmują na przykład należność za każde kliknięcie w reklamę.

Modele zakupu reklamy internetowej

Do najpopularniejszych modeli rozliczeń reklamy internetowej należą:

CPC/PPC (Cost Per Click/Pay Per Click)

CPC/PPC – z angielskiego Cost Per Click/Pay Per Click to jeden z najpowszechniejszych modelów rozliczeń, który stosuje się w reklamie Google Ads. Metoda płatności za reklamę w tym przypadku polega na tym, że płaci się tylko wtedy kiedy użytkownik kliknie w reklamę wyświetlaną w wyszukiwarce Google, dlatego główną zaletą tego rozwiązania jest to, że nie trzeba płacić za samo wyświetlanie reklamy w oknie wyszukiwania. Oprócz tego przedsiębiorca może zdecydować się na dodatkową płatność, która zależy od wyróżnienia słów kluczowych. Należy również wspomnieć o tym, że w modelu CPC można wykupić konkretną ilość kliknięć.

CPM (Cost Per Mille)

CPM (Cost Per Mille) – ten rodzaj rozliczeń reklamy internetowej nie jest już tak popularny jak poprzedni model, jednak wciąż należy do najczęstszych metod zakupu reklamy w Internecie. Polega ona przede wszystkim na tym, że płaci się wtedy, kiedy reklama zostanie wyświetlona tysiącu użytkownikom. Należy tutaj podkreślić również, że ten model wykorzystywany jest głównie przez firmy, które nie uważają sprzedaży za najważniejszy cel, ponieważ ważniejsze od tego jest budowanie rozpoznawalności marki. Ponadto korzystając z tego modelu reklamy można wiedzieć jakie konkretnie koszty poniesie się na reklamę.

CPV (Cost Per View)

CPV (Cost Per View) – jeśli chodzi o ten rodzaj rozliczeń reklamy internetowej, to wykorzystuje się go w przypadku reklamy wideo na YouTube. A jak można wiedzieć z własnych doświadczeń, to z tego serwisu internetowego korzysta bardzo dużo osób. Oprócz tego reklamy tam umieszczone są skierowane do precyzyjnie określonej grupy odbiorców. Ten model polega na tym, że przedsiębiorca płaci tylko wtedy kiedy użytkownik obejrzy jego reklamę bądź wyświetli samą treść reklamową. Oprócz tego modelu można wyróżnić także model CPV (Cost Per Visitor), za który przedsiębiorca płaci tylko wtedy kiedy użytkownik przeniesie się na stronę internetową danej firmy.

CPA (Cost Per Action)

CPA (Cost Per Action) – ten model zakupu reklamy internetowej jest już mniej znany i polega na tym, że przedsiębiorca płaci za reklamę tylko wtedy kiedy zachęci ona użytkownika do wykonania jakiejś czynności w witrynie, na przykład do wypełnienia formularza kontaktowego czy też zakupu produktu. Trzeba mieć jednak na uwadze, że taka czynność jest zależna od samego przedsiębiorcy i to on decyduje za jaką czynność będzie płacił.

CPL (Cost Per Lead)

CPL (Cost Per Lead) – ten rodzaj jest podobny do poprzedniego modelu, ponieważ przedsiębiorca ponosi koszty tylko za uzyskanie danych użytkownika. A więc może to nastąpić poprzez wypełnienie przez niego formularza. Trzeba zaznaczyć, że jest to najczęściej wykorzystywany model w branży finansowej.

CPS (Cost Per Sale)

CPS (Cost Per Sale) – natomiast ten model zakupu reklamy internetowej również wiąże się z działaniami użytkownika i jeśli chodzi o ten rodzaj, to polega on na tym, że przedsiębiorca płaci tylko w takim przypadku kiedy użytkownik zakupi dany produkt bądź usługę. Trzeba tutaj wspomnieć, że na taki rodzaj rozliczeń decydują się przede wszystkim właściciele sklepów internetowych i stron www, którym zależy na sprzedaży. Nie można jednak zapominać o tym, że to rozwiązanie jest bardzo drogie w porównaniu do poprzednich modeli.

CPC (Cost Per Convertion)

CPC (Cost Per Convertion) – jeśli chodzi o ten model, to jest on związany z kosztami zdobycia klienta i można go obliczyć w następujący sposób: należy podzielić całkowity koszt kampanii reklamowej przez liczbę konwersji.

Podsumowanie informacji na temat modelów rozliczeń

Tak na sam koniec chcę tylko stwierdzić, że jeśli jesteś Panem swojego biznesu, to aby osiągnąć jakikolwiek sukces z przeprowadzanej kampanii reklamowej, to wykorzystanie niektórych z powyższych modeli jest niezbędne. Pamiętaj jednak, że wszystko zależy od Ciebie jaki model wybierzesz, ponieważ ma na to wpływ nie tylko jego działanie, ale i budżet jakim dysponujesz.

TAGI:

Zostaw komentarz do artykułu: Modele rozliczeń reklamy internetowej

4 Komentarz

  1. Ola

    Szczerze to najbardziej zainteresował mnie ten cały CPS. On wydaje się strasznym ryzykiem dla usługodawcy wykonującego reklamę? Myślę tak, bo przecież niema pewność, że cokolwiek zostanie kupione w sklepie. Zastanawiam się, czy przy tym typie rozliczeń nie występuje najpierw pogłębiona analiza potencjału produktów. Czy po prostu cena takiej reklamy jest wyższa, o właśnie koszt ryzyka?

  2. iBOX

    Najczęściej spotykam się z metodą CPV (Cost Per View). Pewnie jak większość osób, widuje najwięcej reklam w serwisie „Youtube”. Od bardzo dawna jestem jego użytkownikiem i z biegiem czasu zauważyłem, że gdy chcemy obejrzeć wybrany przez nas film trzeba obejrzeć nie jedną, a co najmniej dwie reklamy. Co jest z czasem irytujące, ponieważ często potrzeba nam szybko dotrzeć do danej informacji w filmie.

    1. Bohdan

      Masz rekordy długości reklam? Ostatnio trafiły mi się reklamy trwające 44 minuty… Dodam, tylko że film, który chciałem obejrzeć miał tych minut z 10. Tak sobie jeszcze myślę i wydaje mi się, że jednak reklamy w rozliczeniu CPC są czesterze. Nawet na tym wspomnianym YT wyświetlają się banery reklamowe zachęcające do kliknięcia.

  3. Tina

    Moim zdaniem te wszystkie systemy rozliczeń są dobre lub złe wszystko w zależności w którym miejscu lejka sprzedażowego są zastosowane. Mamy tu PCP i CPM przydatne na początku aby w ogóle zaistnieć w świadomości. CPV gdy zainteresowana osoba zechce dowiedzieć się coś więcej o naszej ofercie. CPA oraz CPL to moment w którym odbiorca przejawia realne zainteresowanie nasza ofertą. Na koniec przychodzą CPS i CPC (Cost Per Convertion). Cały finalizacja całego procesu. Modele rozliczeń są inne wraz z ta innością powinny podążać zmiany w tym jak zaprojektowana jest reklama.

Dodaj komentarz

candyweb kasia

Dziewczyna, która zmierzy się z każdym wyzwaniem. Zajmuje się pisaniem wciągających tekstów i organizacją content marketingu. Pasjonatka książek. Interesuje się rysowaniem, a także uwielbia zwierzęta.