Multibranding, czyli współpraca wielu marek

, Czas czytania: 4:00 min. , Komentarz(y):2

Dzisiejszy rynek jest pełen konkurencji. Przedsiębiorcy stają się między sobą rywalami i aby osiągnąć korzystny cel, starają się wyprzedzić innych z branży. Wdrażają oni innowacyjne rozwiązania, pracują nad jakością produktów czy usług, poszerzają swoją ofertę czy też obniżają ceny swoich dóbr. Takie działania można porównać do wyścigu szczurów. Jednak dzisiejszy wpis nie będzie o tym. Przedstawię Ci informacje, że są też takie przedsiębiorstwa, które ze sobą współpracują i odnoszą wzajemne korzyści. Mowa tutaj o multibrandingu, czyli strategii dwóch lub kilku marek w jednej reklamie.

Spis treści:

Co to jest multibranding?

Multibranding powiązany jest również z pojęciem co-brandingu. Jest to współpraca pomiędzy dwoma lub kilkoma markami w celu sformułowania konkretnych wartości, poszerzenia swoich możliwości, zwiększenia ogólnego udziału w rynku czy też zmiany w wizerunku firmy. Multibranding uznawany jest przez specjalistów za jedną z lepszych strategii marketingowych, ponieważ zestawienia z ostatnich lat wskazują na liczne zainteresowanie tym trendem marketingowym nie tylko wśród zagranicznych, ale również polskich portali.

Jakie są rodzaje co-brandingu?

Co-branding może przybierać różne formy. A należy do nich zaliczyć:

  • Reach-awareness co-branding – to działanie podnoszące świadomość jednej marki w grupie docelowej współpracującej z nią innej marki.
  • Value endorsement co-branding – celem tych działań jest poprawa wizerunku obydwu marek. Dzięki wzajemnej współpracy pokazują innym, że wspierają one tę samą koncepcję.
  • Ingredient co-branding – co-branding może przybrać jego formę wtedy, kiedy marka chce wzmocnić swój wizerunek poprzez pokazanie jednej lub kilku wartości swojego produktu.
  • Complementary competence co-branding – w tym przypadku obydwie marki podejmują się działań, których celem jest stworzenie czegoś zupełnie nowego.

Przykłady udanego co-brandingu

Przykładów związanych z co-brandingiem na przestrzeni ostatnich lat już się trochę nazbierało. Co ciekawe, ze względu na potrzeby i oczekiwania klientów, coraz częściej można zobaczyć współpracę marek produktów technologicznych z markami odzieżowymi. W ostatnich latach mogliśmy zobaczyć jak:

  • przedsiębiorstwo zabawkarskie Lego rozpowszechniło serie swoich klocków w zestawach filmowych;
  • restauracja McDonald sprzedawała desery lodowe, które firmowane były markami popularnych słodyczy, takich jak Oreo czy M&M’s;
  • samochód Seat Mi by Mango lub produkty do fitnessu zostały wyprodukowane przy współpracy z marką Ferrari;
  • marka Adidas wypuściła na rynek oryginalne sportowe obuwie, które stworzyła razem z marką Raf Simons;
  • znani projektanci mody jak Gianni Versace czy Jimmy Choo zaczęli projektować ubrania dla sklepu odzieżowego H&M;
  • marka samochodów BMW we współpracy z Louisem Vuittonem wyprodukowała zestaw toreb podróżnych, które idealnie wpasowywały się do bagażnika tej marki samochodów;
  • słynny piłkarz Leo Messi stał się gwiazdą reklamy chipsów Lay’s oraz napoju gazowanego Pepsi;
  • sieć sklepów Żabka nawiązała współpracę z marką piwa Żywiec;
  • restauracja McDonald dołączała do swojego produktu Happy Meal zabawki wzorowane na postaciach z bajek Disney’a;
  • Akademia Kurta Schellera polecała bakalie marki Bakalland.

Zalety i wady multibrandingu

ZALETY I WADY MULTIBRANDINGU

ZALETY

WADY

Współpraca z inną marką pozwala wkroczyć na nieznany wcześniej rynek

Może nastąpić różnica zdań pomiędzy współpracującymi ze sobą markami

Współpracując z inną marką można zwiększyć rozpoznawalność o swojej marce

Multibranding jest ryzykownym rozwiązaniem, ponieważ w pewnym stopniu jest się zależnym od innej marki, czyli jej wizerunku i jakości działań

Można tworzyć bardziej kreatywne i pełne pomysłów kampanie reklamowe, które określają charakter obydwu marek

Można dotrzeć ze swoją ofertą produktów do nowej grupy użytkowników

Dzięki co-brandingu można odświeżyć wizerunek swojej firmy

Z jednej reklamy mogą korzystać obydwie marki, co daje efekt synergii

Koszty kampanii reklamowej dzielone są po połowie

Czy warto wdrożyć multibranding?

Jak widać multibranding może przynieść Twojej marce wiele korzyści. Jednak należy pamiętać, że wdrażając co-branding trzeba mieć przede wszystkim stworzony dobry i przemyślany plan. Co więcej, powinno nawiązywać się współpracę z odpowiednimi markami, które będą na przykład na podobnym etapie rozwoju co Twoja. Chociaż multibranding jest ryzykownym rozwiązaniem, to warto wdrożyć go w swojej firmie, ponieważ samemu można zdziałać wiele różnych rzeczy, a współpracując z inną marką można osiągnąć jeszcze więcej.

TAGI:

Zostaw komentarz do artykułu: Multibranding, czyli współpraca wielu marek

2 Komentarz

  1. Anna

    Nie wydaje mi się, aby dużą wadą multibranding było to, że firma ucierpi rykoszetem. Mimo wszystko wizerunkowo można zawsze się szybko odciąć. Nawet błyskawicznie. A gdy burza mnie udawać, że nic się nie stało. Bo co jak co ale większość z nas ma pamięć złotej rybki i po miesiącu czy dwóch nie będzie pamiętało, o co właściwie chodziło. Wiec moim zdaniem multibranding to same zalety. Problem jest tylko znalezienie właściwego i zgodnego partnera, dzięki któremu obie wasze firmy zyskają.

  2. MamaOli

    multibranding to świetne rozwiązanie, nie tylko dla firmy ale i dla kupujących. Patrząc ze strony klienta, najlepsze są produkty łączące więcej niż jedną markę którą się lubi. Szczególnie zauważyłam to w marce odzieżowej, gdy sklep wydaje serie ubrań z konkretnych serii animowanych.

Dodaj komentarz

candyweb kasia

Dziewczyna, która zmierzy się z każdym wyzwaniem. Zajmuje się pisaniem wciągających tekstów i organizacją content marketingu. Pasjonatka książek. Interesuje się rysowaniem, a także uwielbia zwierzęta.