Subiektywna recenzja certyfikatów Google Ads

, Czas czytania: 10:00 min. , Komentarz(y):2

Certyfikat – świstek papieru czy gwarancja posiadania umiejętności? Z czasem właściwie coraz ciężej jest jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Powstaje coraz więcej jednostek, które roszczą sobie kompetencje do wydawania certyfikatów. Przez co coraz ciężej jest zweryfikować czy certyfikat zaświadcza o czymkolwiek. Chociaż z drugiej strony certyfikaty dalej działają na nas jako konsumentów. Nawet jeśli ich znaczenie byłoby tylko iluzją, to część z nas chętnie daje się karmić tej iluzji. Bo przecież nie jesteśmy w stanie zweryfikować każdego z certyfikatów, a komuś musimy w końcu zaufać. Poniżej przedstawię serię certyfikatów Google Ads. Ty sam przekonasz się, czy Twoja perspektywa spoglądania na nie się zmieni, czy też nie.

Spis treści

Certyfikat Google Ads – informacje ogólne

Certyfikaty Google Ads to oficjale testy z wiedzy dotyczącej reklam Ads. Dostępne są za darmo na platformie skillshop.exceedlms.com . Po ukończeniu każdego z nich otrzymujemy oficjalny certyfikat. Certyfikat ważny jest przez jeden rok.

Każdy z 6 przedstawionych poniżej certyfikatów Google charakteryzuje się podobną strukturą. W pierwszej kolejności zobaczysz opis oraz wypunktowane „obietnice”, o czym zaświadcza konkretny certyfikat. Wszystko napisane językiem korzyści Google. W następnej kolejności znajduje się „Sprawdzian wiedzy”. Jest to krótki test od 7 do 27 pytań. Ten test można rozwiązywać bez żadnych ograniczeń. Daje on również możliwość przeanalizowania odpowiedzi. Zawarte w nim pytania częściowo pokrywają się z tymi, które znajdziemy w teście certyfikatu.

Test certyfikatu jest jedynym obowiązkowym elementem, który należy wykonać, aby uzyskać certyfikat. Składa się on z testu, który liczy od 46 do 50 pytań. Głównie znajdziemy tam pytania jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru (zawsze zostaje podana ilość odpowiedzi, jaką należy zaznaczyć). Oprócz pytań testowych znajdzie się również kilka o innej strukturze, gdzie zadaniem będzie ustawienie odpowiedzi w odpowiedniej kolejności lub przyporządkowanie nazw do definicji. Na wykonanie testu dostajemy 75 minut. Do zaliczenia testu konieczne jest uzyskanie ponad 80% poprawnych odpowiedzi. Przysługuje jedno podejście do testu dziennie. Jeśli nie uda Ci się uzyskać 80% lub z przyczyn technicznych test zostanie przerwany, to do testu będziesz mógł podejść ponownie dopiero po upływie 24 godzin.

Ostatni element każdego certyfikatu stanowi krótki kurs przygotowujący. Nie jest on wymagany, aby przystąpić do rozwiązywania testu. Jednak zawarte w nim informacje pokrywają się z wiedzą, jaka jest niezbędna do zaliczenia testu. Kurs podzielony jest na segmenty, a one z kolei na lekcje.

Wykorzystane poniżej przykłady pytań zostały zaczerpnięte z materiałów testów „sprawdzian wiedzy”. Nie zostały one skopiowane z testów certyfikatu.

Certyfikat Google Ads z reklamy w sieci reklamowej

Szacowany czas potrzebny do wykonania certyfikatu wraz z kursem to 2 godziny 40 minut. Jak sama nazwa sugeruje, certyfikat dotyczy reklam w sieci reklamowej (reklamy displayowe). Nie będę cytować, co dokładnie według Google daje ten certyfikat. Jednak zachęcam do przeczytania i porównania z rzeczywistością.

W części kursowej dowiemy się między innymi:

  • o tym, jak ADS pomaga w rozwoju firmy;
  • o typach kampanii displayowych i dlaczego rodzaj kampanii inteligentnych jest lepszy (tak przygotuj się na auto reklamę Google);
  • jak docierać do potencjalnych odbiorców za pomocą sieci reklamowej;
  • jak bardzo automatyczne określanie stawek jest skuteczne;
  • jakie występują formy i formaty reklam displayowych;
  • oraz jak automatyczne określanie stawek poprawia konwersję.

Przykładowe pytania, jakie znajdziesz w „Sprawdzianie wiedzy”:

  • „Które z poniższych cech stanowią zalety korzystania z elastycznych reklam displayowych?”
  • „Jak Google Ads może pomóc w osiąganiu celów biznesowych?”
  • „Jakie są trzy główne elementy automatyzacji kampanii inteligentnych w sieci reklamowej?”
  • „Która z poniższych funkcji jest podstawową zaletą automatycznego określania stawek w Google Ads?”

Certyfikat Google Ads z pomiaru skuteczności reklam

Do ukończenia tego certyfikatu wraz z poprzedzającym go kursem należy zarezerwować 4 godziny 40 minut. Ten certyfikat „potwierdza”, że potrafisz optymalizować oraz mierzyć skuteczność reklam. W większych szczegółach potwierdza on, że potrafisz: przekładać cele marketingowe na mierzalne działania, potrafisz konfigurować śledzenie oraz analizować w ten sposób uzyskane dane i wiesz jak dobrać model atrybucji.

Kilka przykładowych pytań ze „Sprawdzianu wiedzy”:

  • „Który z poniższych modeli atrybucji wykorzystuje systemy uczące się do oceny ścieżek pojedynczego klienta?”
  • „Jaką formę komunikacji udostępnia klientom funkcja wiadomości w Google Moja Firma do kontaktu z właścicielami firm?”
  • „Połącz każdy etap ścieżki klienta z odpowiednim celem marketingowym.”

W kursie poruszane są między innymi takie zagadnienia, jak:

  • ustalanie celów marketingowych, biznesowych oraz ścieżek klienta;
  • sposoby oceny kanałów medialnych;
  • ocena zebranych danych;
  • podstawy o śledzeniu konwersji i tego, jak je konfigurować, analizować oraz optymalizować;
  • podstawowe informacje o Google Marketing Platform oraz Google Moja Firma.

Certyfikat Google Ads z reklamy produktowej

Na ukończenie kursu wraz z certyfikatem należy zarezerwować 3 godziny i 10 minut. Zadaniem tego certyfikatu jest potwierdzenie znajomości reklam produktowych, ich optymalizacji, konfiguracji i zakresu zastosowania. Ponadto dzięki uzyskaniu certyfikatu „wiesz” jak Google pomaga sprzedawcom, „rozumiesz” jak reklamy produktowe wpływają na klientów oraz „umiesz” robić inne ciekawe rzeczy z reklamami produktowymi Google. Jednak, aby dowiedzieć się jakie, to zachęcam do odwiedzenia strony tego certyfikatu.

Strefa kursu dostarcza nam informacji na takie tematy jak:

  • sposoby rozwijania sklepu z Google;
  • jak działają kampanie produktowe i dlaczego inteligentne kampanie produktowe są właśnie dla Ciebie;
  • lokalne reklamy produktowe;
  • reklamy produktowe z funkcją prezentacji;
  • znajdzie się też miejsce na takie tematy jak rozwój firmy dzięki reklamom Ads, automatycznemu określaniu stawek i planerowi skuteczności kampanii.

Kilka przykładów pytań ze „Sprawdzianu Wiedzy”:

  • „Jaki efekt dają reklamy katalogowe produktów dostępnych lokalnie?”
  • „Inteligentne kampanie produktowe upraszczają zarządzanie kampanią, automatyzując…”

Certyfikat Google Ads z reklamy w sieci wyszukiwania

Wykonanie tego kursu oraz certyfikatu może zająć około 3 godzin i 40 minut. Jest on potwierdzeniem wiedzy z zakresu reklam w sieci wyszukiwania. W przypadku tego certyfikatu możemy zapoznać się z całą listą kompetencji, jakimi można poszczycić się po jego ukończeniu.

Przykładowe pytania ze „Sprawdzianu Wiedzy”:

  • „W jaki sposób Google Ads generuje elastyczne reklamy w wyszukiwarce?”
  • „Ile reklam powinno znaleźć się w każdej grupie?”
  • „Wskaż trzy wymagane części reklamy tekstowej.”

Kurs poprzedzający certyfikat pozwala zapoznać się z takimi zagadnieniami, jak:

  • Kolejny raz spotkamy się z informacjami, jak reklamy Ads mogą pomóc firmie;
  • Poznamy zalety wyszukiwarki Google (w kontekście reklam);
  • Dowiemy się, jak przebiegają aukcje reklamowe;
  • Zapoznamy się z wymaganiami dotyczącymi treści reklam;
  • Poznamy rozszerzenia reklam i ich zalety;
  • Dowiemy się o skuteczności automatycznego określania stawek;
  • Zapoznamy się z funkcjami odbiorców;
  • Na koniec poznamy sposoby optymalizacji i zalety planera skuteczności kampanii.

Certyfikat Google Ads z reklamy wideo

Certyfikat wraz z kursem mogą wymagać poświęcenia około 4 godzin. Wiedza potrzebna do wykonania certyfikatu głównie oscyluje wokół formatów reklam znanych z YouTube. Jednak dotyczy on również reklam displayowych wideo. W skrócie certyfikat „zaświadcza” o byciu specjalistą z dziedziny reklam na YouTube.

W kursie poruszane są tematyki:

  • dlaczego warto korzystać z YouTube (w kontekście prowadzenia kampanii reklamowej);
  • jak docierać do odbiorców dzięki YouTube;
  • jakie dostępne są formaty reklam wideo;
  • podstawy tworzenia reklam;
  • oraz czym jest YouTube for Action.

Przykłady pytań zaczerpnięte ze „Sprawdzianu Wiedzy

  • „Cztery podstawowe prawa, na których opierają się wartości YouTube, to: wolność wypowiedzi, równość szans, wolny dostęp do informacji i prawo do bycia częścią społeczności.”
  • „Który z poniższych powodów nie jest jednym z głównych, dla których użytkownicy wybierają YouTube?”
  • „W jaki sposób możesz tworzyć reklamy wideo, aby zmaksymalizować ich efektywność w YouTube?”

Certyfikat Google Ads z reklamy aplikacji

Prognozowany czas wymagany do wykonania certyfikatu oraz zapoznania się z kursem to 2 godziny i 50 minut. Ten certyfikat dotyczy reklam znajdujących się w aplikacjach mobilnych oraz reklamowania aplikacji mobilnych w sklepie Google Play.

W kursie przygotowującym do tego certyfikatu zapoznamy się z tym:

  • jak kampanie aplikacji mogą przyczynić się do rozwoju firmy;
  • na czym opiera się tworzenie skutecznych kampanii;
  • jak ulepszać oraz poszerzać zasięg kampanii aplikacji.

Przykłady pytań sprawdzających wiedzę:

  • „Które trzy umiejętności marketerów przydają się podczas pracy z systemami uczącymi się?”
  • „Dlaczego śledzenie konwersji jest tak ważne dla kampanii Google promujących aplikacje?”
  • „W jaki sposób oferowane przez Google kampanie promujące aplikacje pomagają zarówno marketerom, jak i użytkownikom?”

Certyfikaty Google Ads – słowem podsumowania

Przebrnięcie przez cały komplet certyfikatów wymaga całkiem sporej dozy zaangażowania i samozaparcia. Chociaż niekoniecznie powinno się o tym wypominać, gdyż cały urok z posiadania takiego certyfikatu opiera się o wizje jego nieprzystępności i w pewnym stopniu elitarności. To trzeba sobie szczerze powiedzieć. Do wykonania każdego z nich wystarczy umiejętność logicznego myślenia oraz zapamiętanie informacji zawartych w kursach. Pytania są raczej z dziedziny łatwych, ale podchwytliwych, łatwych, ale trudnych do zrozumienia oraz łatwych, alemusisz z pokorą opowiadać o zaletach systemów automatyzacji reklam. W jaskrawy sposób widać jak bardzo Google promuje swoje automatyczne rozwiązania. Poświęcając wiele uwagi ich zaletom oraz pomijając lub bagatelizując ich wady.

Same pytania w egzaminie są dość meczące. Egzamin wymaga skupienia, część pytań wydaje się podobnych do siebie, przez co łatwo o głupi błąd. Jest oczywiście dużo czasu na zastanowienie się, jednak próg 80% jest bardzo wymagający. Nie polecam podchodzenia do wszystkich testów jednym ciągiem, bo to spotęguje wrażenia powtarzających się pytań. Według mojej opinii certyfikat Google Ads z pomiaru skuteczności reklam wymaga posiadania największej wiedzy. Jest on trudniejszy w uzyskaniu. Jednak nie jest poza zasięgiem. Wszystkie te certyfikaty według platformy Skillshop znajdują się na poziomie podstawowym. Na koniec trzeba sobie jasno powiedzieć, że aby uzyskać te certyfikaty, trzeba wykazać się wiedzą. Nie są one za darmo lub dla osób z przypadku. Jednak należy pamiętać, że wiedza to nie koniecznie umiejętności. A te certyfikaty raczej nie testują umiejętności.

TAGI:

Zostaw komentarz do artykułu: Subiektywna recenzja certyfikatów Google Ads

2 Komentarz

  1. Kamil

    Fajne, że jest taka opcja by bezpłatnie podjąć się takich kursów, ale rzeczywiście jako, że te certyfikaty są tak łatwo dostępne to nie będą traktowane tak, jak certyfikaty z np płatnych kursów. Jak się komuś nudzi, a google ads jest czymś co go interesuje to miło, że jest coś do poszerzenia wiedzy dającego chociaż minimalne potwierdzenie znajomości tematu.

Dodaj komentarz

candyweb

Pasjonat nowych technologii, specjalista SEO i zaawansowany użytkownik systemu WordPress