Co to jest marketing szeptany i jak należy go używać?

, Czas czytania: 6:00 min. , Komentarz(y):5

Być może każdy z nas kojarzy sytuacje, kiedy ktoś nam coś poleca. A nawet czasami to my sami jesteśmy częścią tego całego procesu, nawet o tym nie wiedząc i sami polecamy coś swoim bliskim i znajomym. Takie działanie nazywa się inaczej marketingiem szeptanym. Co to jest i jak należy tego używać? Już wyjaśniam.

Spis treści:

Marketing szeptany – co to w ogóle jest?

Marketing szeptany (z ang. Buzz marketing) to jedne z najpopularniejszych narzędzi marketingowych, wykorzystanych do rozprzestrzeniania informacji na temat danych produktów. Można powiedzieć, że jest to jedno z najskuteczniejszych narzędzi promocyjnych w sieci. Wszystko opiera się na popularyzowaniu marki i wchodzących w jej skład produktów lub usług. Głównym celem marketingu szeptanego jest wywołanie rozmów pomiędzy użytkownikami na temat marki i oferty wchodzącej w jej skład w całkowicie dobrowolny i nieprzymuszający do tego sposób. Trzeba zaznaczyć, że marketing szeptany spełnia swoje zadanie. A to dlatego, że ludzie po skorzystaniu z jakiegoś produktu bądź usługi będą ją polecać albo odradzać. Należy także dodać, że marketing szeptany to całkowicie naturalny sposób rozprzestrzeniania się informacji, ponieważ słowa wypowiedziane przez klienta nie są elementem rekomendacji, a własnych odczuć. A jak wiadomo osoba X chętniej skorzysta z danego produktu, jeśli poleci go i przedstawi jego korzyści osoba Y.

Rodzaje marketingu szeptanego

Marketing szeptany może przybrać różne formy. Do tych najpopularniejszych należą:

  • casual marketing – jest to działanie pośrednie, które ma na celu wsparcie dla głównego działania marketingu szeptanego, na przykład produktu, który jest obecnie promowany.
  • product seeding – to narzędzie należące do czynnika rekomendacji, które polega na dostarczeniu próbek produktów, na przykład influencerom, aby zrecenzowali oni produkt i podzielili się ze swoimi obserwującymi opinią na temat tego produktu. Ma to na celu wzbudzić pozytywne skojarzenie z produktem i wskazać na to, że jest on teraz modny.
  • community marketing – jest to narzędzie, które polega na promowaniu produktów bądź usług danej marki poprzez wykorzystanie do tego mediów społecznościowych. Marketing szeptany jest tutaj najczęściej wykorzystywany na zamkniętych grupach lub forach dyskusyjnych poświęconych danej tematyce.
  • trendsetting – to działanie kreujące markę przez znaną osobę. A mianowicie jest to angażowanie osoby lubianej przez innych do promocji produktów lub usług danej firmy.
  • brand blogging – jest to forma reklamy, która polega na wykorzystaniu bloga do reklamy swoich produktów bądź usług.
  • cause marketing – to narzędzie polega na wykorzystaniu celów ekonomicznych razem z działaniami społecznymi, które są istotne dla grupy docelowej. Ma to na celu wspieranie tych działań, po to aby zdobyć zaufanie wśród odbiorców i wzmocnić prestiż marki.
  • evangelist marketing – ta forma marketingu szeptanego to wszelkiego rodzaju działania, które mają ustanowić grupę konsumentów, zwanych inaczej „ewangelistami danej marki”, wszczepiając w nich silne przekonanie i zaufanie do produktu, usługi lub ewentualnie marki, którzy będą chcieli z własnej woli przekonywać innych do kupna albo używania danego dobra.
  • marketing wirusowy – natomiast ten rodzaj polega na stworzeniu komunikatu, który będzie chętnie udostępniany przez użytkowników. Przy wykonywaniu takich komunikatów, należy jednak pamiętać, aby dostarczane treści nawiązywały do pozytywnych skojarzeń z produktem i nie posiadały cech reklamy.

Marketing szeptany – zalety i wady

Z efektywnie przeprowadzonego marketingu szeptanego można zyskać wiele korzyści, do których należą:

  • pozytywny wizerunek firmy;
  • opinie i rekomendacje w sieci wpływają na wiarygodność marki;
  • większy ruch na stronie;
  • zyski finansowe;
  • marketing szeptany nie wymaga dużych nakładów finansowych.

Natomiast do tych gorszych cech marketingu szeptanego można zaliczyć (oczywiście jeśli stworzy się złą strategię) negatywne opinie i komentarze w sieci pod adresem firmy.

Jak należy prowadzić marketing szeptany?

Marketing szeptany to w ostatnim czasie bardzo popularne działanie w Internecie. Należy do dalszego przekazywania informacji innym osobom. Buzz marketing można prowadzić zarówno na blogach, mediach społecznościowych czy też na różnych forach internetowych. Swoje działania należy rozpocząć od przeprowadzenia konwersacji na jakiś temat. A dopiero potem delikatnie podsunąć do niej informacje o marce lub też produkcie czy usłudze. Bardzo ważną tutaj cechą jest to, aby być autentycznym, wiarygodnym, etycznym i nienachalnym. Dlatego w tym przypadku najlepiej pisać neutralne i pozytywne treści i unikać pisania tekstów, które wskazują, że dany produkt jest najlepszy. Pamiętaj, że marketing szeptany nie opiera się na pokazywaniu produktów w samych superlatywach!

Podsumowanie – czy warto postawić na marketing szeptany?

Podsumowując powyższe informacje nie pozostaje nic innego jak tylko stwierdzić, że marketing szeptany to dobre rozwiązanie. Dzięki niemu nie tylko można wypromować swoją markę, produkt bądź usługę, ale także zbudować zaangażowanie użytkowników w sieci. Ponadto, marketing szeptany to narzędzie, które obejmuje bardzo szeroki zakres działań. Dlatego też można go wykorzystać do wypromowania praktycznie każdego produktu. Oprócz tego warto wspomnieć, że źle przeprowadzony buzz marketing może prowadzić do negatywnych skutków. Dlatego jeśli Ty również chciałbyś wprowadzić u siebie to działanie marketingu, to jak najbardziej jest to dobre posunięcie, ale pamiętaj żeby wcześniej to dobrze rozplanować.

TAGI:

Zostaw komentarz do artykułu: Co to jest marketing szeptany i jak należy go używać?

5 Komentarz

  1. Konrad

    Czy ja dobrze rozumiem, że na tej zasadzie działają te całe „pokazy garnków”. Zapraszaj ludzi, ktoś dostaje prezent, aby potem mówił. Czasem nawet zdążają się osoby, które tam się pokazują. Opowiadają one jak to, te garnki są cudowne. Może mylę pojęcia, ale to mi się też kojarzy z takimi tarem i tam plotkowaniem.

    1. Rafał

      Tu chyba nie o to do końca chodzi. Znaczy, w podanych przypadkach zachodzi ten cały marketing szeptany. Jednak jest to jedynie wycinek całości. Wymienione wyżej jego typy można podciągnąć właściwie pod każdą formę komunikacji. Bo zobacz, każdy z nas ma swoje opinie przekonania. Więc zapytaniu o konkretny przedmiot lub firmę nie ma szans, abyśmy nie zareagowali. Pytani brzmi raczej, jak firmy modulują nasze opinie. Czy jest to robione w sposób fajny, bo Firma / Produkt jest sam w sobie dobry, czy modulują nasze spostrzeżenia tak jak w przykładzie z garnkami?

  2. Sebastiano

    Poznałem już rożne rodzaje marketingu… Jednak murze przyznać, że ten marketing szeptany mnie zaskoczył. Wiedziałem o reklamie tak zwaną pocztą pantoflową ale nie przypuszczałem, że to aż tak rozbudowane zagadnienie

  3. Krysia

    W sumie od zawsze marketing szeptany był jednym z najbardziej efektywnych marketingów. Darmowe próbki jak dostają jakieś opinie to zazwyczaj dobre głównie ze względu, że są za darmo a jak coś się dostanie to raczej nie mówi się o tym złego słowa. Jeszcze jak nasz ulubiony influencer poleci jakiś produkt to tym bardziej chcemy mieć to co on i wierzymy w jakość danego produktu.

Dodaj komentarz

candyweb kasia

Dziewczyna, która zmierzy się z każdym wyzwaniem. Zajmuje się pisaniem wciągających tekstów i organizacją content marketingu. Pasjonatka książek. Interesuje się rysowaniem, a także uwielbia zwierzęta.