Czym jest marketing afiliacyjny?
, Czas czytania: 4:00 min. , Komentarz(y):2
Być może słyszałeś kiedyś określenie „Afiliacja” bądź „marketing afiliacyjny”. Jednak czy wiesz co znaczy to stwierdzenie? Jest to między innymi narzędzie marketingu internetowego, które dąży do osiągnięcia celów biznesowych. Co jeszcze można powiedzieć o marketingu afiliacyjnym? Spójrz niżej.
Spis treści:
- Marketing afiliacyjny – definicja
- Kto wchodzi w skład łańcucha marketingu afiliacyjnego?
- Modele rozliczeń w afiliacji
- Jakie korzyści można mieć z marketingu afiliacyjnego?
- Marketing afiliacyjny – podsumowanie
Marketing afiliacyjny – definicja
Marketing afiliacyjny nazywany jest inaczej programem partnerskim lub marketingiem efektywnościowym i polega na dostarczeniu produktów bądź usług partnerom afiliacyjnym (wydawcom), po to aby promowali je w imieniu reklamodawcy. Przyjmują oni zatem rolę przedstawiciela sprzedażowego. Sprzedawca zyskuje nowych klientów, a partner afiliacyjny otrzymuje prowizję od każdej sprzedaży jakiej dokona.
Kto wchodzi w skład marketingu afiliacyjnego?
W marketingu afiliacyjnym mogą uczestniczyć 4 strony. Należą do nich:
- reklamodawca (sprzedawca danego dobra) – to osoba, która chce sprzedać swój produkt lub usługę poprzez wykorzystanie do tego kanałów dystrybucji.
- partner afiliacyjny (wydawca) – posiada kanał, za pomocą którego może wypromować produkt/usługę reklamodawcy.
- klient – to odbiorca komunikatu stworzonego przez wydawcę, który przechodzi z jego kanału na stronę reklamodawcy i tam dokonuje zakupu.
- sieć afiliacyjna – proces, który pomaga w porozumieniu się dwóch stron. W tym przypadku reklamodawcy i wydawcy.
Modele rozliczeń w afiliacji
Reklamodawca może płacić wydawcy wynagrodzenie, wykorzystując przy tym różne modele rozliczeń. Należą do nich:
- CPC (Cost Per Click) – reklamodawca płaci wydawcy pieniądze tylko za liczbę kliknięć w reklamę.
- CPS (Cost Per Sale) – wydawca otrzymuje pieniądze, które wynikają z procenta od sprzedaży na stronie reklamodawcy.
- CPL (Cost Per Lead) – reklamodawca płaci wydawcy pieniądze za wykonanie konkretnej czynności. Może być to na przykład wypełnienie formularza.
- Model hybrydowy, który łączy ze sobą model CPC i model CPS.
Jakie korzyści można mieć z marketingu afiliacyjnego?
Marketing afiliacyjny to technika marketingowa, której zastosowanie może przynieść wiele korzyści zarówno dla reklamodawcy jak i wydawcy.
Jeśli chodzi o reklamodawcę, to:
- dzięki marketingowi afiliacyjnemu może on dotrzeć do większej ilości osób,
- marketing afiliacyjny wpływa na budowanie świadomości o istnieniu marki jak i jej rozpoznawalności wśród użytkowników i to bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów;
- płaci on tylko wtedy, kiedy reklama przyniesie jakieś efekty, tym samym nie ponosi żadnego ryzyka.
Natomiast jeśli chodzi o wydawcę, czyli partnera afiliacyjnego, to:
- może on wykorzystywać wielokanałową promocję produktu bądź usługi w Internecie;
- marketing afiliacyjny daje mu możliwości nawiązywania współpracy z przedsiębiorcami, którzy oferują produkt/usługę.
Marketing afiliacyjny – podsumowanie
Podsumowując wszystkie informacje, to należy stwierdzić, że marketing afiliacyjny jest dobrym rozwiązaniem zarówno dla przedsiębiorcy sprzedającego swoje produkty lub usługi oraz osoby, która nawiązuje współpracę z daną firmą. Ponadto jest to wciąż rozwijający się element strategii marketingowych, który wykorzystywany jest w wielu branżach. Trzeba zaznaczyć, że efekty takich działań są skuteczne i dążą do wcześniej wyznaczonych sobie celów biznesowych.
TAGI:Zostaw komentarz do artykułu: Czym jest marketing afiliacyjny?
2 Komentarz
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Hmm… Ten cały marketing afiliacyjny skojarzył mi się z przedstawicielkami AVON. Tam chyba tez jest taki system polecania / sprzedaży produktów. System całkiem fajny jeśli chce się dorobić lub ma się stałych odbiorców. Sprawia że stajesz się „przedstawicielem” firmy i to Tobie ma zależeć na sprzedaży. Całkowicie inne podejście niż wynajmowanie „twarzy” do reklamy.
Mam takie pytanie, jak to jest z książkami? Znaczy, bo jest tam autor. On tworzy, ale za druk, dystrybucję i reklamę odpowiada wydawnictwo. Są jeszcze księgarnię, które też mają swój udział w tym całym procesie. Kiedyś słyszałem, że niektóre księgarnie potrafią brać w ciemno pewne tytuły, a potem w razie niepowodzenia sprzedażowego robić zwrot do wydawnictwa. Nie wiem ile w tym prawdy… Wracając do tematu, w takim razie, jeśli uznać by, że tu działa marketing afiliacyjny. To w takim wypadku za „reklamodawcę” należny uznać autora czy wydawnictwo? Z drugiej strony „partnerem afiliacyjnym” jest wydawnictwo, księgarnią czy oba jednocześnie?