Jak napisać notatkę prasową, aby dziennikarz zechciał ją opublikować?

, Czas czytania: 4:00 min. , Komentarz(y):3

Na samym początku należy przytoczyć, że sporządzanie notatek prasowych należy do osób pracujących w dziale Public Relations (PR). I właśnie te osoby powinny zachować wzajemne relacje z dziennikarzami w celu współpracy. A to dlatego, że napisane przez PR-owca notatki prasowe będą opublikowane przez dziennikarza. Żeby jednak ten chciał je udostępnić, to muszą być one napisane w odpowiedni sposób. Jak więc należy pisać takie notatki, aby dziennikarz mógł je opublikować?

Spis treści:

Elementy pisania dobrej notatki prasowej

Notatka prasowa pisana przez PR-owców nie powinna stanowić artykułu sponsorowanego i należy o tym pamiętać. Każda osoba pisząca taki komunikat powinna wczuć się w daną sytuację i opisać ją w jak najbardziej uzasadniony sposób. Co więcej, notatka prasowa powinna zawierać same wiarygodne informacje, które będą poparte faktami. Jednak oprócz tych ważnych cech, nie można zapominać o tym, że napisana notatka prasowa powinna składać się z kilku elementów. A należy do nich zaliczyć:

  • tytuł – który jest oznajmieniem tego, o czym będzie dana notatka prasowa. Można powiedzieć, że jest to najważniejszy element pisania komunikatu, ponieważ to on będzie decydował czy użytkownik będzie chciał przeczytać dalszą jego część. Dlatego powinien być on sformułowany tak, aby zaciekawił czytelnika. W skrócie mówiąc, powinien on być chwytliwy i intrygujący.

  • wstęp – ten element to bardzo krótka informacja, o tym, co znajduje się w dalszej części artykułu. Czytając ten krótki akapit, odbiorca nie powinien poprzestawać na przeczytaniu tylko jego i zechcieć przeczytać dalszą część notatki prasowej.
  • rozwinięcie – jest to rozwinięcie informacji, które podało się we wstępie. Warto urozmaicić je o szczegóły, które dodadzą napisanemu komunikatowi pewnego charakteru. A także warto pamiętać, aby zacząć pisać treści od tych najważniejszych do mniej ważnych.
  • dane informacyjne, w tym data opublikowania informacji oraz dane kontaktowe osoby, która w razie potrzeb udzieli dokładniejszych informacji (imię i nazwisko, telefon, adres e-mail).

Jakich błędów nie powinno się popełniać podczas pisania notatki prasowej?

PR-owcy pisząc notatki prasowe, bardzo często popełniają pewne błędy, które wpływają na to, że dziennikarz takowych artykułów nie opublikuje. Zazwyczaj, zamiast udzielać we wpisie informacji, PR-owcy piszą tam treści sprzedażowe. A żeby pisać dobre notatki prasowe, trzeba najpierw pozbyć się tych rutynowych czynności, do których już wcześniej się przyzwyczaiło i unikać popełniania tych poniższych błędów.

  • Po pierwsze nie powinno używać się we wpisie takiego sformułowania jak: „Jesteśmy najlepsi na rynku” czy „Jesteśmy najlepsi w swojej branży”. Ty nie masz się przechwalać, tylko informować odbiorców.
  • Po drugie każdy swój wpis powinno się uzasadniać konkretnymi informacjami, wypływającymi ze sprawdzonych źródeł.
  • Po trzecie i ostatnie, swój artykuł najlepiej urozmaicać o wypowiedzi ekspertów, po to, aby uwiarygodnić swoje informacje.

Przykładem takiego błędu, który często popełniają PR-owcy jest to, że podają oni w zdaniu nazwę firmy, co sprawia, że kontekst całego tego komunikatu zamienia się w artykuł sponsorowany. Jest to: Firma budowlana xxxxxx z Warszawy zwiększa nabór pracowników o 200%. Zamiast tego, powinno napisać się na przykład w ten sposób: W Warszawie coraz łatwiej znaleźć pracę. Lokalna firma postanowiła zatrudnić 150 nowych pracowników.

Zasada odwróconej piramidy kluczem do sukcesu napisania dobrej notatki prasowej

Dlaczego zasada odwróconej piramidy może stanowić sukces do napisania dobrej notatki prasowej? Otóż jest to zasada, która polega na zawarciu najpierw tych najważniejszych informacji, które powoli będą przeistaczać się w te mniej ważne. A to dlatego, że czasami napisany przez Ciebie artykuł będzie za długi i dziennikarz będzie zmuszony go skrócić. Dlatego warto pisać tak, aby taki tekst nawet po skróceniu okazywał się logiczny i zawierał konkrety. Natomiast jeśli jest taka możliwość, to można długość treści notatki prasowej uzgodnić z dziennikarzem. Wówczas będziesz wiedział ile tego tekstu napisać i nie będzie on musiał zostać skrócony. Jednak pomimo tego nie powinno się zapominać, że to te najważniejsze informacje powinny znajdować się na samej górze.

Na koniec sprawdź wszystko jeszcze raz

Oprócz tego, że napisałeś notatkę prasową, to jedną z ważniejszych czynności, którą powinno się zrobić przed jej wysłaniem, jest jej dokładne przeczytanie. Powinieneś sprawdzić, czy nie popełniłeś żadnych błędów językowych, w tym ortograficznych, które są bardzo rażące. Dopiero wtedy, kiedy już przeanalizujesz swój artykuł, możesz wysłać go do dziennikarza. Jeśli zastosujesz się do powyższych zasad, to możesz być pewien, że zechce on taką notatkę prasową opublikować.

TAGI:

Zostaw komentarz do artykułu: Jak napisać notatkę prasową, aby dziennikarz zechciał ją opublikować?

3 Komentarz

  1. Baltazar

    Ciekawi mnie jak poważnie traktowana jest taka notatka prasowa. Do tej pory kojarzyła mi się wyłącznie z polityką albo wielkim biznesem. Może to kwestia, że już nie czytam gazet i nie wadziłem w tym żadnych korzyści dla firm. Ot informacja kolejna z wielu

    1. Iga

      Dlatego właśnie notatka prasowa może być szansą dotarcia do sprecyzowanej grupy doborów. Ponieważ są jeszcze osoby, na które wpływa autorytet prasy drukowanej. Jeśli napiszesz notatkę prasową nieburzącą tego obrazu masz szanse na sukces.

  2. Ruben

    Powaga notatka prasowa jako forma reklamy. O tym jeszcze nie słyszałem. No może na zasadzie krótkiego komunikatu jak piszecie dobrej jakości. Hmm… tak szczerze jest to gra warta świeczki? Bo to jednak nakłady. Nie każdy wie, jak napisać notatkę tak by była dobra. Nie lepiej skupić się na czymś, co przyczyni się do większej konwersji?

Dodaj komentarz

candyweb kasia

Dziewczyna, która zmierzy się z każdym wyzwaniem. Zajmuje się pisaniem wciągających tekstów i organizacją content marketingu. Pasjonatka książek. Interesuje się rysowaniem, a także uwielbia zwierzęta.