Mobile-first Index już jest, co to oznacza?

, Czas czytania: 3:00 min. , Komentarz(y):6

Liczne grono ekspertów już od wielu lat ostrzega, że w najbliższej przyszłości komputery stacjonarne odejdą do lamusa. Choć ich słowa jeszcze się nie spełniły, to możemy zauważyć liczne trendy, które świadczą na ich korzyść. Według badania Zenith Mobile Advertising Forecasts w 2018 aż 66% populacji na całej Ziemi posiadało i aktywnie używało smartfona. W porównaniu do poprzedniego roku jest to 14-procentowy wzrost. Międzynarodowe koncerny nie pozostają obojętne na te wiadomości. Z tego powodu Google wprowadził Mobile-First Index do swojej wyszukiwarki. Co to jest i na czym polega?

Spis treści:

Istota Mobile-First Index

Mobile-First Index to ogólna zmiana dotycząca indeksowania stron w wyszukiwarce Google. Ogólnie rzecz ujmując do tej pory algorytmy wyszukiwarki brały pod uwagę tylko wersję desktopową danej witryny podczas ustalania jej pozycji w rankingu. Mobile-First Index sprawił, że istotna stała się również wersja mobilna. Co to oznacza dla właścicieli przestarzałych stron internetowych, które nie wyświetlają się poprawnie na smartfonach? Otóż od tej pory nie będzie można ich już zobaczyć w pierwszych wynikach wyszukiwania.

Skąd ta zmiana?

Mobile-First Index era mobilności

Google nie chce promować stron, które nie są użyteczne dla internautów. Zapewne każdy z nas, kto choć raz trafił na stronę internetową, nieprzystosowaną do urządzenia z jakiego korzystał, wie jak bardzo denerwująca może być taka sytuacja. Najprawdopodobniej zakończyła się ona szybkim zamknięciem okna przeglądarki. Google wie, że jest to ogólny model zachowania osób, które trafiają na takie strony, a przecież zależy mu na tym, aby użytkownik spędził jak najwięcej czasu w Internecie. Dlatego też wymaga od twórców stron, by dostosowali się do pewnych technicznych wymagań. W innym przypadku nawet jeśli na witrynie znajdzie się świetna i merytoryczna treść, to strona utknie gdzieś na drugiej lub trzeciej stronie wyników wyszukiwania.

Google nie pozostawił jednak właścicieli stron samym sobie z informacją, że Mobile-First Index został wprowadzony. Wyszukiwarka stworzyła specjalny system, który daje możliwość przetestowania tego, jak nasza witryna prezentuje się na tle konkurencji. Na stronie www.thinkwithgoogle.com można sprawdzić, czy strona jest wystarczająco dobra, jeśli chodzi o wyświetlanie na urządzeniach mobilnych. System między innymi pokazuje:

  • jaki jest średni czas ładowania naszej strony w sieci 3G;
  • ilu użytkowników najprawdopodobniej stracimy, jeśli nasza strona w dalszym ciągu będzie ładować tyle, ile obecnie;
  • jak wypadamy na tle konkurencji;
  • czy nasza strona znajduje się w 30% najszybciej ładujących się witryn.

Co zrobić, aby nadal wyświetlać się wysoko w wynikach wyszukiwania?

Mobile-First Index - dopasuj się

Na początek należy sprawdzić, czy zawartość naszej witryny w wersji desktopowej pokrywa się z tym, co widzimy na smartfonie. Choć wydaje się to być oczywiste, to niestety nadal wielu administratorów stron o tym zapomina. Często bowiem witryny w wersji mobilnej nie wyświetlają niektórych elementów. Ponadto warto zrezygnować z niektórych składników, które tworzą stronę. Są to między innymi:

  • Flash – wiele urządzeń nie jest z nim kompatybilnych;
  • duże grafiki – nie zawsze wyświetlają się prawidłowo;
  • wyskakujące okienka – na urządzeniu mobilnym jest je dużo ciężej zamknąć niż na desktopie.

Przygotowując stronę, która będzie przyjazna dla Mobile-First Index, warto także pamiętać o tym, aby zadbać o odpowiednią strukturę i mapę witryny, a także odpowiednią wielkość przycisków.

TAGI:

Zostaw komentarz do artykułu: Mobile-first Index już jest, co to oznacza?

6 Komentarz

  1. Pingback: Co to jest responsywność? Co znaczy strona RWD?

  2. Łukasz Wolski

    Co to za dziwna moda za dziękowanie za wpisy? Wydawało mi się, że ty jest miejsce na komentarze odnoście mobile first. Bo temat przez te wszystkie lata stał się już czymś naturalnym. Jakoś sobie nie wyobrażam teraz, aby szanująca się agencja kreatywna czy inne cudo pozwoliło, aby strona nie była dostosowaną do urządzeń mobilnych. Google mobile first to codzienność, to podstawa, a i tak nie każdy bierze to na poważnie …

Dodaj komentarz

candyweb

Współwłaściciel agencji interaktywnej Candyweb.pl, z zawodu programista/grafik, absolwent studiów magisterskich kierunku informatyka ze specjalnością technologii mobilnych i internetowych Uniwersytetu w Białymstoku. Przeszło 7-letnie doświadczenie komercyjne zdobyte w agencjach reklamowych. Ponad 450 zrealizowanych projektów informatycznych. Pasjonat narzędzi marketingowych i tematyki SEO.