Mobile-first Index już jest, co to oznacza?

,

Mobile first index

Liczne grono ekspertów już od wielu lat ostrzega, że w najbliższej przyszłości komputery stacjonarne odejdą do lamusa. Choć ich słowa jeszcze się nie spełniły, to możemy zauważyć liczne trendy, które świadczą na ich korzyść. Według badania Zenith Mobile Advertising Forecasts w 2018 aż 66% populacji na całej Ziemi posiadało i aktywnie używało smartfona. W porównaniu do poprzedniego roku jest to 14-procentowy wzrost. Międzynarodowe koncerny nie pozostają obojętne na te wiadomości. Z tego powodu Google wprowadził Mobile-First Index do swojej wyszukiwarki. Co to jest i na czym polega?

Istota Mobile-First Index

Mobile-First Index to ogólna zmiana dotycząca indeksowania stron w wyszukiwarce Google. Ogólnie rzecz ujmując do tej pory algorytmy wyszukiwarki brały pod uwagę tylko wersję desktopową danej witryny podczas ustalania jej pozycji w rankingu. Mobile-First Index sprawił, że istotna stała się również wersja mobilna. Co to oznacza dla właścicieli przestarzałych stron internetowych, które nie wyświetlają się poprawnie na smartfonach? Otóż od tej pory nie będzie można ich już zobaczyć w pierwszych wynikach wyszukiwania.

Skąd ta zmiana?

Google nie chce promować stron, które nie są użyteczne dla internautów. Zapewne każdy z nas, kto choć raz trafił na stronę internetową, nieprzystosowaną do urządzenia z jakiego korzystał, wie jak bardzo denerwująca może być taka sytuacja. Najprawdopodobniej zakończyła się ona szybkim zamknięciem okna przeglądarki. Google wie, że jest to ogólny model zachowania osób, które trafiają na takie strony, a przecież zależy mu na tym, aby użytkownik spędził jak najwięcej czasu w Internecie. Dlatego też wymaga od twórców stron, by dostosowali się do pewnych technicznych wymagań. W innym przypadku nawet jeśli na witrynie znajdzie się świetna i merytoryczna treść, to strona utknie gdzieś na drugiej lub trzeciej stronie wyników wyszukiwania.

Google nie pozostawił jednak właścicieli stron samym sobie z informacją, że Mobile-First Index został wprowadzony. Wyszukiwarka stworzyła specjalny system, który daje możliwość przetestowania tego, jak nasza witryna prezentuje się na tle konkurencji. Na stronie www.thinkwithgoogle.com można sprawdzić, czy strona jest wystarczająco dobra, jeśli chodzi o wyświetlanie na urządzeniach mobilnych. System między innymi pokazuje:

  • jaki jest średni czas ładowania naszej strony w sieci 3G;
  • ilu użytkowników najprawdopodobniej stracimy, jeśli nasza strona w dalszym ciągu będzie ładować tyle, ile obecnie;
  • jak wypadamy na tle konkurencji;
  • czy nasza strona znajduje się w 30% najszybciej ładujących się witryn.

Co zrobić, aby nadal wyświetlać się wysoko w wynikach wyszukiwania?

Na początek należy sprawdzić, czy zawartość naszej witryny w wersji desktopowej pokrywa się z tym, co widzimy na smartfonie. Choć wydaje się to być oczywiste, to niestety nadal wielu administratorów stron o tym zapomina. Często bowiem witryny w wersji mobilnej nie wyświetlają niektórych elementów. Ponadto warto zrezygnować z niektórych składników, które tworzą stronę. Są to między innymi:

  • Flash – wiele urządzeń nie jest z nim kompatybilnych;
  • duże grafiki – nie zawsze wyświetlają się prawidłowo;
  • wyskakujące okienka – na urządzeniu mobilnym jest je dużo ciężej zamknąć niż na desktopie.

Przygotowując stronę, która będzie przyjazna dla Mobile-First Index, warto także pamiętać o tym, aby zadbać o odpowiednią strukturę i mapę witryny, a także odpowiednią wielkość przycisków.

TAGI:

Zostaw komentarz do artykułu: Mobile-first Index już jest, co to oznacza?

0 Komentarz

  1. Pingback: Co to jest responsywność? Co znaczy strona RWD?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Blog Kategorie

candyweb

Współwłaściciel agencji interaktywnej Candyweb.pl, z zawodu programista/grafik, absolwent studiów magisterkich kierunku informatyka ze specjalnością technologii mobilnych i internetowych Uniwersytetu w Białymstoku. Przeszło 5-letnie doświadczenie komercyjne zdobyte w agencjach reklamowych. Ponad 300 zrealizowanych projektów informatycznych. Pasjonat narzędzi marketingowych i tematyki SEO.

Ostatnie artykuły



Zainteresowała Cię oferta?

Masz pytania?

Kliknij po bezpłatną wycenę

Bezpłatna wycena