Zemsta chłopaka na dziewczynie? [18+] – Czym jest clickbait!

,

Ajj Przepraszamy, że Cię rozczarowaliśmy, zwracamy uwagę na dość poważny problem! W dobie Internetu z pewnością każdy niejednokrotnie spotkał się z artykułem lub filmem o chwytliwym tytule zapowiadającym fascynującą przygodę, szokujące informacje czy trzymającą w napięciu historię, jedynie po to by przeżyć rozczarowanie i irytację – informacja okazała się być fałszywa! Właśnie takie zjawisko jest określane mianem clickbaitu.

Czym tak właściwie jest clickbait?

Clickbait to słowo pochodzące z języka angielskiego, które wywodzi się od słów click – kliknięcie oraz bait – przynęta. Jest internetowym zjawiskiem polegającym na przyciągnięciu uwagi użytkownika za pomocą chwytliwego tytułu lub kontrowersyjnego hasła, który w znaczący sposób wyolbrzymia treść artykułu lub filmu. Głównym celem wykorzystywania clickbaitu jest generowanie dużej liczby wyświetleń danej strony. Umożliwia to m. in. uzyskanie większych wpływów z reklam.

Wbrew pozorom clickbait nie jest zjawiskiem nowym, a jego genezy można doszukiwać się na długo przed powstaniem Internetu, już na początku XX w., kiedy to popularne było tzw. „żółte dziennikarstwo” (yellow journalism). Artykuły zawierały niewiele sprawdzonych wiadomości, a zamiast rzetelnej treści używano przyciągających wzrok nagłówków, które wyolbrzymiały wydarzenia – czyli działały dokładnie na zasadzie współczesnego clickbaitu.

Jak działa clickbait i do czego jest wykorzystywany?

Clickbait jest zjawiskiem, który wykorzystuje ludzką ciekawość (tzw. curiosity gap) i nakłania do wejścia w artykuł, post lub film, dzięki czemu zwiększa się ilość kliknięć, a tym samym – wyświetleń reklam. To właśnie do marketingu najczęściej wykorzystywany jest clickbait. Często spotykane w Internecie banery wabią odbiorców obiecując „szybkie zarobki” lub „innowacyjny sposób na pozbycie się niepotrzebnych kilogramów” i nakłaniają do wyświetlenia wątpliwej jakości artykułów i produktów. Clickbait jest wykorzystywany także do oszustw typu phishing w celu rozprzestrzeniania szkodliwych plików lub kradzieży informacji o użytkowniku. Atak następuje, gdy odbiorca otworzy podany link, aby dowiedzieć się więcej szczegółów.

Społeczność internetowa chce chronić się przed oszustwem – powstają specjalne grupy zwalczające clickbait (jak Stop Cilickbait), a przeglądarki internetowe i niektóre portale społecznościowe (m. in. Facebook, Twitter) opracowały algorytmy i wtyczki pozwalające strzec użytkowników przed clickbaitem oraz zapobiegające promowaniu takich treści.

Czy twórca treści internetowych powinien korzystać z clickbaitu?

Każda osoba, która tworzy w sieci musi sobie odpowiedzieć na bardzo ważne pytanie: jaki jest cel mojej publikacji? Korzystanie z clickbaitu jest dla wielu niemoralne, jednak niezaprzeczalnie umożliwia osiągnięcie pewnych korzyści. Jeśli twórcy treści zależy przede wszystkim na ilości kliknięć i czerpaniu z nich profitu, kontrowersyjne hasła mogą okazać się skuteczne. Sporadyczne stosowanie clickbaitu jest także (ryzykownym) sposobem na uatrakcyjnienie artykułu lub filmu.

Warto jednak zaznaczyć, że w zdecydowanej większości przypadków stosowanie clickbaitu wiąże się ze spadkiem zaufania odbiorców do marki – zmniejsza wiarygodność autora jako źródła rzetelnych informacji i wywołuje irytację. Stosowanie takiego zabiegu może być zatem drogą do sukcesu, ale bez wątpienia będzie do sukces krótkotrwały, oparty na jednorazowych wyświetleniach niepowracających już odbiorców, którzy zyskają negatywny obraz marki.

TAGI:

Zostaw komentarz do artykułu: Zemsta chłopaka na dziewczynie? [18+] – Czym jest clickbait!

0 Komentarz

  1. Pingback: Wszystko na temat chwytliwych nagłówków , jak stworzyć dobry nagłówek?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Blog Kategorie

candyweb

Współwłaściciel agencji interaktywnej Candyweb.pl, z zawodu programista/grafik, absolwent studiów magisterkich kierunku informatyka ze specjalnością technologii mobilnych i internetowych Uniwersytetu w Białymstoku. Przeszło 5-letnie doświadczenie komercyjne zdobyte w agencjach reklamowych. Ponad 300 zrealizowanych projektów informatycznych. Pasjonat narzędzi marketingowych i tematyki SEO.

Ostatnie artykuły



Zainteresowała Cię oferta?

Masz pytania?

Kliknij po bezpłatną wycenę

Bezpłatna wycena