Zmiany w Google Grafika – Google wprowadza informacje o licencji grafik (BETA)

, Czas czytania: 3:00 min.

shotnews

Google grafika to niezwykłe narzędzie pozwalające dotrzeć do każdej zindeksowanej grafiki w internecie. Niestety w połączeniu z brakiem wiedzy na temat praw autorskich, tworzy niezwykłe miejsce do zdobywania „darmowych” grafik. Bo przecież skoro jest w Google to można? Ten brak świadomości jest dość powszechnym zjawiskiem, które prowadzi czasem do poważnych problemów. Z jednej strony twórcy niejako okradani są z ich ciężkiej pracy, której skopiowanie trwało kilka sekund. Z drugiej strony nieświadome osoby wykorzystujące skopiowane grafiki narażają się na kary, pozwy i inne dotkliwe reperkusje. Wstęp przydługi, ale nigdy za dużo uświadamiania, że „GRAFIKI W GOOGLE GRAFIKA NIE SĄ DARMOWE !!!

Grafiki z licencją w Google Grafika – od strony użytkownika

Do meritum Google wprowadzi (na razie w wersji BETA) plakietkę / etykietę. Ta etykieta informuje, że dany obraz jest licencjonowany lub raczej Google ma informacje o licencji konkretnej grafiki. Samo Google grafika umożliwia filtrowanie wyników wyszukiwania, aby uzyskać wyniki obrazów „licencjonowanych”. Na razie filtry dzielą grafiki na dwa typy licencji: Creative Commons licenses oraz Commercial & other licenses. Ponadto wybranie obraz z etykietą „licensable” ma dać informację o typie licencji oraz sposobie legalnego uzyskania dostępu do grafiki.

Grafiki z licencją w Google Grafika – od strony Webmastera

Jak już wspominałem. Informacje o licencji w Google Grafika na razie nie są dostępne dla użytkowników. Jednak już teraz Google informuje, na jakiej podstawie będzie zdobywać informacje o licencji. Co za tym idzie, informuje jakiego typu informacji oczekuje od właścicieli stron, aby ich grafiki uzyskały etykietkę „licensable”. Do wyboru są dwa typu umieszczania informacji:

  • Uporządkowane dane – w tym przypadku należy dodać informacje w kodzie o wszystkie grafiki wykorzystane na stronie. Należy pamiętać, że korzystając z jednej grafiki w kilku miejscach, powinno się w każdym miejscu jej wykorzystania dodać dotyczące niej uporządkowane dane. Warto wspomnieć, że sposób z uporządkowanymi danymi ma wyższy autorytet niż metoda z metadanymi IPTC, przez co w przypadku niezgodności z sobą informacji wyświetlone zostaną te zawarte w uporządkowanych danych.

  • Metadane zdjęć w standardzie IPTC – drugim sposobem jest umieszczenie danych o licencji zapisanych w standardzie IPTC. W tym przypadku wystarczy raz zapisać wszystkie dane w zdjęciu. Zostaną one przeniesione za każdym razem wraz ze zdjęciem. Sprawia to również, że nawet jeśli zdjęcie trafi na inną stronę, to Google podąży za danymi w nim zawartymi, przekierowując do źródła licencji np. banku zdjęć.

Tyle nowości na dziś. Czy Waszym zdaniem ta zmiana realnie wpłynie na respektowanie praw autorskich, czy będzie kolejną ignorowana informacją? #ShotNews

TAGI:

Zostaw komentarz do artykułu: Zmiany w Google Grafika – Google wprowadza informacje o licencji grafik (BETA)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

candyweb

Pasjonat nowych technologii, specjalista SEO i zaawansowany użytkownik systemu WordPress

Ostatnie artykuły

Zainteresowała Cię oferta?

Kompleksowa oferta

Kliknij po bezpłatną wycenę

Wyceń projekt