Język korzyści – jak pisać teksty, które sprzedają

, Czas czytania: 8:00 min. , Komentarz(y):1

Jak napisać tekst aby go sprzedać? Żeby był ciekawy i podobał się odbiorcom? Jest na to kilka rad. Przeczytaj artykuł i dowiedz się jakie wskazówki możesz zastosować w swoim tekście aby móc przekonać do niego czytelnika.

Spis treści:

Czym tak naprawdę jest język korzyści?

Język korzyści jest jedną z ważniejszych technik perswazji. Jest to sposób w jaki opisuje się dany produkt lub usługę. Celem języka korzyści jest przekonanie odbiorcy o swoich racjach. Ale gdyby się tak bardziej zastanowić, to czy istnieje jakaś formuła na pisanie językiem korzyści? Nie. Nikt nie uczył w szkole takiego pisania. Musisz sam znaleźć swój styl i dzięki niemu przekazywać czytelnikowi korzyści jakie wynikają z Twojego produktu lub usługi.

Jak należy pisać – mów w języku swojego klienta

Powinieneś pisać językiem, którego używają Twoi klienci. By ich przekonać musisz zrozumieć ich potrzeby, czego oczekują od oferowanych produktów bądź usług. Ale tak na dobrą sprawę, to skąd masz wiedzieć czego oni oczekują? Żeby się tego dowiedzieć powinieneś na początku ustalić jakich słów kluczowych używa Twoja grupa docelowa. Potem powinieneś przeczytać komentarze związane z produktem lub usługą (np. serwis społecznościowy Quora i Amazon lub wybrane fora internetowe) i ewentualnie znaleźć jakiś dobry zapis związany z tym tematem. A na samym końcu sam musisz stworzyć tekst, przy którym powinieneś wykorzystać wcześniejsze wskazówki.

Narzędzia do słów kluczowych

Key words

Żebyś mógł dowiedzieć się jakich słów kluczowych używają Twoi klienci, to sprawdź to w specjalnych do tego narzędziach.

  • Planer Słów Kluczowych od Google – jest podstawowym narzędziem do wyszukiwania słów kluczowych. Nie tylko podaje Ci gotowe frazy, ale także miesięczną liczbę ich wyszukiwań.
  • Keywordtool.io – dzięki temu narzędziu możesz ustalić słowa kluczowe z podziałem na strony, czyli możesz dowiedzieć się czego o danej tematyce ludzie szukają na różnych serwisach internetowych.
  • Ubersuggest – jest to narzędzie podobne do poprzedniego, tylko z jedną różnicą. Pozwala ono znaleźć jeszcze więcej wyników.
  • Soovle.com – jest to narzędzie, które nie pokazuje tylko fraz kluczowych ale także daje podpowiedzi, które Google i inne serwisy wyświetlają w momencie wpisywania przez użytkownika treść swojego zapytania.

Co to jest klątwa wiedzy?

Klątwa wiedzy to aspekt psychologiczny, który tak naprawdę jest największym wrogiem komunikacji. Takie zjawisko polega na tym, że posiadając pewną wiedzę, nie potrafimy sobie przypomnieć jak to było kiedy takiej wiedzy nie posiadaliśmy.

Przez klątwę wiedzy możesz myśleć, że Twój odbiorca wie na dany temat tyle co Ty. Ale to jest błędne myślenie. Być może wiedza będzie dla jednej osoby łatwo dostępna ale dla drugiej już niekoniecznie. Dlatego pisząc teksty, nie powinieneś używać słów, których odbiorcy mogą nie zrozumieć. Jeśli chcesz aby Twój tekst miał coś sprzedać, to pisz je tak jakbyś sam chciał się czegoś dowiedzieć o danym produkcie wcale go nie znając.

Złoty krąg w języku korzyści

Według teorii Simona Sineka każda osoba, która prowadzi działalność gospodarczą powinna zadać sobie kolejno pytania: „Dlaczego?”, „Jak?”, „Co?” i udzielić na nie odpowiedzi. Takie coś nazywane jest mianem koncepcji złotego kręgu.

  • DLACZEGO? – Dlaczego firma robi to co robi? (na to pytanie firmy często nie umieją udzielić odpowiedzi)
  • JAK? – W jaki sposób firma realizuje swoje działania? (na to pytanie umie odpowiedzieć tylko niewiele firm)
  • CO? – Czym zajmuje się firma? (na to pytanie chyba każdy potrafi odpowiedzieć)

Język korzyści zajmuje się środkowym punktem koncepcji złotego kręgu – „Jak?”, chociaż pytanie „Dlaczego?” też jest ważne. Odpowiedź na pytanie „Jak?” powinna umieć w dokładny i czytelny sposób zakomunikować swoją przewagę nad konkurencją.

Od cech do korzyści

przekuj cechy w korzyści

Aby napisać tekst, który zwróci uwagę odbiorców musisz uwzględnić w nim korzyści. Musisz pokazać swojemu klientowi, że Twój produkt lub usługa jest odpowiedzią na jego prawdziwą potrzebę. Głównym problemem, który wzbrania ludzi przed pisaniem dobrych treści, jest to, że nie umieją oni odróżnić cechy od korzyści. A czym tak właściwie to się różni?

Cecha to informacja, opis produktu. Może być związana z wyglądem zewnętrznym, opakowaniem czy czymśkolwiek innym. Przykładem cechy może być np. olej samochodowy.

Natomiast korzyść to „korzystny” rezultat dla osoby kupującej. Nazywa się tym cechy, które są przydatne dla klienta. Tak więc, olej samochodowy ma zapewnić ochronę silnika, jeśli się go kupi to zabezpieczy się samochód przed późniejszą naprawą oraz zapewni to spokój właściciela pojazdu.

Pamiętaj więc, że klient zawsze kupuje korzyść, a nie produkt lub usługę. Dlatego to właśnie korzyść trzeba przedstawić w swojej treści, musisz wskazać swojemu klientowi jakie korzyści będzie miał jeśli zdecyduje się na zakup. To właśnie zachęca użytkowników, budzi w nich zainteresowanie oraz chęć posiadania danego produktu lub usługi.

Laddering w języku korzyści

Pewnie zastanawiasz się co znaczy to pojęcie. Już wyjaśniam. Laddering to technika, która ma swoje źródło w badaniach jakościowych. Wykorzystuje się ją do tego aby ustalić prawdziwe motywacje klienta, gdy decyduje się na dany produkt bądź usługę. Polega to na zadawaniu pytań, w zasadzie ma to formę wywiadu pogłębionego.

Powinieneś także odpowiedzieć sobie na trzy pytania:

  • Co to jest?
  • Co daje to klientowi?
  • Co klient z tego będzie miał?

Powinieneś skupić się na odpowiedzi dotyczących tych pytań oraz musisz pomyśleć nad wybraniem jednej korzyści, na której oprzesz komunikację produktu lub usługi.

Rodzaje korzyści

język korzyści - rodzaje Korzyści

Można wyróżnić trzy rodzaje korzyści, które są ze sobą ściśle powiązane. Oto one:

  • cechy lub właściwości produktu/usługi – jest to konkretna rzecz, którą oferuje dany produkt lub usługa.
  • korzyści funkcjonalne – jest to coś prawdziwego, coś co staje się naprawdę użyteczne.
  • korzyści emocjonalne – czyli takie, które oddziałują na uczucia klienta, w trakcie używania produktu/usługi.

Testimoniale

Testimoniale to inaczej rekomendacje, opinia wystawiona przez klientów. Może to być w postaci recenzji, może to być ocena Twojej pracy lub po prostu komentarz na temat Twojego produktu lub usługi. Dobrze by było abyś takie testimoniale posiadał na swojej stronie, ponieważ zwiększają one szansę na Twoją przedsiębiorczość oraz poprawia konwersję.

Testimoniale dzielą się na krótkie wypowiedzi, które zazwyczaj mówią o samych konkretach co im się podobało oraz na wypowiedzi dłuższe, które opowiadają całą historię. Co było przed zakupem, jakie się okazało kupno tego produktu/usługi i jego przydatność. Jest to zazwyczaj bardzo szczera opinia.

Dobry testimonial wprawdzie powinien znajdować się na stronie u każdego przedsiębiorcy. Ale jeśli nie masz rekomendacji to nic się nie stanie, to nie jest koniec świata, bez opinii też da się żyć. A zwłaszcza jeśli dopiero zacząłeś działalność. Nie powinieneś pisać zmyślonych komentarzy i ich publikować, bo kłamstwo da się wyczuć. Z czasem możesz tego doczekać, tylko bądź cierpliwy.

Co powinna zawierać treść oparta o język korzyści? (w skrócie)

 

TREŚĆ OPARTA O JĘZYK KORZYŚCI

POWINNA ZAWIERAĆ

NIE POWINNA ZAWIERAĆ

samą prawdę

kłamstw

konkretne ale przede wszystkim prawdziwe korzyści

błędów gramatycznych i językowych

informacje związane z produktem/usługą i jak to ułatwi życie Twojemu klientowi

narzędzi manipulacji

język, którym posługuje się odbiorca (przedstawienie informacji w zrozumiały dla niego sposób)

 

Jakie słowa i zwroty zaliczają się do języka korzyści?

Jeśli posiadasz swoją działalność gospodarczą, to z pewnością chciałbyś przyciągnąć do siebie nowych klientów i zatrzymać tych dotychczasowych. To całkiem normalne zachowanie. Dlatego pisząc każdy tekst oparty o język korzyści, musisz pamiętać, żeby dany opis był odpowiedzią na dany problem, potrzebę lub oczekiwania klienta. Co więcej, można w takim tekście umieścić kilka wartościowych słów, które utkwią gdzieś w głowie odbiorcy i utwierdzą go w przekonaniu, że masz rację co do korzyści wypływających z posiadania danego produktu. A zatem do takich słów i zwrotów języka korzyści należy zaliczyć:

  • korzystniej;
  • lepiej;
  • dzięki temu;
  • cieszy się ogromną popularnością;
  • nasi specjaliści są do Pani/Pana dyspozycji;
  • jest to lepsze rozwiązanie;
  • pozwoli to na;
  • umożliwi to;
  • zagwarantuje;
  • dla bezpieczeństwa;
  • w trosce o;
  • przeznaczony jest dla Pani/Pana komfortu;
  • otrzyma Pani/Pan;
  • innowacyjne rozwiązanie.

Ten nagłówek wstawić po powyższym nagłówku i wstawić do spisu treści

Czym uzupełnić tekst oparty o język korzyści na stronie?

Tekst napisany językiem korzyści, który przedstawia zalety Twojego produktu, powinien być uzupełniony również o inne elementy, które dodadzą mu pewnej autentyczności i sprawią, że klienci będą przekonani o jego korzyściach. Tekst oparty o język korzyści powinien zawierać przede wszystkim dobrej jakości grafiki oferowanych przez Ciebie produktów czy usług. W ten sposób wzbudzisz przychylność wielu osób, ponieważ nie tylko opiszesz coś językiem korzyści, ale pokażesz zdjęcie przedstawiające tę korzyść.

Podsumowanie

Myślę, że ten artykuł wyjaśnił Tobie co to jest język korzyści i co jest z nim związane. Jak sam widzisz, jest to główny punkt ku zdobyciu zaufania użytkowników. Pisząc teksty powinieneś sobie wyobrazić, że siedzi przed Tobą osoba, a Ty jej opowiadasz, tłumaczysz co masz do zaoferowania i jakie korzyści będzie z tego miała jeśli skorzysta z Twoich usług czy produktów. Powinna to być treść pisana w stylu tekstów informacyjnych, która dopełniona jest czytelnością i konkretnością przekazu. Jeśli chcesz zyskać klientów, którzy będą Ci ufać to pisz treści w języku korzyści. Na pewno nie pożałujesz, że wybrałeś właśnie Tę drogę.

  TAGI:

Zostaw komentarz do artykułu: Język korzyści – jak pisać teksty, które sprzedają

1 Komentarz

  1. Pingback: Co to jest artykuł sponsorowany?

  2. Pingback: Call To Action - Jak stworzyć skuteczny przycisk?

  3. Natasza

    Jak to jest z tymi niedzianiami manipulacyjnymi. Bo z jednej strony autentyczny tekst nie powinien ich mieć wolę ale z drugiej strony taki tekst ma zachęcić odbiorcę. Ciężko to tak jednoznacznie pogodzić z sobą. Bo tak w ogólnym rozrachunku autentyczność też jest strategią manipulacji. Manipulacji to może złe słowo ale wpływania na decyzję zakupu

Dodaj komentarz

candyweb kasia

Dziewczyna, która zmierzy się z każdym wyzwaniem. Zajmuje się pisaniem wciągających tekstów i organizacją content marketingu. Pasjonatka książek. Interesuje się rysowaniem, a także uwielbia zwierzęta.