Jak Napisać Skuteczny Tekst Żeby Przyciągał Uwagę Odbiorców?

,

Twoja uwaga

Jeśli jesteś posiadaczem serwisu, bloga czy portalu internetowego to musisz wiedzieć o tym, że tekst odgrywa bardzo ważną rolę. To czy dany odbiorca zwróci uwagę na Twoją witrynę ma kolosalne znaczenie. Żeby jednak użytkownik kliknął w Twój artykuł musisz go w jakiś sposób zachęcić. Poniżej przedstawię Ci kilka podstawowych elementów, które są ważne przy pisaniu skutecznego tekstu.

Spis treści:

  • Jak zazwyczaj ludzie czytają artykuły w Internecie?
  • Do kogo skierowany jest Twój tekst?
  • Wygląd i styl – ważne elementy każdego tekstu
  • Podsumowanie

Jak zazwyczaj ludzie czytają artykuły w Internecie?

Tekst na blogach czy stronach internetowych powinien być napisany w interesujący sposób. Ale czasami sam tekst nie wystarczy żeby zachęcić użytkownika do przeczytania artykułu. Ważna jest forma w jakiej przedstawiona jest treść. Wiadomo jest, że każdy użytkownik chętniej przeczyta tekst przedstawiony w atrakcyjnej formie niż odwrotnie.

Większość ludzi czyta artykuły po to by dowiedzieć się więcej informacji na interesujący go temat. Z przeprowadzanych badań wynika, że znaczna część użytkowników tylko skanuje tekst, czyli nie czyta całego artykułu tylko wyłapuje najciekawsze wątki. Z badań także wynika, że ludzie przeważnie czytają tekst w kształcie litery F. Dlatego warto jest umieszczać najciekawsze wątki wzdłuż lewej krawędzi tekstu.

Czytelnicy skanują tekst z różnych powodów. Może być to brak czasu na czytanie całego artykułu, tekst może być nudny i nieciekawy lub po prostu wystarczy im tylko przeczytanie danego fragmentu. Jednak jeśli tekst jest naprawdę interesujący, to wtedy ludzie przeczytają go w całości bez żadnych przeszkód.

Do kogo skierowany jest Twój tekst?

Bardzo ważna cecha. Musisz wiedzieć do kogo kierujesz swój tekst. Należy zrozumieć swojego odbiorcę. Czego potrzebuje, jakie może mieć problemy, tego wszystkiego musisz się dowiedzieć. Gdy już zapoznasz się z danym tematem, to możesz przystąpić do pisania artykułu. Ważne jest aby przekazać informacje dla każdego czytelnika indywidualnie, czyli zamiast używać słów „dla Was”, lepiej użyć słów „dla Ciebie”.

Możesz pisać artykuły na różne tematy, zaczynając od tematów związanych z wakacjami, kończąc na tematach branżowych. W obu tych przypadkach odbiorca jest inny. Powinieneś wiedzieć jakich słów użyć. W artykule o wakacjach nie zastosujesz poważnych i wyszukanych słów, tak jak w tekście branżowym nie użyjesz prostych słów. Musisz znaleźć odpowiednie słowa do każdego z tematów. Dlatego warto żebyś skupił się na danym użytkowniku i swoim tekstem przekonał go do swoich racji. Oprócz tego przy pisaniu tekstów powinieneś poczuć się tak jakbyś rozmawiał z daną osobą i opowiadał jej rzeczy, których chciałaby się od Ciebie dowiedzieć.

Wygląd i styl – ważne elementy każdego tekstu

Elementy takie jak wygląd i styl odgrywają istotną rolę w każdym tekście. To właśnie od tego zależy jaki będzie końcowy efekt.

Lista składająca się z cech, które mają wpływ na wygląd tekstu:

  • Czcionka – Jeśli chcesz aby Twój tekst czytało sie przyjemnie i szybko, to musisz wybrać odpowiedni krój i rozmiar czcionki. Najlepiej wybierz fonty bezszeryfowe, ponieważ nie jest to rodzaj czcionki ozdobnej i przy czytaniu dłuższej treści oczy czytelnika nie męczą się za bardzo. Oprócz kroju czcionki ważny jest także jej rozmiar. Czytanie na ekranie jest bardziej męczące, dlatego żeby ułatwić czytelnikom przyswajanie treści powinieneś użyć czcionki w rozmiarze 18 punktów.
  • Kontrast – Ważną rzeczą jest to aby czcionka była widoczna na danym tle. Zbyt niski kontrast może spowodować, że cały artykuł stanie się nieczytelny. Przykładowo: czarny tekst na fioletowym tle. Możesz sobie wyobrazić jak to będzie wyglądać.
  • Długość akapitu – Artykuł w Internecie to nie to samo co wypracowanie w szkole. Jeden akapit nie powinien być taki długi, choć nie jest to zabronione. Najlepiej gdyby miał długość czterech, pięciu wersów. Jest to wystarczająca ilość, żeby rozwinąć jedną myśl. W ten sposób użytkownicy łatwiej mogliby znaleźć informacje, których szukali.
  • Pogrubienia – Jest to element, który skutecznie pomaga w znalezieniu ważnych fragmentów treści. Warto jest zaznaczyć kilka wyrazów, żeby w ten sposób ułatwić odbiorcy czytanie artykułu. Jednak nie powinieneś z tym przesadzać, bo w ten sposób Twój tekst stałby się bardzo nieczytelny.
  • Obrazki – Kiedy Twój tekst jest długi, to powinieneś pomyśleć nad dodaniem jakiejś grafiki, która będzie urozmaiceniem czytania. Spoglądając na nią użytkownik będzie mógł na chwilę odciążyć wzrok od małych literek. W ten sposób odbiorca nie będzie znudzony czytaniem. Oczywiście grafika powinna być powiązana z tematem artykułu.
  • Wypunktowania – Tekst pisany w formie listy przyciąga większą uwagę, ponieważ treść pisana jest w łatwy do przyswojenia sposób. Dzięki temu użytkownik jest w stanie zapamiętać więcej informacji niż z tekstu pisanego ciągiem.

A to lista składająca się z cech, które wpływają na styl. Mimo, że cały czas trzeba go ćwiczyć to jednak warto zapoznać się z tymi punktami.

  • Zwięzłość i prostota – Długość i prostota zdań ma duże znaczenie. Krótkie znacznie szybciej zapadną w pamięć. Dzięki temu odbiorca przyswoi sobie więcej informacji. Jedno zdanie nie powinno przekraczać 20 wyrazów. W pisaniu tekstów sam możesz być sobie szefem. Możesz zaczynać zdania od najbardziej nietypowych wyrazów takich jak: „i” lub „ale”. Za pomocą tekstu napisanego prostym językiem ludzie szybciej domyślą się o co Tobie chodzi. W grę wchodzi słownictwo, które nie jest branżowe oraz przesadnie trudne do zrozumienia. Wyjątkiem są tylko takie artykuły, które wymagają poważnego słownictwa i maksymalnego wyczerpania tematu.
  • Konkret – Ważne jest aby napisany przez Ciebie tekst w artykule był konkretny. Nikt nie lubi czytać tekstu, który nie ma w sobie żadnych pożytecznych informacji. Treść nie zawierająca konkretów byłaby bezużyteczna. To tak jakby coś kręciło się wokół tematu a nie umiało go rozgryźć.
  • Dodatkowe cechy – używaj zaimków osobowych – przy pisaniu tekstów powinieneś bezpośrednio zwracać się do swoich czytelników. Tak jak już wcześniej wspomniałam powinieneś używać słowa „Ty”. – staraj się pisać najważniejsze rzeczy wzdłuż lewej krawędzi tekstu – powinieneś to robić z tych względów, że użytkownicy w ten sposób skanują treść artykułu. – linkuj – jest to także ważny element, który może nadać twojemu artykułowi więcej wiarygodności. Możesz podlinkować swoje lub cudze artykuły związane z danym tematem.

Właśnie te dwa elementy są ze sobą powiązane i tworzą jedną całość. Przed opublikowaniem artykułu warto przeczytać go kilka razy, aby móc poprawić błędy i wnieść ewentualne poprawki.

Podsumowanie nt. skutecznego tekstu

Z mojego punktu widzenia, powyższe informacje pomogą Ci w stworzeniu skutecznego tekstu. Nie tylko treść przyciągnie uwagę odbiorców ale także wzniesie Ciebie lub Twoją firmę w rankingu wyszukiwarek. Ważne jest, żebyś budował teksty pełne wiarygodności, użyteczności i przydatności. Nie powinieneś pomijać emocji, faktów oraz potrzeb swoich użytkowników. Twoje teksty powinny być pełne życia i opowieści. Jeśli zastosujesz wszystkie te cechy w swoim tekście możesz liczyć na sukces. Tak wiemy, nie ma tu grafik, a nie jest krótko:)

TAGI:

Zostaw komentarz do artykułu: Jak Napisać Skuteczny Tekst Żeby Przyciągał Uwagę Odbiorców?

1 Komentarz

  1. Largo

    Chyba podstawa jeśli chodzi o zadbanie użytkownika to umożliwienie mu przeskanowania tekstu i zapoznania się z artykułem. Czytanie od deski do deski to prawdziwy luksus.

  2. Pingback: Poprawny tekst vs. dobry tekst

  3. Pingback: Content is king - jak napisać dobry tekst produktowy?

  4. Pingback: SEO w eCommerce – czyli jak powinien wyglądać Twój sklep internetowy?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Blog Kategorie

candyweb

Dziewczyna, która zmierzy się z każdym wyzwaniem. Zajmuje się pisaniem wciągających tekstów i organizacją content marketingu. Pasjonatka książek. Interesuje się rysowaniem, a także uwielbia zwierzęta.

Ostatnie artykuły



Zainteresowała Cię oferta?

Masz pytania?

Kliknij po bezpłatną wycenę

Bezpłatna wycena